Gå til innhold

Småprat om/rundt WoW


Anbefalte innlegg

Jeg tror WoW: Classic kommer til å slite. Nå kommer det jo litt an på hva Blizzard selv faktisk forventer av antall spillere osv.. Men her blir det nok mange som finner det veldig interessant å få seg en nostalgitrip i starten som vil falle veldig fort av. De færreste vil nok spille dette spesielt "seriøst" over tid.

 

Også har man jo et par klassiske problemstillinger. Hva planen for fremtiden? Det blir jo vanskelig å bare holde spillet på patch 1.xx, da vil jo de som faktisk orker å spille gå tom for innhold temmelig raskt. Skal de introdusere utvidelser over tid? Hvis ja, hvor ofte? Skal man gå igjennom tidligere lanseringer patch for patch, eller skal en ny utvidelse rett opp på siste patch for den utvidelsen. Hvor lang skal man strekke dette? Må man ha flere servere, en for hver utvidelse osv osv.. Sistnevnte vil nok fungere dårlig da det vil spre WoW: Classic communitiet ut over flere servere, og det mistenker jeg at det rett og slett ikke kommer til å være nok spillere til så det vil nok fungere heller dårlig. Det er vel også begrenset hvor mye tid, ressurser og infrastruktur Blizzard har tenkt til å legge inn i dette.

 

 

Jeg tror nok uansett at de fleste vil få seg et aldri så lite sjokk når de hopper på. Grafikken er temmelig begrenset, veldig mange av mekanikkene er temmelig gammeldags og tunggrodde. De fleste har nok et litt for rosenrødt inntrykk av hvor bra Vanilla faktisk var. Og spillopplevelsen nærmest KREVER at det alltid må være et aktivt community med folk som spiller i hver sone osv for det å skulle gå fra 1-60 solo i vanilla er jo en regelrett forferdelig opplevelse. Mobs er tidvis alt for tøffe til at du klarer å ta de i noe fornuftig tempo alene og det er veldig mye av innholdet som rett og slett krever en gruppe, selv en gruppe på to personer er ofte for skralt med mindre dere har en veldig god kombinasjon av klasser. Ikke minst så tar jo levelling ekstremt lang tid og spillet er jo nærmest blottet for alt av "bekvemmeligheter" som spillet har lagt til i nyere tid for å rett og slett gjøre quality of life vesentlig bedre.

 

Noen vil jo selvsagt ha tilbake denne gode, gamle, "hardcore" opplevelsen og de vil nok kose seg og det vil nok så definitivt være de som kommer til å spille utelukkende WoW: Classic og det er jo fint og flott for dem. Men de vil nok være i et greit mindretall vil jeg tro.

 

 

Tror nok mange også overvurderer den faktiske etterspørselen. Mange sammenligner med spillertallet på private servere. Men så må man jo huske at private servere jo tross alt er gratis å spille på i 99% av tilfellene. Jeg tar det nærmest for gitt at WoW: Classic blir et servervalg i eksisterende launcher og at du må ha helt vanlige abonnement for å kunne spille på det og da tror jeg en stor del av privatserverspillerne forsvinner bare der. Mye av det Blizzard sikkert håper på er at dette vil få endel av disse spillerne til å re-abonnere for å prøve WoW: Classic og at er veien over til WoW: BfA når de først har et aktivt abonnement osv veldig kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alle MENER hva classic bør være og ikke være. Ingen kommer til å bli fornøyde.

 

Slik episk følelse av 1st kill får en ikke lenger

her fra min vanilla guild: https://www.youtube.com/watch?v=hr-uyP1j-l4&feature=youtu.be&t=4m33s 

 

 

 

Denne følelsen vil nok ingen få nå i 2018 helt uavhengig av hva Blizzard måtte gjøre med bosser, spilldesignet osv.. De fleste av oss vokste opp med World of Warcraft og det var for veldig mange av oss "jomfruturen" og den vil jo alltid forbli spesielt selv om det måtte komme langt nyere, mer moderne og bedre ting i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Startet i vanilla selv, og har ingen intensjoner om å spille Classic.
Spillet var rett og slett for tungvint, og det vanilla gjorde rett for meg, vil de aldri greie å gjenskape med mindre jeg får amnesi rett før Classic blir sluppet.

Ikke at jeg har veldig tro på at et 12-13 år gammel spill er det første jeg hadde spilt etter det uansett. 

Lenke til kommentar

Men du vet det ikke kommer til å være vanilla. Du får ikke det gamle guildet tilbake uansett hva de gjør.

Jeg var aldri makslevel før WotLK, så selvom jeg har gått alle raidsa, så har det vært solo, duo, eller maks 5 stk.

