Gå til innhold

Reklamasjon: har kunden rett på ny pc?


Anbefalte innlegg

Hei,

skal ikke røpe navn på butikk, kunde eller serviceverksted, men har en litt kinkig sak her.

 

En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

Han purret på den allerede 8/7-05 og i følge verkstedet skulle delen til pcen komme 10/7-05.

Den 14/7-05 var ikke pcen ankommet og da sa verkstedet at den var ytterligere fosinket. (eller ikke verkstedet, de nekter å la noen snakke med en tekniker). Men den skal være ferdig innen 1 uke.

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Den 1/8-05 bestilles delen.

Den 9/8-05 begynner de å reparere den.

 

Hva har kunden krav på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har krav på et tilsvarende produkt mens han venter på reparasjon, og den tar over en uke.

Men det later butikkene som om at de ikke vet....

 

Må det gjennomføres mer enn to reparasjoner, har kunden krav på ny vare.

Til det skal sies at når det gjelder en PC, er forhandleren tilbøyelig til å skylde på at det er kunden som har skylda for feilen, men etter loven er bevisbyrden firmaets!

 

Ref:: Forbrukerkjøpsloven §30. Gjennomføring av avhjelp.

Lenke til kommentar
Han har krav på et tilsvarende produkt mens han venter på reparasjon, og den tar over en uke.

Men det later butikkene som om at de ikke vet....

Har da aldri sett det står om pcer, det er vel kun mobiler HVIS det ikke er en stor kostnad for butikken, og det er hvertfall en pc til 9.000 kr!

Lenke til kommentar

altså:

 

nå forutsetter jeg at det er grove feil som gjorde at den gikk inn.

I utgangspunktet skal service ligge mellom 2 og 3 uker. Da går jeg mellom det bransje og forbrukerråd hevder.

 

Fr hevder maks 2 uker, mens bransjen mener 3 uker.

 

I denne saken er det gått urimelig lang tid for å kunne reparere feilen. Ettersom kunde ikke har fått lånegjenstand så er det et ekstra moment. Selger kan ikke unskylde seg ved å si at de ikke har noen til utlåns. Selger de maskiner og har lest lovverket, så vet de dette.

 

jeg vil si at kjøper (forutsatt grove feil) kan heve

Lenke til kommentar
Han har krav på et tilsvarende produkt mens han venter på reparasjon, og den tar over en uke.

Men det later butikkene som om at de ikke vet....

Har da aldri sett det står om pcer, det er vel kun mobiler HVIS det ikke er en stor kostnad for butikken, og det er hvertfall en pc til 9.000 kr!

sitat fra avhjelps paragrafen

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påfør

 

jo, de er nødt å ha slikt dersom en student kommer inn med sin. Her er det snakk om at forbruker er avhengig av maskinen og dette kommer før butikken sin økonomi.

Lenke til kommentar
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påfør

 

Du vil ikke se på 9.000 kr. som en ulempe for selger?

 

Skarsk: Ok, du har sikkert rett, men i denne saken er det kunden som er vrang og vil ha den fra en annen butikk enn den er ikke hos.

Lenke til kommentar
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påfør

 

Du vil ikke se på 9.000 kr. som en ulempe for selger?

 

Skarsk: Ok, du har sikkert rett, men i denne saken er det kunden som er vrang og vil ha den fra en annen butikk enn den er ikke hos.

altså:

 

du må skille mellom det å gi han en lånegjenstand med tilsvarende mulighet. Skjerm,tastatur og harddisk og omlevering

Lenke til kommentar
Hei,

skal ikke røpe navn på butikk, kunde eller serviceverksted, men har en litt kinkig sak her.

 

En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

Han purret på den allerede 8/7-05 og i følge verkstedet skulle delen til pcen komme 10/7-05.

Den 14/7-05 var ikke pcen ankommet og da sa verkstedet at den var ytterligere fosinket. (eller ikke verkstedet, de nekter å la noen snakke med en tekniker). Men den skal være ferdig innen 1 uke.

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Den 1/8-05 bestilles delen.

Den 9/8-05 begynner de å reparere den.

 

Hva har kunden krav på?

Kunden har krav på heving av kjøp etter min mening :).

 

EDIT: Forklaring følger, må bare finne fram på lovdata.no

 

"§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. "

 

Her er ikke avhjelp gjennomført innen rimelig tid i det hele tatt dessverre. Neste paragraf:

 

"§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. "

 

Siden avhjelp ikke er gjennomført innen rimelig tid, kan kunden heve avtalen. Iallefall slik jeg forstår disse paragrafene.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Han har krav på et tilsvarende produkt mens han venter på reparasjon, og den tar over en uke.

