Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bin

etc

lib

sbin

usr

var

 

Er egne moduler*, resten blir mountet som tmpfs. Hver modul skriver endringer til /.live/modulnavn.rw, jeg har et script som sjekker endringer ved shutdown, og evt. genererer nye moduler om nødvendig (modulene ligger på en skrivbar fat32 partisjon).

 

* Modulene er generert følgende:

for i in se_modulene_over; do
( cd /; mksquashfs $i /tmp/$i.mod)
done

Lenke til kommentar

modul=squashfs-fil?

 

Så du oppdaterer alle modulene hver gang du slår av maskinen altså. Er vel kanskje lettest det. Vurderte å bare gjøre det manuelt en gang i blandt. Men når du har separert dem sånn som du gjør blir vel det litt mye styr.

 

Men hvorfor har du en egen fat32-partisjon? Kan du ikke bare lagre dem i root-mappen?

 

Har akkurat kompilert en kjerne tilpasset acer, så skal bare skjekke om den er stabil, så får jeg begynne å eksperimentere litt.

 

edit: eller kanskje sove, er jo tross alt forelesning i morg... i dag.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Tearingproblem med Intel?

 

<snip>

 

Har brukt dette "trikset" i et par uker (siden jeg fikk MacBook'en) , og det funker strålende på Fedora 10.

X Server 1.5.2(?) og Intel-driver 2.5.0.

 

Eneste baksiden med det er at bildet ikke funker sammen med 3D-effekter i compiz (bare en statisk blå flate når jeg bruker cube f.eks), men så lenge jeg ikke roterer rundt på kuben mens jeg ser film er det null problem. :)

Lenke til kommentar
Ja, så at jeg leste litt fort. Men er det så mange QT-programmer i Windows?
Qt er å betrakte som industristandard for plattformuavhengig programvare, og følgelig bøttevis med programvare.
Jeg har aldri vært overbegeistret for Evolution, men den er vel fortsatt bedre enn Kontact på mange områder.
Bedre på hva da? Eneste jeg kan komme på er delvis kompatibilitet med Exchange.
Lenke til kommentar

Vel, jeg fant selvsagt font-instillingene i browseren og prøvde en drøss forskjellige fonter..men alle hadde denne rare smooth-effekten som gjorde teksten ekkel å lese. Vet Windows har noe sånn "Truetype fonts" effekt som kan slås på (men som er default av). Bare lurte på om linux hadde noe lignende gravd ned ett sted.

 

Er ikke snakk om "Fuck you bruk windows istedet da n00b". Greieste er vel å kjøre Lynx. Så slipper man ekle popups og.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Vel, jeg fant selvsagt font-instillingene i browseren og prøvde en drøss forskjellige fonter..men alle hadde denne rare smooth-effekten som gjorde teksten ekkel å lese. Vet Windows har noe sånn "Truetype fonts" effekt som kan slås på (men som er default av). Bare lurte på om linux hadde noe lignende gravd ned ett sted.

 

Er ikke snakk om "Fuck you bruk windows istedet da n00b". Greieste er vel å kjøre Lynx. Så slipper man ekle popups og.

 

Regner med at du snakker om ClearType?

Jeg lagde en guide for en liten evighet siden som beskriver hvordan man kan få linux-fontene til å se ut som Windows uten ClearType skrudd på. Den ligger her.

 

Ellers er mange som kommer fra Windows (meg selv inkludert, må jeg innrømme) vant til fontene derfra. Heldigvis kan de installeres og brukes uten problemer. Bruker du Ubuntu tror jeg at pakken du skal installere heter msttcorefonts.

Lenke til kommentar

Syns Linux, og da spesiellt Arch er morsomt å knote med, fordi man må gjøre så mye selv i installeringen. Ubuntu fikk jeg ikke noe særlig feeling for, siden alt installerte seg automatisk og alt bare fungerte med internett og alt. Så satt jeg med 200 programmer i menyene jeg aldri har brukt før. Da kan jeg like godt ha Windows.

