Gå til innhold

Reklamasjon: har kunden rett på ny pc?


Anbefalte innlegg

Ikke mange butikker som har eget verksted da, og når det er et autorisert verksted for HP burde det ikke ta 3 uker før de begynner på den!

Nei, får ringe en av sjefene på verkstedet.

Når maskin sendes til autorisert verksted (InfoCare dersom servicen faktisk bestilles gjennom HP), så må man regne 10 virkedager før maskinen er ferdig. Noen ganger går det kjappere, noen ganger litt tregere. Men 10 virkedager er det man må regne med, altså 2 uker.

 

Siden jeg ikke vet noe som helst om hva slags maskin, hvilken kjede eller noe som helst annet, kan jeg kun si generelt selvfølgelig.

 

Her er det jo tydelig at butikken har drøyd lenge før de i det hele tatt reklamerte overfor HP. En reklamasjon skal ta maks 2 arbeidsdager og få avgjort etter at den er meldt inn til HP, og deretter kan HP teknisk ordne service, eller butikken kan ordne det selv dersom de har noen som har tilgang til de systemene som trengs.

 

Edit: Jeg har ikke tatt stilling til låneprodukter i det hele tatt her, siden det er en sak som kun angår kunde og forhandler.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vise til våre interne regler. Produkt blir levert service. Etter syv dager har kunde krav på låneprodukt. Har vi låneprodukt inne når kunde leverer service og spør fint om han kan få låne et, får han dette med en gang. Har vi ikke inne må kunde vente inntil syv dager. Da har vi mest trolig fått et annet låneprodukt i retur og kunden får dette.

Tar service over 21 dager og verksted ikke har delevent på noe, har kunden krav på nytt produkt vist han ønsker dette. Har verskted delevent kan det i det ytterste ta ti dager ekstra. Altså 31 dager.

F.R. mener vel at service skal ta rundt en uke og kunde kan velge om han ønsker service eller nytt produkt. Skal bransjen begynne med dette kan jeg love en ting, og det er at prisene går opp. Skal kunder velge om de kan få ny pc / mobil i stedet for service, har vi som butikker to valg. Enten ta så mye for produktene at vi har råd til å hive 20-40% av alt vi selger, eller å selge brukte ting som nye. Tror ikke noen av dere ønsker dette, eller hva?

En pc på service i 31 dager er selvsagt lang tid, ingen tvil om det. Men trenger kunde låneprodukt får han dette, det er jo noe han har krav på.

Men når folk står i butikken å skriker for at pc'en de får låne ikke kan kjøre BF2 da har de et problem. Du får en pc som funker til alt av skriving-surfing-mail osv. Vist du ikke greier deg uten spill max en måned bør du begynne å gå tur i skog og mark.

 

--------------

I tillegg er det mange som syter å gnåler om angrefrist på varer. Når butikker får en vare inn fra en kunde som benytter angrefrist må butikken selge dette igjen. Ingen vil betale full pris på en "brukt" vare. Og butikken må sette ned prisen. Marginenen på datautstyr er små. Hvordan forbrukerrådet vil at butikker skal kunne overleve når kunden skal ha alle rettigheter er ikke godt å vite.

 

 

Ingen tvil om at mange opplever dårlig service. Dette er beklagelig. Men alle kan gjøre feil. Og noen ganger kan ting skjære seg.

 

En del kunder burde også forstå at når de hever stemmen, banner, truer med tv2 hjelper deg, forbrukerrådet, Snakke med skjefen, til og med drapstrusler, hiver printere etter deg osv. osv. Da får de KUN det de har krav på. Ikke noe mer. Spør du fint og forklarer saken så lar det meste seg ordne.

Lenke til kommentar
Kan vise til våre interne regler. Produkt blir levert service. Etter syv dager har kunde krav på låneprodukt. Har vi låneprodukt inne når kunde leverer service og spør fint om han kan få låne et, får han dette med en gang. Har vi ikke inne må kunde vente inntil syv dager. Da har vi mest trolig fått et annet låneprodukt i retur og kunden får dette.