For meg er det helt nytt content, nye specs, nytt alt så og si. Var aldri over 45 i vanilla så, opp til Zul Farrak er kjent fra vanilla, resten er spilt i TBC og WotLK

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjenner jeg er litt irritert på warrior-tanks nå. Levler en healer fra bunn av; og warriorene tåler jo det meste og det er bra. Men dette hoppet de kan gjøre blir litt irriterende når de hopper rundt i dungeons hvor resten av gruppa må gå rundt ulike obsticals, og så klager over at de ikke fikk heals og nesten døde. Sånt blir en fort lei kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når det er snakk om Classic her, så tenker jeg for meg selv at det kommer til å bli kult.
Og jeg kommer til å spille det (for moro skyld) hvis Classic sub og Retail sub er en og samme ting.
Jeg har ingen planer om å betale dobbel sub bare for å kunne spille Classic, ved mindre Classic sub blir 3 Euro for de som allerede har retail sub.

Når det er sagt, så vil nok også min deltakelse i Classic avhenge av hvor bra BfA sin nye "War mode" blir.
Jeg spiller ikke WoW for å pushe progress i Raids, eller rating i Arena. Det har jeg rett og slett ikke tid til, pluss at jeg har ingen interesse av at spilltiden min pr uke blir som en ekstra jobb (les; må logge på for å gjøre X, for å kunne fortsette med Y neste uke osv). Jeg spiller WoW for MMORPG aspektet av det. Horde vs Alliance. Krige og herje rundt. Samt farme rep, grinde mats til kule craftables (noe Legion manglet sårt).

Så hvis "War mode" gjenoppliver World PvP i retail, og Blizzard faktisk holder ord med å arrangere World PvP events, med rewards og andre godsaker. Og at det tilbakevendende Conquest point-systemet med farming av PvP gear faktisk blir som det alltid har vært, og at professions blir en ting igjen, så kan det tenkes at min tid i Classic blir begrenset til når man legger av tid til å kose seg med Vanilla.

For jeg er enig med det folk sier om at Vanilla var upraktisk, bakvendt og trassig. Det var kjekt, men for sin tid. Sammenlignet med dagens WoW, så faller Vanilla litt kort etter min smak. Ikke når det gjelder feeling eller content, men når det kommer til kontroller, key-bindings, macros og den generelle "quality of life-feelingen". Jeg har ingen planer om å stresse ræva av meg for å tvinge meg gjennom Classic hvis BfA blir det Blizzard sier det kommer til å bli.

Jeg gleder meg til Classic, men jeg gleder meg mer til BfA!

- B

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror WoW: Classic kommer til å slite. Nå kommer det jo litt an på hva Blizzard selv faktisk forventer av antall spillere osv.. Men her blir det nok mange som finner det veldig interessant å få seg en nostalgitrip i starten som vil falle veldig fort av. De færreste vil nok spille dette spesielt "seriøst" over tid.

 

Også har man jo et par klassiske problemstillinger. Hva planen for fremtiden? Det blir jo vanskelig å bare holde spillet på patch 1.xx, da vil jo de som faktisk orker å spille gå tom for innhold temmelig raskt. Skal de introdusere utvidelser over tid? Hvis ja, hvor ofte? Skal man gå igjennom tidligere lanseringer patch for patch, eller skal en ny utvidelse rett opp på siste patch for den utvidelsen. Hvor lang skal man strekke dette? Må man ha flere servere, en for hver utvidelse osv osv.. Sistnevnte vil nok fungere dårlig da det vil spre WoW: Classic communitiet ut over flere servere, og det mistenker jeg at det rett og slett ikke kommer til å være nok spillere til så det vil nok fungere heller dårlig. Det er vel også begrenset hvor mye tid, ressurser og infrastruktur Blizzard har tenkt til å legge inn i dette.

 

 

Jeg tror nok uansett at de fleste vil få seg et aldri så lite sjokk når de hopper på. Grafikken er temmelig begrenset, veldig mange av mekanikkene er temmelig gammeldags og tunggrodde. De fleste har nok et litt for rosenrødt inntrykk av hvor bra Vanilla faktisk var. Og spillopplevelsen nærmest KREVER at det alltid må være et aktivt community med folk som spiller i hver sone osv for det å skulle gå fra 1-60 solo i vanilla er jo en regelrett forferdelig opplevelse. Mobs er tidvis alt for tøffe til at du klarer å ta de i noe fornuftig tempo alene og det er veldig mye av innholdet som rett og slett krever en gruppe, selv en gruppe på to personer er ofte for skralt med mindre dere har en veldig god kombinasjon av klasser. Ikke minst så tar jo levelling ekstremt lang tid og spillet er jo nærmest blottet for alt av "bekvemmeligheter" som spillet har lagt til i nyere tid for å rett og slett gjøre quality of life vesentlig bedre.

