Gå til innhold

R520 blir dual-slot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, isåfall er det noen nede hos ATIs markedsavdeling som ikke har fått det med seg (hvorfor ikke 600?) :p

Skjønte ikke så mye av den, men ok.

R500 (Som MistaPi også skriver), heter egentlig Xenos, og "kodenavnet" for denne er C1, etterhva jeg har forstått. "R" serien for konsoller er skrinlagt, etter R400 "flausen" (Flipper het den?).

Lenke til kommentar

Dere er ikke oppdatert.

Det nye ATI-kortet vil komme med en løsning som bruker dual slot pci express. Det vil bruke 2 pci-e spor for å kunne utnytte hastigheten og alle pipelines max.

Dette også for å konkurere med dyrere SLI-løsninger. Kortet vil naturlig nok dessuten kun kjøres på SLI kort samt ATI's egne nye crossfire-løsninger.

:cool:

Lenke til kommentar
Dere er ikke oppdatert.

Det nye ATI-kortet vil komme med en løsning som bruker dual slot pci express. Det vil bruke 2 pci-e spor for å kunne utnytte hastigheten og alle pipelines max.

Dette også for å konkurere med dyrere SLI-løsninger. Kortet vil naturlig nok dessuten kun kjøres på SLI kort samt ATI's egne nye crossfire-løsninger.

:cool:

Det nye ATI kortet bruker ikke to PCIe slotter, men to ekspansjonslotter. (de lukene i kabinettet)

 

ATI kommer til å lansere crossfire som er deres svar på SLI.

Crossfire kjøres med å bruke ett crossfire kort (master kort) i lag med ett ATI kort fra samme serie. (?)

Kortene kobles sammen med en ekstern bro. (kabel)

Ett crossfire oppsett bruker to PCIe slotter. (to kort)

Lenke til kommentar
R500 (Som MistaPi også skriver), heter egentlig Xenos, og "kodenavnet" for denne er C1, etterhva jeg har forstått. "R" serien for konsoller er skrinlagt, etter R400 "flausen" (Flipper het den?).

Flipper finner man i Gamecube og dette var før ArtX (som står bak flipper) ble kjøpt opp av ATi. R400 var ATi's første forsøk og "eksperiment" på unified shader design og var forut sin tid. Mye av arbeidet med R400 har nok funnet veien til Xenos og R6xx.

C1 er forøvrig det faktiske utviklings navnet på XeGPU'en, mens Xenos dukket opp som et mer PR vennlig kodenavn.

Lenke til kommentar

R600 Specs hentet fra megagames, er vel egentlig litt tidlig å kunne si noe sikkert om R600 nå men det ser jo lovende ut...

 

65nm

64 Shader pipelines (Vec4+Scalar)

32 TMU's

32 ROPs

128 Shader Operations per Cycle

800MHz Core

102.4 billion shader ops/sec

512GFLOPs for the shaders

2 Billion triangles/sec

25.6 Gpixels/Gtexels/sec

256-bit 512MB 1.8GHz GDDR4 Memory

57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz)

WGF2.0 Unified Shader

 

Artikkel

Lenke til kommentar
R600 Specs hentet fra megagames, er vel egentlig litt tidlig å kunne si noe sikkert om R600 nå men det ser jo lovende ut...

...

Artikkel

Jeg har lest de ville spekulasjonene der før og tror akkurat like lite på de når jeg leser de om igjen nå. Spekulasjonene ser til og med ut til å være laget av en som ikke har spesielt mye peiling..

Lenke til kommentar

Ganske utrolig dette her. Plutselig begynner folk å dømme ati nord og ned og det før de har fått et nytt produkt på markedet.. Jeg syns i alle fall dere kan vente å se hva som kommer før dere kommenterer det. Jeg må si jeg ser frem til å få se hva ati kommer med denne gangen, men er ganske sikker på at det blir bra :)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
MistaPi:

Takk som oppklarte det :thumbup:

Blandet litt der, men jeg mener fortsatt R400 var en flause, hehe (utsettelser på utsettelser, og så, discontinued, lol)

Jeg tror aldri R400 var ment å dukke opp som et salgs produkt. Men var heller, som nevnt, et eksperiement, en prototype for fremtidige arkitekturer (som xenos).