Tar service over 21 dager og verksted ikke har delevent på noe, har kunden krav på nytt produkt vist han ønsker dette. Har verskted delevent kan det i det ytterste ta ti dager ekstra. Altså 31 dager.

F.R. mener vel at service skal ta rundt en uke og kunde kan velge om han ønsker service eller nytt produkt. Skal bransjen begynne med dette kan jeg love en ting, og det er at prisene går opp. Skal kunder velge om de kan få ny pc / mobil i stedet for service, har vi som butikker to valg. Enten ta så mye for produktene at vi har råd til å hive 20-40% av alt vi selger, eller å selge brukte ting som nye. Tror ikke noen av dere ønsker dette, eller hva?

En pc på service i 31 dager er selvsagt lang tid, ingen tvil om det. Men trenger kunde låneprodukt får han dette, det er jo noe han har krav på.

Men når folk står i butikken å skriker for at pc'en de får låne ikke kan kjøre BF2 da har de et problem. Du får en pc som funker til alt av skriving-surfing-mail osv. Vist du ikke greier deg uten spill max en måned bør du begynne å gå tur i skog og mark.

 

--------------

I tillegg er det mange som syter å gnåler om angrefrist på varer. Når butikker får en vare inn fra en kunde som benytter angrefrist må butikken selge dette igjen. Ingen vil betale full pris på en "brukt" vare. Og butikken må sette ned prisen. Marginenen på datautstyr er små. Hvordan forbrukerrådet vil at butikker skal kunne overleve når kunden skal ha alle rettigheter er ikke godt å vite.

 

 

Ingen tvil om at mange opplever dårlig service. Dette er beklagelig. Men alle kan gjøre feil. Og noen ganger kan ting skjære seg.

 

En del kunder burde også forstå at når de hever stemmen, banner, truer med tv2 hjelper deg, forbrukerrådet, Snakke med skjefen, til og med drapstrusler, hiver printere etter deg osv. osv. Da får de KUN det de har krav på. Ikke noe mer. Spør du fint og forklarer saken så lar det meste seg ordne.

Du jobber vel ikke for Expert?? Når jeg hadde min bærbar på reperasjon der (HP det også) fikk jeg ingen låneprodukt, selv om reperasjon tok over 4 uker . Holder meg langt unna Expert etter det marerittet.

 

Det er faktisk kunde som i hovedregel skal velge mellom service eller ny vare, ikke bransjen. Har ikke bransjen råd til dette får de ta inn bedre produkter. Man velger selv sine leverandører som det så fint heter.

 

datating: Det ser ut slik at han har krav til omlevering ihvertfall, spesielt siden han ikke har fått en lånegjenstand. Men dere kan jo snakke med kunden, kanskje gi han noe annet (utstyr til pcen), gavekort på 500 etc mot at han venter litt ekstra. De fleste hadde nok kunne godta litt ekstra hvis de hadde blitt tilbudt noe slikt. Noen vil si at det går ikke etc, men 500 kr er mye mindre enn hva en omlevering ville ha kostet vil jeg tro. Noen ganger er det bedre å bruke sunnfornuft enn paragrafer.

 

Til de som kommer til å si at det ikke var butikkens feil, så har det ikke noe å si. Man velger selv sine leverandører\ verksteder etc ( i en ideel verden), dessuten er det selgers problem at ikke verkstedet er kjappe og ikke kundens (selv om mange butikker tror akkurat det).

Lenke til kommentar
Har vi ikke inne må kunde vente inntil syv dager. Da har vi mest trolig fått et annet låneprodukt i retur og kunden får dette.

Tar service over 21 dager og verksted ikke har delevent på noe, har kunden krav på nytt produkt vist han ønsker dette. Har verskted delevent kan det i det ytterste ta ti dager ekstra. Altså 31 dager

 

vær da klar over at dersom kunden ikke får lånegjenstand etter 7 dager,så medfører dette et sterkere hevingsgrunnlag på senere tidspunkt.

