Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argh. Av og til blir jeg så forbannet...

 

Jeg har nå brukt et par døgn på å få til ordentlig mail i emacs (sånn at jeg kan forsvinne inn i emacs og leve hele livet mitt der). Etter tips fra noen brukte jeg et døgn på å forske litt på gnus, som viste seg å være helt fullstendig ubrukelig som imap klient. Til slutt havnet jeg på mew, som fungerer egentlig helt ypperlig.

Så var det det da at mew har integrert pgp/mime funksjonalitet for gnupg. Drev og brukte ørten evigheter på å sette opp dette, og uansett hva jeg gjorde klarte jeg ikke dekryptere i thunderbird/enigmail. Fant til slutt en lisp snutt for mew som delvis fikset problemet (enigmail klarer alt bortsett fra komboen kryptering+signering hvor den dropper signeringen). Men så kommer bomben. Årsaken er en bug. PGP/MIME standarden krever at headeren skal være case insensitive.

Mew bruker Multipart/Encrypted, mens det eneste enigmail forstå er multipart/encrypted. Nåja. En bug i enigmail var min tanke. Men neida. Det er faktisk en bug i Mozilla. Og her kommer bombe nummer to. Dette er da altså en bug man har visst om siden i hvertfall 2004, om ikke tidligere. Og den ble ikke aknowledged av Mozilla folka før høsten 2008. WTF. Så nå vil dette forhåpentligvis være fikset i seneste thunderbird versjon snart.

 

:realmad:

Lenke til kommentar
Kaster meg ut i den fantastiske ext4-diskusjonen med et bilde:

 

Linux-kjernen i systemet ditt må vel støtte EXT4... :) Dette kommer i distroene etterhvert. Ellers må du fikse selv, hvis det ikke finnes en pakke i pakkesystemet for det.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Det jeg savner mest fra filsystemene tilgjengelige i linux er online snapshotting. Det er en helt herlig feature som jeg bruker hele tiden på solarisboksen min.. Om jeg f.eks skal prøve å installere noen svære greier jeg ikke vet om jeg får fjernet skikkelig etterpå.. snapshot først, installer.. og om ting ikke gitt etter planen er det bare å kjøre en rollback.

Venter spent på btrfs, men skulle ønske det ikke var så mye surr med lisenser osv, så man kunne hatt ZFS, som er stabilt allerede og funker knallbra.

 

 

Når vi først er inne på ext4, vurderer selv å teste ex4. Eneste er at jeg bruker 2.6.27, og kommer ikke til å oppgradere til 28. Ser at de siste patchene til 27 inkluderer patcher for ext4, og flere skal være på vei. Vil ext4 være/bli like stabilt på 27 som i 28+?

 

Lurer litt på det samme, bruker Fedora 10 med 2.6.27. Ser at både ext4 og ext4dev-moduler følger med, så mulig ext4-stable er backporta fra 2.6.28.

Lenke til kommentar
Dere som bruker linux flittig her (de fleste..), har dere bare lastet det ned eller innstalerte dere det fra en disc? (eventuelt brent ut på disc)?

 

Laste ned ISO-image, brenne, boote fra CDen og installere er nok den vanligste fremgangsmåten.

Selv bruker jeg som regel PXE-boot, og booter direkte i en net-instal via nettverket ;)

Lenke til kommentar
Dere som bruker linux flittig her (de fleste..), har dere bare lastet det ned eller innstalerte dere det fra en disc? (eventuelt brent ut på disc)?

 

Laste ned ISO-image, brenne, boote fra CDen og installere er nok den vanligste fremgangsmåten.

Selv bruker jeg som regel PXE-boot, og booter direkte i en net-instal via nettverket ;)

Tungvindt :p Jeg har 'failsafe' oppføring i LILO som laster en initrd som inkluderer installer.

Lenke til kommentar

Angående Gnome og KDE, så bruker jeg det som jeg liker best, uavhengig av hva vår gode venn Linus bruker.