 

Noen vil jo selvsagt ha tilbake denne gode, gamle, "hardcore" opplevelsen og de vil nok kose seg og det vil nok så definitivt være de som kommer til å spille utelukkende WoW: Classic og det er jo fint og flott for dem. Men de vil nok være i et greit mindretall vil jeg tro.

 

 

Tror nok mange også overvurderer den faktiske etterspørselen. Mange sammenligner med spillertallet på private servere. Men så må man jo huske at private servere jo tross alt er gratis å spille på i 99% av tilfellene. Jeg tar det nærmest for gitt at WoW: Classic blir et servervalg i eksisterende launcher og at du må ha helt vanlige abonnement for å kunne spille på det og da tror jeg en stor del av privatserverspillerne forsvinner bare der. Mye av det Blizzard sikkert håper på er at dette vil få endel av disse spillerne til å re-abonnere for å prøve WoW: Classic og at er veien over til WoW: BfA når de først har et aktivt abonnement osv veldig kort.

Jeg tror classic WoW vil gå rett opp og så dale nedover ettersom kidsa, og de som har sittet på gjerde i 15 år har fått prøvd litt. Private servere viser i dag at vanilla/classic WoW fortsatt er populært blant spillere. For mange vil spillet bli for tregt og langtstrekkelig. Sannsynligvis vil classic bli enda større enn vanilla wow på private servere. Da folk har mer tillit til Blizzard enn russiske og andre korrupte private servere, dessuten vet man aldri hvor lenge en privatserver vil holde. Noen blir skremt av Blizzard, andre har elendig kvalitet og enkelte velger å starte en fersk server hver 6-12 måned. Det er veldig uforutsigbart, for mange er det avskrekkende nok til å holde seg unna.

 

Siden vi når toppen tidlig av antall spillere må serverne være agile med tanke på eventuell merging. Det jeg ville ha gjort hadde vært å gruppere servere med samme release date, slik at en gruppe servere er knyttet til en enkel login-server så når folk lager character så vil navnet reserves for hele gruppen av servere. Da slipper man konflikter med navn. Eventuelt kan man bruke Battle.net slik at alle spillerne selv med samme navn har unike id. Uansett finnes det dødtid i retail WoW f.eks nå som folk venter på BAF, noe som betyr at spillere vil teste classic, og da vil vi igjen resultere til at classic for en liten boom. Hva som vil skje videre er ikke godt å si, mest fordi folk i dag ikke vil ha endringer. Jeg tror folk endrer meningen så fort vi begynner å gå tom for content, det blir enten en videreføring av classic eller så må vi rette snuten mot TBC og WotLK. Jeg tror ikke det vil gå forbi WotLK da folk flest foretrekker WoW i denne rekkefølgen TBC, vanilla og WotLK. Veteraner anser tiden etter WotLK som slutten på storhetstiden.

 

I motsetning til nyere WoW så er classic langt mer sosialt og givende. I gamle WoW blir du drit-happy over å få din første "green item". I gamle WoW er ikke alle spillerne helter med legendaries. I gamle WoW må du bygge opp ditt eget renommé.

 

Første gang jeg så noen med judgement set var en utrolig følelse. Det var virkelig imponerende å se spillere med dette settet, de hadde jobbet hardt og prestert godt. Eller de i rank 14 og hadde klart å få seg det episke  High Warlord-settet, det var rimelig imponerende. Man tenkte fort at når hadde en med High Warlord-sett på laget, så var man garantert til å vinne kampen.

73502.jpgWarrior.jpg

 

Jeg synes også at classic har et mer rolig tempo, og det passer godt for meg som ikke har mye tid, ironisk nok selv om det tar lengre tid å nå maks-level. Du har ikke dailies osv. som du må gjøre, det mye lettere å legge fra classic wow og så gjøre hverdagslige ting. Det er ikke vanskelig å finne venner i classic å samarbeidet med. Derfor sier jeg at classic er mer sosialt. Fordi spillet motiverer spillerne til å samarbeidet, du kan fint solo opp til maks level i classic. De som speedrunner går solo og bruker ca. 3 døgn på nå level 60. Ramguy tar feil, når han sier at selv to spiller vil slite. Er dere to spillere så vil det gå rimelig trutt igjennom leveling. Enkelte quests kan gi litt motstand, spesielt om du er nybegynner. Men så fort du får litt forståelse blir det mye enklere. Jeg vil si at det er positivt at noen quests kan by på litt utfordringer i motsetning til retail hvor alt går på skinner, du dreper demoner og andre monstre i hopetall som en gud uten å måtte bekymre deg i det hele tatt. Retail for min del er mye mindre givende, du får alt levert på sølvfat. I retail har du rage-bar, men den har egentlig ingen funksjon, men i classic derimot spiller den en stor rolle. Rage spiller en stor rolle når det gjelder timing, og sørge for å få mer rage. Desto mer rage du har, desto mer skade kan du utgjøre.