 

Tar service så lang tid som 21 dager (uansett delvent eller ikke) så er det butikken,verksted og produsent sitt problem. Jeg kan ikke egentlig se at kunde skal lide pga logistikk som ikke er i orden.

 

Kjøper jeg laptop til 20 000 kroner, så ville jeg nekte butikken en avhjelpstid lengre enn 2 uker (om jeg ikke fikke lånemaskin), og maks 3 uker (med lånemaskin).

Dere skal ikke gi avhjelp der butikken sin økonomi og fordel teller høyere enn forbruker.

 

Jeg skal studere økonomi og administrasjon dette året, skolen legger opp til minst 90% it bruk. Altså ville jeg være dødsens avhengig av data. Skal jeg ta bena fatt å gå i skogen da? :p

 

 

butikken velger selv hvem de kjøper fra og hva de kjøper. Selger de mobiler så burde de vitterlig vite at nesten alle vil gå inn på verksted nokså fort.

 

 

ps!

Jeg er nok kunde du ville avskydd, fordi jeg ikke ville funnet meg i å bli avvist med "nei, vi har ikke lånegjenstand til deg. Du får vente enda en uke".

MEN jeg lar det aldri gå lengre enn at det kommer en skriftlig klage, og at det vil bli nevnt i hevingsbrevet (dersom det går så langt) :)

Lenke til kommentar

KVTL: Var den over 1 år? (altså reklamasjon?) Og spurte du etter lånepc?

 

---

 

Ellers vil jeg bare si at saken ser ut til å være løst nå. :)

Pcen kommer tilbake på fredag eller tirsdag og det godtok kunden uten noe men.

For å si det sånn, verkstedet er utrolig dårlig og det har HP fått høre!

Lenke til kommentar
Hei,

skal ikke røpe navn på butikk, kunde eller serviceverksted, men har en litt kinkig sak her.

 

En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

Han purret på den allerede 8/7-05 og i følge verkstedet skulle delen til pcen komme 10/7-05.

Den 14/7-05 var ikke pcen ankommet og da sa verkstedet at den var ytterligere fosinket. (eller ikke verkstedet, de nekter å la noen snakke med en tekniker). Men den skal være ferdig innen 1 uke.

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Den 1/8-05 bestilles delen.

Den 9/8-05 begynner de å reparere den.

 

Hva har kunden krav på?

Om dette er en garantirep, så hadde i allefall jeg løst saken med HP for lenge siden. Butikkene har muligheten til å bruke både forhandlersupport og kontaktperson for butikken. Jeg har flere ganger vært nødt til å trykke på kontaktpersonen hos HP for å få ordnet opp når verkstedet ikke har gjort jobben sin fort nok, og det har alltid ordnet seg.

 

Om det er en reklamasjonssak så tar ting lengre tid, men om butikken har somlet med å få avgårde reklamasjonen burde de i allefall tilby deg en god kompensasjon uten å mukke (har dessverre også vært borti tilfeller hvor vi ikke har gjort jobben vår, og har levert ut gavekort på opp til tusenlappen som kompensasjon - det tilfellet var riktignok ekstremt...)

 

Uansett har du krav på heving/omlevering om dette er en garantisak!

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg bare si at saken ser ut til å være løst nå. :)

Pcen kommer tilbake på fredag eller tirsdag og det godtok kunden uten noe men.

For å si det sånn, verkstedet er utrolig dårlig og det har HP fått høre!

Nå vet jeg ikke hvilken butikk eller kjede du jobber i, så skal ikke være altfor bombastisk mot deg. Men du skriver høyere opp her:

Jeg skal ikke si akkurat når vi reklamerte, men det måtte vi hvertfall gjøre på vegne av en kunde siden vi ikke fikk tak i han, kun faren hans.

