Gå til innhold

R520 blir dual-slot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det hadde vært logisk at det var 16pipelines hvis det hadde vært et single-slot kort. Det og 90nm ville tilsi mindre brikker og gode muligheter for masseproduksjon.

 

Tenker det blir 24 pipelines...

R520's 16 pipelines kan ta opp like mange eller flere transistorer som G70's 24 pipelines. Det kommer som nevnt ann på komposisjon av pipelinene.

Xenos har bare "3" pipelines, men består likevel av 200M+ transistorer.

 

As I've said before, most of the pipeline stories that have been around are BS.

Hvis 700Mhz på R520 stemmer så tror jeg på at det er en 16 pipelines arkitektur... Kan hende at det er noe ala arkitekturen til nVidia. På NV40 kunne nVidia kjøre enten 16x1 eller 32x0 på pipelinen...

 

Jeg tolker det at kortet tar opp to kortplasser slik at ATi må gi endel ekstra for å yte like bra som 7800GTX... Hadde de hatt mye å gå på hadde det vært logisk å bruke en enkel slots kjøler, siden konkurenten også gjør det...

 

men men... Dette er bare mine tanker!

Lenke til kommentar
Ganske utrolig dette her. Plutselig begynner folk å dømme ati nord og ned og det før de har fått et nytt produkt på markedet..

Det som er litt skremmende er hvor lang tid det tar før Ati klarer å utvikle og lansere noe som kan slå den siste generasjonen fra Nvidia :(

Lenke til kommentar
Kan så være, men utgangspunktet var vel egentlig at den skulle ut til "publikum", altså ut i salg, men siden M$ ikke var ferdig under utviklingen av U.S.A til DX, så var det lite vits for ATi å pushe ut R400 dermed ble denne skrinlagt (som det den egentlig var ment til) og R4x0 serien ble mer prioritert.

ArtX var vel kjøpt opp under utviklingen av R300, jeg mener at ArtX teamet var brukt med i Flipper.

Men skal ikke være for skråsikker på dette ;).

Jeg syns det høres rart ut at R400 skulle ta over for R300 når DX9.0, som inkluderer både SM2.0 og SM3.0, ville vare flere år. Men det kan dog være at ATi ikke var klar over dette før etter R400 var godt igang i utviklingen.

 

Flipper var ferdigstillt da ArtX ble kjøpt opp. Tidligere ArtX ansatte står vel hovedsaklig bak R300.

Lenke til kommentar
Raptor,19/07/2005 : 14:18]Hvis 700Mhz på R520 stemmer så tror jeg på at det er en 16 pipelines arkitektur... Kan hende at det er noe ala arkitekturen til nVidia. På NV40 kunne nVidia kjøre enten 16x1 eller 32x0 på pipelinen...

Nja, Doom3 type rendering (masse non-color operasjoner) er nå ikke fremtiden.

 

Jeg tolker det at kortet tar opp to kortplasser slik at ATi må gi endel ekstra for å yte like bra som 7800GTX... Hadde de hatt mye å gå på hadde det vært logisk å bruke en enkel slots kjøler, siden konkurenten også gjør det...

Like bra.. eller bedre. Dette var nok uansett bestemt før G70 dukket opp. En dual-slot løsning som ble brukt på X850 har også den fordelen med å dra varmluften direkte ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
Det som er litt skremmende er hvor lang tid det tar før Ati klarer å utvikle og lansere noe som kan slå den siste generasjonen fra Nvidia :(

Det å gå direkte til 90nm var en risiko og etter rykter sliter dem nå med lekasje. Selve designet er dog opersjonellt og den har blitt vist frem på diverse eventer.

Lenke til kommentar
Det som er litt skremmende er hvor lang tid det tar før Ati klarer å utvikle og lansere noe som kan slå den siste generasjonen fra Nvidia :(

Det å gå direkte til 90nm var en risiko og etter rykter sliter dem nå med lekasje. Selve designet er dog opersjonellt og den har blitt vist frem på diverse eventer.

Noen som har tro på at Ati har implementert X arkitektur i den nye brikken? Det siste jeg hørte var at de skulle bruke det på 110nm prosses men med de nye forsinkelsene så kan det jo være at de har implementert det i R520...

 

Ati Tidlig ute med X arkitektur

Lenke til kommentar

MistaPi: Jau, poenget var liksom at: Selv om det står "Graphics by ATi" på GameCube, var Flipper gjort ferdig av ArtX rett før de ble kjøpt opp ;) (var vel det du mente sikkert, hehe).

 

Just a small reminder because some people seem not to know: The R500 "is" the R400, which was cancelled early this year. There are many reasons to this, among which the fact that ATI didn't feel they could deliver the R400 in the required timeframe, which is Q1 2004 ( it seems the August 2003 timeframe was either BS, or that it had already been delayed a bit before getting cancelled. )
ATI's COO, Dave Orton, has stated that the R400 will definitely be out by next summer.
Lenke til kommentar
Like bra.. eller bedre. Dette var nok uansett bestemt før G70 dukket opp. En dual-slot løsning som ble brukt på X850 har også den fordelen med å dra varmluften direkte ut av kabinettet.

Det tviler eg på. For meg så ser de stadige utsettelsene til ATI ut som om de prøver å få R520 til å yte høyere enn de hadde planlagt, fordi de ble tatt på senga av 7800GTX.

 

Men naturligvis er en løsning som blåser varmluften fra grafikkortet ut av kabinettet en god løsning.

Lenke til kommentar
Det tviler eg på. For meg så ser de stadige utsettelsene til ATI ut som om de prøver å få R520 til å yte høyere enn de hadde planlagt, fordi de ble tatt på senga av 7800GTX.

 

Men naturligvis er en løsning som blåser varmluften fra grafikkortet ut av kabinettet en god løsning.

Vel, R520 kortet som ble vist frem bak lukkete dører på E3 messa i mai hadde en dual-slot løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...