 

Eneste classen som er vanskelig å levle i classic er warrior, nesten 80% gir seg før de når level 30. Grunnen til det er at warrioren er relativ svak solo i begynnelsen frem til lvl 30. Er du warrior burde du i hvert fall ikke ta quests høyere level en din egen. Warrior er både langsom har elendig flukt muligheter. Får du to mobs på deg på samme level, kan det bety døden for deg. Skal du ta dungeons derimot er warrior en veldig attraktiv class, du får stadig whisper om å joine grupper. Det er litt stas at folk adder deg som venn fordi de syntes at du gjorde en utmerket jobb som tank. Warrior er derfor en vanskelig class å spille, men også veldig givende. Dette er også en ting jeg liker godt ved classic er at klassene føles veldig unike, i Legion så føles klassene veldig like ut.

 

Et annen aspekter ved det sosiale er PvP raids, buffing og sonene er fult av liv. I retail så er alle de gamle sonene tomme, i classic yrer det av liv i alle soner selv på gamle private servere med "lav" populasjon. Er du mage så vil folk bestille portaler av deg, spørre etter mat og drikke. Enkelte betaler også for det :) Folk spør alltid etter buffs fra andre klasser, så classic er langt mer interaktiv og mer omgjengelig. Foretrekker du å spille alene vil jeg foreslå å spille nye WoW, det er nærmest utelukkende singelplayer. Der har de til og med instansiert soner slik at du ikke ser andre spillere. 

Endret av Heradon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vil tro vanilla får en god boost på starten, mest på grunn av de utallige store streamerne som returnerer og drar med seg mangfoldige hundretusenvis av seere. Derav vil mange falle av pga det går tregt. Nostalgia vil styre der, men så innser man nok at det ikke er like kult lenger som da man var 15 år gammel og ny til pc og spill ^^

 

Vanilla er og var aldri vanskeligere enn hva wow har vært eller er nå.

For de som trenger en reminder så kan man bare gå inn på youtube og se videoene fra raids på den tiden :) Er like mye spamming av 1 spell på den tiden, Vi bare glemmer litt ekstra fort og lar oss rive med ^^ Vi blir eldre vi også og trenger mer utfordringer, Mythic+ er jo en fin løsning på de som søker det vil jeg si.. Ikke alle som klarer å komme seg igjennom det utenom å måtte gå tryhard.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med wow. Eneste som mangler i mine øyne er en form for "rettferdig" mulighet til å kjempe på toppen for de som ikke har mulighet til å grinde slik som man hadde før

 

Det ble diskutert godt på reddit om en løsning som ville vært en form for ny difficulty der alle som entrer raids eller dungeons står med like stats for alle og enhver. Rewardsa trenger ikke være gear, men heller andre "morsomme" ting som man ellers kan få tak i spillet, Men her ville det gitt de som ikke har mulighet for å spille like mye til å få sett content og fortsatt få en utfordring

 

Vi får bare vente å se hva de leverer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å si at Vanilla raids ikke var vanskelig blir feil, det var bare vanskelig av helt andre grunner enn vi har i Heroic og Mythic i dag.

 

Mye av det har blitt løst seg med kunnskapen spillerne har tilegnet seg over årene, aka. den moderne spiller vil finne vanilla raids enkelt. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Vanilla er og var aldri vanskeligere enn hva wow har vært eller er nå.

For de som trenger en reminder så kan man bare gå inn på youtube og se videoene fra raids på den tiden :) Er like mye spamming av 1 spell på den tiden, Vi bare glemmer litt ekstra fort og lar oss rive med ^^ Vi blir eldre vi også og trenger mer utfordringer, Mythic+ er jo en fin løsning på de som søker det vil jeg si.. Ikke alle som klarer å komme seg igjennom det utenom å måtte gå tryhard.

Noe av dette er riktig, mye av dette er feil.

 

Vanilla hadde en mye større vanskelighetsgrad under leveling av en karakter. Forskjellen er enorm. Drops fra level 8-59 betydde en god del, og crafting-gear i samme level-range var nyttig på AH. Potions og buffs var et stort marked, fordi selv de som levlet trengte det.

 

Å soloe elite quest-mobs kunne være utrolig vanskelig, men fult mulig om du utstyrte deg riktig.

 

Og ikke bare var det ikke 1 spell-mashing, du hadde til og med gjerne to eller tre varianter av samme spellet på hotbaren din for ulike situasjoner (level 1 frostbolt, for eksempel).

 

Det var et helt annet spill, der veien fra 1-60 var en stor del av selve spillet og betydde noe i seg selv mtp mestringsfølelsen som er hele grunnen til at folk spiller slike spill – litt forenklet selvsagt – og ikke bare en meningsløs grind der alt du har oppnådd fem minutter siden allerede er helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...