Men det var hvertfall flere uker siden og det tok lang tid før vi mottok noe i det hele tatt fra verkstedet.

Hva betyr det? Sendte dere PC inn til verkstedet og forventet at de skulle gjøre jobben med å reklamere videre overfor HP? Det er i så fall ganske langt utenfor prosedyren. Dere skal jo ta kontakt med HP og reklamere, vente de to dagene det tar å få svar og så sende maskinen til service. Dersom dere sendte den til verksted først, vil ikke verkstedet gjøre noe før de får vite om de faktisk får betalt for jobben de gjør. Og det er ikke verkstedet sin jobb å ta kontakt med HP for å reklamere. Det er butikken sitt ansvar. Og ut fra det du skriver ble jo prosedyrene også fulgt så fort HP ble kontaktet for reklamasjonen.

 

Dersom butikken ikke følger prosedyrene for reklamasjon er det ikke rart ting har tatt lang tid for kunden.

Lenke til kommentar
Jeg skal studere økonomi og administrasjon dette året, skolen legger opp til minst 90% it bruk. Altså ville jeg være dødsens avhengig av data. Skal jeg ta bena fatt å gå i skogen da? :p

 

 

butikken velger selv hvem de kjøper fra og hva de kjøper. Selger de mobiler så burde de vitterlig vite at nesten alle vil gå inn på verksted nokså fort.

Som jeg sa... Etter syv dager har du KRAV på låneprodukt. Har vi ikke et inne nøyaktig når kunde leverer inn pc til service, vil vi gi beskjed til kunde så fort vi får noe inn.

Er du 100% avhengig av pc så kjøper du denne med en utvidet garanti med 24 timers service. F.eks Dell. Dette koster deretter.

 

Som jeg også sa. Spør kunden fint og forklarer saken slik du gjør med at du er student og bruker pc hver dag. Så vil jeg kanskje være så snill at jeg går bak på lageret og henter frem en flunka ny pc som du kan låne.

 

Men som du sier under at du ikke finner deg i at du får et nei til låneprodukt og at jeg trolig ikke ville likt deg som kunde så kan det jo være at jeg hadde sagt sorry jeg har ikke. Jeg ringer så fort jeg får inn en pc, senest innen 1 uke.

 

 

At vi skal velge leverandør.... Vi selger følgende. HP/Compaq, FSC. Toshiba. Advent. Philips. Medion. Packard Bell. Acer. eMachines. Ingen uten om Acer skiller seg ut på servicetiden.

Står ikke så mange andre igjen å velge i for oss. Kutte ut alt da?

Lenke til kommentar
KVTL: Var den over 1 år? (altså reklamasjon?) Og spurte du etter lånepc?

 

---

 

Ellers vil jeg bare si at saken ser ut til å være løst nå. :)

Pcen kommer tilbake på fredag eller tirsdag og det godtok kunden uten noe men.

For å si det sånn, verkstedet er utrolig dårlig og det har HP fått høre!

Den var en eller to måneder gammel og kun brukt to ganger. Den tredje gangen hadde skjermen en fin hvit stripe som gikk både.horisontalt og vertikalt. Dårlig kontakter i skjermen sa selger da jeg reklamerte (forklarte at jeg trengte pcen på skolen og derfor jeg hadde kjøpt den). Når det hadde gått to uker gikk jeg inn og da sa selger at det var min feil fordi det var sprekk i skjermen. Han fisket litt først om at jeg hadde forsikring etc. Da jeg sa at den kun var brukt to ganger før, samt at den hadde ligget i bærevesken sin (som jeg kjøpte sammen med den) oppå skrivepulten min hele tiden innrømte han at det var en HP tekniker som hadde knust skjermen på den.

 

Fikk valget med å få det reparert eller få den tilbake med knust skjerm, noe ny kom ikke på tale. Ei heller ville de selge meg en utstillingsmodell mot at jeg betalte mellomlegget da jeg trengte så sårt en pc på skolen.