 

Så nå la jeg inn Arch på laptopen og leker med det. Har ingen spesiell bruksområde, bare vil lære.

Lenke til kommentar
Ekle fonter.

Byttet fra Debian Lenny til Ubuntu Intrepid på laptopen her om dagen, og opplevde noe liknende når jeg skrudde på subpixel hinting (tilsvarende ClearType i windows). Når rendering (Appearance | Fonts | Details) var satt til 'slight' (default, om jeg ikke husker helt feil) ble fontene veldig uklare - så jeg prøvde meg fram litt, og kom fram til at ved å sette rendering til 'full', begynte ting å se bra ut. YMMV, selvsagt.

Edit: fjernet enorm quote.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
http://osnews.com/story/20893/Mac_OS_X_Win...Win_Linux_Loses

 

Kvifor går Linux ned? Kanskje folk er lei at FOSS-miljøet lovar og lovar, men aldri gjer ut noko som «berre fungerer»?

Det er nok litt statistiske variasjoner. Sammenligner man med f.eks oktober 2008 så har det vært en kraftig økning.

 

Her finner du kilden. Her er en liten graf jeg lagde basert på kildens tallmateriale:

 

post-3851-1233592614_thumb.png

Lenke til kommentar
modul=squashfs-fil?

Ja.

Så du oppdaterer alle modulene hver gang du slår av maskinen altså. Er vel kanskje lettest det. Vurderte å bare gjøre det manuelt en gang i blandt. Men når du har separert dem sånn som du gjør blir vel det litt mye styr.

Er langt ifra nødvendig (holder på tester enda, vet ikke helt hva jeg bestemmer meg for), jeg merker at det er minimalt som lander i rw-mappene (har tross alt slått av det meste).

 

Men hvorfor har du en egen fat32-partisjon? Kan du ikke bare lagre dem i root-mappen?

Fleksibilitet. Jeg har en fat-partisjon (hd/usb/cd whatever), der ligger det en kernel, initrd og en mappe med moduler. Booting skjer ved hjelp av syslinux/isolinux. Har en Busybox initrd på ca 1MB, denne bootstrapper kernel og mounter alle modulene over /, så starter den init, og systemet fungerer som normalt.

Lenke til kommentar
Trenger ikke se lenger enn til Opera hvis man er ute etter solid QT-basert browser ;D Selv om det er et par irriterendes bugs sammen med xmonad for tiden *mumle*

Har prøvd å like Opera siden 3.0, men det er alltids noe som gjør at jeg sletter den. Ustabilitet har vært en stor faktor (hver gang den kræsjer er det 50% sjanse for at alle instillingene mine forsvinner), slår jeg av cache nekter den å rendre sider osv osv.

 

Aldri hatt noe problem med ustabilitet, og aldri mistet noen innstillinger. Mulig jeg har hatt flaks og du har hatt uflaks. :)

Da må det være meg, lastet akkurat ned siste Opera, startet den, slo av cache, og alle sidene er blanke helt til jeg trykker reload et par ganger. Jeg vil gjerne bruke Opera, da jeg missliker FF3.

Lenke til kommentar

HJELP!

 

Jeg har laget et finfint system med en haug med mapper etc. i Evolution (undermapper til inbox), da det ikke så ut til at det automatiske systemet fungerte så bra.

 

Men nå legger all mailen min seg automagisk i papirkurven, og drar jeg den ut fra papirkurven, så kopierer den seg ut av den, og jeg har en haug med duplikater überalles!! Alt er egentlig bare kaos, noe som er litt krise når man får ~20-50 mail om dagen (som du forventes å lese, og kunne referere til etc...), og mange mange mange tusen i arkivet ditt bakover... Hva skjer!?!? Har tidligere hatt et system med automatiske søkemapper, som fungerte OK men ikke topp... Nå ønsker jeg meg bare tilbake dit...

 

HJELP!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...