Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apropos 3000m, er det noen statistikk over hvor raskt gjennomsnittsrekrutten løper på den? Testet meg selv idag, 14.07, tydelig at jeg bør prioritere kondisjonstrening frem til jeg skal inn (22.juli)  :p

8892173[/snapback]

Den ultimate kondisjonstreningen er som følger:

Løp med ca 80% intensitet/80% av maks puls. Viss du ikke har mulighet til på måle dette er din siste snitt km-tid på 3000-meter pluss 30 sekunder en fin måte å måle km-tiden på. Eksempelvis vil det si at hvis du løper 3000m på 12 min, vil en grei hastighet bli 4:30 pr km.

Løp så 1 km og GÅ 100 meter. Gjenta dette 8 ganger. Detgte er glimrende intervall-trening som har høy effekt på kondisjon.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe som heter "den ultimate kondisjonstrening".

8894718[/snapback]

Nå spikker du flis. Du skjønner hva jeg mener, tror jeg, og hvis du ikke klarer å se forbi flosklen om "den ultimate" kondisjonstreningen begynner jeg å stille spørsmål med hvordan du fikk engasjementet ditt.

Nå høres jeg sikkert litt frekk ut, men jeg tror at du kan si deg enig i at den typen intervall-trening som jeg beskriver regnes for å ha relativt stor effekt. Du som idrettsbefal kan vel uttale deg regner jeg med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå spikker jeg flis? Å kalle noe "det ultimate" veier ganske tungt og jeg reagerer sterkt på slike ting, spesielt når det gjelder trening. En opplyst person vet at trening er individuelt og når du kommer med et opplegg som i følge deg slår absolutt alt annet, kan du sende en stakkar langt på villspor. Ja, du var frekk nå. Hvis jeg sikter med en AG på en offiser og han reagerer på det, skal jeg stille spørsmål til engasjementet hans fordi det er tåpelig å ikke "se forbi det faktum at våpenet faktisk ikke var ladd"? Geez...

Lenke til kommentar
Nå spikker jeg flis? Å kalle noe "det ultimate" veier ganske tungt og jeg reagerer sterkt på slike ting, spesielt når det gjelder trening. En opplyst person vet at trening er individuelt og når du kommer med et opplegg som i følge deg slår absolutt alt annet, kan du sende en stakkar langt på villspor. Ja, du var frekk nå. Hvis jeg sikter med en AG på en offiser og han reagerer på det, skal jeg stille spørsmål til engasjementet hans fordi det er tåpelig å ikke "se forbi det faktum at våpenet faktisk ikke var ladd"? Geez...

8895163[/snapback]

 

Som du selv nettopp sier så må ett treningsopplegg tilpasses hver enkelt person spesifikt for at det skal være så bra som mulig.

Men ut i fra den kommentaren over som jeg svarte på er det vanskelig å lage ett særtilpasset treningsopplegg på grunn av manglende detaljer og så videre. Derfor valgte jeg å nevne ett treningsopplegg som kun kan regnes som en øvelse av flere i en totalsammenheng. Men, sett ut i fra ett generelt synspunkt vil jeg påstå at når det gjelder å oppnå effekt med kondisjonstrening er det jeg skrev over en meget god generell øvelse som gir god effekt hos en person som er på det nivået man ofte kaller mosjonist. Dvs hverken godt eller dårlig trent. Ett ganske vidt spekter.

 

Jeg vil fortsatt påstå at du spikker flis. Jeg tar tilbake kommentaren om engasjement, den var feil og unødvendig; så jeg ber om unnskyldning for den. Men jeg synes også sammenligningen din med å peke på en offiser med en AG var en dårlig sammenligning. Skulle jeg gjort som deg her skulle jeg begynt å diskutere at du skrev AG i stedet for å benytte helt korrekt benevnelse på våpenet. Men jeg forstod faktisk hva du mente. Jeg har også sett en del av kommentarene dine her på forumet og på grunnlag av hva du tidligere har skrevet tror jeg faktisk at du er såpass intelligent at du klarer å "lese mellom linjene". Derfor oppfatter jeg det som at du henger deg opp unødvendig i en detalj.