 

Angrer nå på at jeg ikke kjørte det helt ut, men den gangen måtte jeg ha pcen og hadde ikke råd til å kjøpe en til. Hadde nettopp flyttet (høyt depositum) samt at jeg måtte ha skoleutstyr. Men de har mistet en kunde, eller rettere sagt så har jeg ikke vært innom en Expert butikk etter det..

 

Så fint at det løste seg da..

 

duudee: Butikken velger selv hvilken merker den skal forhandle, og hvilken verksted den skal bruke. Det er ikke kunden som skal lide for at butikken velger en dårlig leverandør. Hvis du mener Acer er den eneste leverandør med fornuftig servicetid, er det vel bare å legge litt press på de andre. Kjør kun Acer. da kanskje dere også hadde fått litt mer i rabatt.

Lenke til kommentar
Da jeg sa at den kun var brukt to ganger før, samt at den hadde ligget i bærevesken sin (som jeg kjøpte sammen med den) oppå skrivepulten min hele tiden innrømte han at det var en HP tekniker som hadde knust skjermen på den.

Bare for ordens skyld. For at en HP tekniker skulle ha gjort det, må den sendes enten til Sverige eller Nederland ;) Men at en eller annen på serviceverkstedet hadde gjort det er mulig.

 

duudee: Butikken velger selv hvilken merker den skal forhandle, og hvilken verksted den skal bruke. Det er ikke kunden som skal lide for at butikken velger en dårlig leverandør. Hvis du mener Acer er den eneste leverandør med fornuftig servicetid, er det vel bare å legge litt press på de andre. Kjør kun Acer. da kanskje dere også hadde fått litt mer i rabatt.

For at f.eks. en reklamasjon skal godkjennes, må verkstedet som gjør diagnose være godkjent av produsenten. Det er altså ikke fritt for butikken å velge verksted. Det samme gjelder dersom garantien ikke skal ryke. Verkstedet må være godkjent av produsent. Det er ikke alltid at verden er så enkel som kunder tror.

 

Du sier hele tiden at "butikken velger selv hvilke merker den skal selge". Vel, kunden velger selv hvilke merker de skal kjøpe. Når du kjøper en HP, FJ eller Acer, så velger du selv å kjøpe maskinen med de serviceavtalene som følger med. Inkludert hvilke verksteder som kan ta garantiservice.

Lenke til kommentar
HP/Compaq, FSC. Toshiba. Advent. Philips. Medion. Packard Bell. Acer. eMachines. Ingen uten om Acer skiller seg ut på servicetiden.

Min utheving.

 

Etter min erfaring suger Advent gamle gymsokker mht reklamasjon og service, så hvis alle de andre du nevner er like dårlige, burde det være en nisje i markedet som er klar for utnyttelse der.

 

I korthet: Jeg kjøpte en laptop der baklyset i skjermen i enkelte vinkler bare forsvant. Problemet meldte seg få måneder etter innkjøp, og var etter ca 10 måneder så ille at jeg ville sende maskinen inn på reperasjon. Det fikk jeg ikke lov til av Dixons, fordi jeg ikke hadde originalemballasjen. Desverre var dette i Irland og ikke i Norge, så våre fortreffelige kjøpslover kom desverre ikke til anvendelse.

Lenke til kommentar

De sa så til meg på Expert, at det var en teknikker. Uansett det samme for meg.

 

Det er ikke kunden som lider om butikken har dårlige serviceavtaler, så det å si at kunden velger hvilken serviceavtaler han får med hvert produkt blir helt feil. Det er butikk og produsent som er den profesjonelle part og som også har plikt til å utbedre mangelen. Om de da har dårlig servicerutiner gjør vel kundens hevingsrett enda sterkere.. Vare selges, men det er ikke sikkrt du får reparert det pga. dårlig service- avtaler he he

Lenke til kommentar
De sa så til meg på Expert, at det var en teknikker. Uansett det samme for meg.