Men det later butikkene som om at de ikke vet....

Har da aldri sett det står om pcer, det er vel kun mobiler HVIS det ikke er en stor kostnad for butikken, og det er hvertfall en pc til 9.000 kr!

Alle butikker skal ha tilgjengelige lånegjenstander for de ulike typer produkter de selger.

 

Vi hos oss har iallefall bærbare lånepcer, en haug mobiltelefoner, kameraer osv osv, som kunde får om service tar lengre enn en uke.

 

Har vi ikke fler igjen, noe som skjer, kan vi faktisk si at dessverre nå kan du ikke få låneprodukt, da det vil bli for stor kostnad for oss da våre vanlige låneprodukter dessverre er ute.

 

Men 9 av 10 som vil ha får låneprodukt uten store problemer :).

Lenke til kommentar
En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

...

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Hvorfor i all verden tok det 3 uker før det ble reklamert til HP?

Lenke til kommentar
En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

...

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Hvorfor i all verden tok det 3 uker før det ble reklamert til HP?

Hadde jeg bare visst det... :nei:

Lenke til kommentar
En kunde leverte inn en maskin til service den 1/7-05.

...

Den 23/7-05 er den ikke kommet, men da får vi beskjed om at det ikke er bestilt en del til den, men det er kun sendt reklamasjonssaken til HP.

Den 25/7-05 skal den være ferdig behandlet hos HP og den kan repareres.

Hvorfor i all verden tok det 3 uker før det ble reklamert til HP?

Hadde jeg bare visst det... :nei:

Kunne egentlig vært gøy og høre forklaringen på den :p Hva slags PC er det snakk om her?

Lenke til kommentar
Så hvis du kjøper f.eks en koeningsegg bil og den må på reprasjon. Tar reprasjonen over en uke så får du låne en tilsvarende bil da?

Nei, låneprodukt skal dekke det grunnleggende behovet (altså kjøre framover og bakover og fungere som transportmiddel), samt at låneprodukt ikke skal være til urimelig kostnad for selger :).

Lenke til kommentar

Hvis du har PC-en klar til tilbakelevering før kunden krever hevning, har du en god sak. Det er liten grunn til å akseptere et hevningskrav i en slik situasjon.

 

Hvis han allerede har fremsatt et hevningskrav, har han imidlertid etter min mening en temmelig god sak.

Lenke til kommentar

Jeg antar at butikken du kjøpte pc'en i ikke eier serviceverkstedet. Problemet for disse utenforstående verkstedene er at de vil ha godkjent reklamasjon ofte før de utfører reprasjonen eller bestiller delene. Hvis ikke kan de selv måtte sitte inne med deler som de ikke ønsker eller rett og slett betale alt selv.

 

Dette er ufordelen med at butikken du kjøpte pc'en i ikke har serviceverksted, hvis de hadde hatt det er det mye lettere å presse dem til en rask avgjørelse. Så det er viktigt å ikke bare gå på pris men også kunskapsnivået og servicenivået i butikken, kan være verdt en del kroner ekstra det! Hvis jeg går i nærmeste Elkjøp butikk der jeg bor, vet betjeningen nesten ikke hvor dataavdelingen er og hvis jeg spør om noe så vet de ikke og standardsvaret er dataansvarlig er ikke til stede.

Lenke til kommentar
Hvis du har PC-en klar til tilbakelevering før kunden krever hevning, har du en god sak. Det er liten grunn til å akseptere et hevningskrav i en slik situasjon.

 

Hvis han allerede har fremsatt et hevningskrav, har han imidlertid etter min mening en temmelig god sak.

Kunden vil ha pcen sin tilbake eller ny pc, og det skjønner jeg godt!

 

Jeg antar at butikken du kjøpte pc'en i ikke eier serviceverkstedet. Problemet for disse utenforstående verkstedene er at de vil ha godkjent reklamasjon ofte før de utfører reprasjonen eller bestiller delene. Hvis ikke kan de selv måtte sitte inne med deler som de ikke ønsker eller rett og slett betale alt selv.

Ikke mange butikker som har eget verksted da, og når det er et autorisert verksted for HP burde det ikke ta 3 uker før de begynner på den!

Nei, får ringe en av sjefene på verkstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...