 

Så for å slippe eventuelle senere diskusjoner om dette skal jeg nå spesisifisere hva jeg mener om mitt tidligere nevnte intervall-opplegg. Først og fremst er det ikke mitt. Hvem som fant på dette først vet jeg ikke. For det andre er hverken det eller noe annet treningsopplegg det ultimate. Derimot har jeg selv hatt god effekt av den tidligere nevnte øvelsen. Både personlig og sammen med andre. Det er en øvelse som på tross av sin generelle oppsett, gir god treningseffekt hos veldig mange forskjellige mennesker med forskjellige utgangspunkt. >Derfor anser jeg den som en MEGET god øvelse som kan brukes av mange forskjellige mennesker. Derav tok jeg meg den frihet å kalle den ultimat. Håper det lengre ikke er noen som misforstår hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg klarer fint å lese mellom linjene, men så var ikke innlegget ditt tilsiktet meg heller. Jeg innrømmer at jeg liker å kverulere til tider, men nå hadde jeg faktisk ikke planer om det. Var ikke meningen å spikke flis :wee:

Lenke til kommentar

Har nå hørt at den "ultimate kondisjonstreningen" er guerilla kardio jeg..

 

4 min oppvarming på 50%

 

20s 100%

20s hvile

 

20s 100%

20s hvile osv..

 

Leste om det her

 

the highintensity interval-training group experienced a stunning 14 percent increase in VO2 peak and a 28 percent increase anaerobic capacity.2,4,5

 

“The 14 percent increase in VO2 peak in only six weeks on the high-intensity protocol is one of the highest ever recorded in exercise science.
Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Geriljakardio er kanskje mer brukt som et fettforbrenningsprogram enn et kondisjonsprogram. Uansett så er det slik at man blir god til det man trener på. Hvis man vil løpe fortere på 3000 meter så må man trene spesifikt på den distansen i tillegg til å spe på med alternative opplegg.

Lenke til kommentar

Fant ut noe rart idag. Vi hadde dimmetest på 3000m. De med dårligst form fra innrykk har forbedret seg. Mens de som var veldig godt trent før de kom inn har gått opp i tid. Det var veldig rart. F.eks en som løp på 20 min på rekrutten, løp på 13.40 nå. Mens en som før løp på 12.00 løp nå på 14.00. Rart å tenke på. Og det er ikke bare i midt kompani det gjelder. Det gjelder i mange andre kompanier også. Selv om vi har minimalt med kondisjonsFYFO, så er det overraskende at folk ikke forbedrer seg i løpet av førstegangstjenesten. Og vi konsentrerer oss mye på marsj i vår daglige tjeneste (Infanteritrening).

Lenke til kommentar
De som trente mye før førstegangstjenesten er ikke sikkert gidder/får vedlikeholdt kroppen nok, og den forfaller.

De som var dårlig trent har da blitt i bedre fysisk form.

Dette er jo logisk..

 

Og hva løper de som er "veldig godt trent" på i kompaniet ditt?

8899479[/snapback]

 

De løper på mindre. De hevder selv at de ikke vil satse alt de har for å få en nedgang i fysisk form, som de tror vil føre til at de ikke blir kalt inn på Rep-øvelse. Men jeg så selv når de gikk i mål at de hadde gitt alt. Ingen vil jo være dårligst i en sånn test. Hvertfall ikke her, hvor alt blir som en intern konkurranse blant gutta.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt hvorfor noen har gått ned i tid. Jeg selv har trent veldig mye nå i vinter/vår (opptil 9 forskjellige økter i uka), og jeg regner ikke med at det blir like mye trening i forsvaret. Da er det veldig naturlig at jeg faller noe kondisjonsmessig.

Lenke til kommentar
eg fikk ordna flagget på halv stang her i bardufoss. så var det å varsle folk om kvifor. trist når sånt skjer.

 

tviler nesten på at det var eit uhell. kem køyrer i 150 over eit gang felt når eg er folk påvei over.

8921228[/snapback]

På den annen side finnes det mer praktiske måter å drepe noen på enn å kjøre dem ned i 150, det er jo nesten et Kamikaze-oppdrag. Men kan jo ikke utelukke noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...