 

Det er ikke kunden som lider om butikken har dårlige serviceavtaler, så det å si at kunden velger hvilken serviceavtaler han får med hvert produkt blir helt feil. Det er butikk og produsent som er den profesjonelle part og som også har plikt til å utbedre mangelen. Om de da har dårlig servicerutiner gjør vel kundens hevingsrett enda sterkere.. Vare selges, men det er ikke sikkrt du får reparert det pga. dårlig service- avtaler he he

Nå kan jeg kun svare for ett av PC-merkene her.

 

Dersom butikken gjør sin jobb, vil du dersom du leverer inn en HP-maskin til reklamasjon, ha svar på reklamasjonen innen to arbeidsdager. For service, vil da service bli bestilt samme dag som du får svar, og maskinen skal deretter sendes til InfoCare som tar reparasjonen. InfoCare er ikke noe tregere enn f.eks. Effekt eller Strax på service. Servicetiden varierer hos alle serviceverksteder, så noen ganger vil du kunne ha maskinen tilbake en uke etter at du leverte den til butikken, andre ganger kan det gå opp til tre uker.

 

Hva slags garanti og serviceavtaler som følger med maskinene er det du som kunde som må sørge for å spørre om selv. Du kan deretter velge merke ut fra hvem du mener gir deg best service.

 

Ja, butikken og produsenten er de profesjonelle partene, men du som kunde må også sørge for noen ting selv. Butikken gir deg et utvalg av maskiner, og det er opp til deg og velge det du mener er best.

 

Dersom jeg hadde kommet inn i Expertbutikk, og de kun hadde ett merke av laptoper hadde jeg bare snudd og gått igjen, siden den butikken ikke vil la meg velge selv.

Lenke til kommentar

Hadde bare kundene hørt på oss i butikken da. En del kunder går rett forbi selger bort til serviceluken å sprør meg som tekniker om hvilke modeller som er bra. Disse kundene vet hva de vil ha. En pc uten problemer.

Men de aller fleste kundene kommer inn å ska ha det "billigste og det beste". Kommer en kunde inn med tilbudsavisen å peker på laptopen til 5995,- og vi prøver å hinte frempå om at kunden muligens bør gå et knepp opp til den bruket han fremlegger, får vi vite at vi bare prøver å lure på kunden noe dyrere. (les postene her på forumet som omhandler det samme tema'et)

Da er det ca. like vanskelig å få kunden over på noe annet merke / dyrere merke på grunnlag av at de har bedre service. Kunden viser til at. " Ja, men jeg har jo garanti på produktet da dummen!"

 

Ja Acer skiller seg ut på servicetid. Ingen tvil om det. Hadde det vært opp til meg så kunne vi godt bare hatt Acer maskiner i butikken. Men det er nok ikke så enkelt.

Butikker skal ha et vidt spekter å tilby. Alt fra billig billig, til max ytelse. Da trenger en mer en bare et merke. Noen kunder skal ha HP. Andre er bestemt på Compaq. Når en forteller kunde at det er samme greiene, og viser HP logoen under Compaqen, så holder der som regel kjeften lukket en stund.

 

Og det er ikke bare laptoper vi skal ha. Vi skal ha stasjonære, printere, PocketPC, scanner, Kamera, osv. Tror ikke vi får gode priser av HP med og ta inn printere og i samme omgang ikke selger en eneste maskin fra dem.

 

Det er nok ikke så enkelt som noen vil ha det til med å bare ta inn det merket en liker. En kan ikke en gang velge verksted selv.

Lenke til kommentar
Han har krav på et tilsvarende produkt mens han venter på reparasjon, og den tar over en uke.

Men det later butikkene som om at de ikke vet....

Feil.

 

De har ikke -krav- på det hvis det betyr en vesentlig høy kostnad for butikken. Du kan fremme et ønske om det, og butikken er forpliktet til å vurdere det, men du kan faktisk ikke forlange det om du får avslag på grunn av at produktet du ønsker å låne er for dyrt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...