Lenke til kommentar
R600 Specs hentet fra megagames, er vel egentlig litt tidlig å kunne si noe sikkert om R600 nå men det ser jo lovende ut...

Dette er vel i beste fall et "sånn ønsker ATI at R600 skal være" case. Specs på R520 er fremdeles usikre, så å påstå at vi vet specs for R600 er jo bare tullete. Det står jo forøvrig også i artikkelen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ganske utrolig dette her. Plutselig begynner folk å dømme ati nord og ned og det før de har fått et nytt produkt på markedet.. Jeg syns i alle fall dere kan vente å se hva som kommer før dere kommenterer det. Jeg må si jeg ser frem til å få se hva ati kommer med denne gangen, men er ganske sikker på at det blir bra :)

Ja du er ikkje åleine akkurat der, gleder meg villt, sjøl om det er liten sjangse for at eg kjøper ett slikt kort. koster å vere student u known :whistle:

Lenke til kommentar
16 pipelines på 700Mhz kanskje. Det er ikke bare antallet pipelines som er viktig, men også komposisjon av pipelinene. En arkitetkur med flere pipelines er ikke nødvendigvis raskere enn et arkitektur med færre pipelines, selv på samme klokkehastighet.

R520 er nok mer en teknologi/features bump for ATi enn en rå ytelse bump. Fra det jeg har hørt har ikke så mye tro på at ATi vil gå for flere pipelines, men heller mer effektive og feature-rich pipelines.

Jeg sier ikke at R520 med 16 pipes vil være like rask eller raskere som G70 klokke for klokke, det tror jeg ikke så mye på. Det kan også forklare hvorfor dem skulle sikte til en så høy klokkehastighet.

Det hadde vært logisk at det var 16pipelines hvis det hadde vært et single-slot kort. Det og 90nm ville tilsi mindre brikker og gode muligheter for masseproduksjon.

 

Tenker det blir 24 pipelines...

Lenke til kommentar
Det hadde vært logisk at det var 16pipelines hvis det hadde vært et single-slot kort. Det og 90nm ville tilsi mindre brikker og gode muligheter for masseproduksjon.

 

Tenker det blir 24 pipelines...

R520's 16 pipelines kan ta opp like mange eller flere transistorer som G70's 24 pipelines. Det kommer som nevnt ann på komposisjon av pipelinene.

Xenos har bare "3" pipelines, men består likevel av 200M+ transistorer.

 

As I've said before, most of the pipeline stories that have been around are BS.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Ganske utrolig dette her. Plutselig begynner folk å dømme ati nord og ned og det før de har fått et nytt produkt på markedet.. Jeg syns i alle fall dere kan vente å se hva som kommer før dere kommenterer det. Jeg må si jeg ser frem til å få se hva ati kommer med denne gangen, men er ganske sikker på at det blir bra :)

Ja du er ikkje åleine akkurat der, gleder meg villt, sjøl om det er liten sjangse for at eg kjøper ett slikt kort. koster å vere student u known :whistle:

Litt OT. Men det er jo slik mestparten av forumet behandler nVidia. Så dette er jo egentlig bare smekk på egen ræv.

 

"Ati Rulz" Ati er alltid best" "Ati kommer til å knuse nVidia" osv osv.

 

On Topic:

 

Jeg synest bare det blir spennende jeg, kansje står vi overfor noe ala det AMD og Intel hadde for noen år siden? Intel med sin netburst mot AMD sin K7

Lenke til kommentar
Jeg tror aldri R400 var ment å dukke opp som et salgs produkt. Men var heller, som nevnt, et eksperiement, en prototype for fremtidige arkitekturer (som xenos).

Kan så være, men utgangspunktet var vel egentlig at den skulle ut til "publikum", altså ut i salg, men siden M$ ikke var ferdig under utviklingen av U.S.A til DX, så var det lite vits for ATi å pushe ut R400 dermed ble denne skrinlagt (som det den egentlig var ment til) og R4x0 serien ble mer prioritert.

ArtX var vel kjøpt opp under utviklingen av R300, jeg mener at ArtX teamet var brukt med i Flipper.

Men skal ikke være for skråsikker på dette ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...