 

-----

Et dumt spørsmål: Finnes det noen små kretskort med Linux på der jeg enkelt kan programmere I/O-pinner? (eller må jeg over på AVR og lignende?)

Har tittet på noen små, men ikke funnet ut av det.

Lenke til kommentar

Har et lite problem eller hva jeg skal kalle det. Jeg har koblet til et par Logitech z-10 høytalere til laptopen og har valgt di som alsa på sound. Men det som er at det er kun musikk som blir spilt av via høytalerne. Film og f.eks spill blir spilt av via laptophøytalerne. Noe som vet hvordan jeg kan fikse det? Kjører linux Mint 6 Felicia.

 

Bare for å gjøre det litt lettere å fatte hva jeg mente med å velge de som alsa på sound.

 

post-123402-1233423584_thumb.jpg

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar
Har et lite problem eller hva jeg skal kalle det. Jeg har koblet til et par Logitech z-10 høytalere til laptopen og har valgt di som alsa på sound. Men det som er at det er kun musikk som blir spilt av via høytalerne. Film og f.eks spill blir spilt av via laptophøytalerne. Noe som vet hvordan jeg kan fikse det? Kjører linux Mint 6 Felicia.

 

Bare for å gjøre det litt lettere å fatte hva jeg mente med å velge de som alsa på sound.

 

post-123402-1233423584_thumb.jpg

 

ALSA er lydsystemet som holder greie på lydenheter du har koblet til.

 

Problemet ditt er nok at det er ikke alle programmer som bryr seg med hva du velger i GNOME sine lydinstillinger. Musikkprogrammet ditt bryr seg tydligvis. Hvilket program bruker du til å se film? F.eks i VLC kan du gå inn i innstillingene å velge hvilken ALSA-enhet som skal brukes.

 

VLC

Tools > Preferences > (Velg Show settings: All) > Audio > Output modules > Velg ALSA i lista først, deretter > ALSA i undermenyen > Velg dine høytalere i ALSA Device Name

 

Dette gjelder i alle fall i den utgaven av VLC som følger med i Ubuntu 8.10.

 

I MPlayer (GUI-utgaven) kan du høyreklikke i visningsvinduet > Preferences > Audio > Merke ALSA og velge Configure driver og deretter velge dine høytalere.

 

Når det gjelder spill kan det hende du kan gjøre dette i spillets innstillinger, evt kan du rett og slett endre ALSA default device. Sjekk her:

http://alsa.opensrc.org/index.php?title=FAQ026

 

Mulig det finnes noe grafisk program for å gjøre dette, men er ikke sikker. Guiden er uansett ganske lett å forstå. Obs: Noen eldre spill bruker OSS i stedet for ALSA.

 

En utfordring for GNU/Linux: Integrere dette i freedesktop slik at man kan konfigurere standard lydenhet for alle programmer i alle skrivebordsmiljø.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Har et spørsmål om noe jeg ikke forstår; installerte vsftpd, fikk da en ny bruker med navnet ftp som har hjemmemappe /home/ftp. Opprettet en mappe her, og la til noen filer.

 

Deler man en mappe med Samaba så vil man kunne logge seg på den aktuelle mappen, men når jeg logger meg på vsftpd så får jeg oversikt over hele filsystemet. Er det mulig å endre dette slik at man kun får se/tilgang til /home/ftp/opendir ?

 

Jeg logget meg på tjeneren via Firefox og Nautilus, med og fikk samme visning av filsystemt.

 

Sikkert noe jeg ikke forstår(har lest en del nå..).

 

Mener å huske at du kunne sette opp noe greier i vsftpd.conf (sikkert 5 år siden jeg har kjørt vsftpd nå..), evt. sette opp "virituelle brukere", dvs. ikke vanlige systembrukere - som automagisk blir chroota.

 

Forøvrig finnes det andre (og mer avanserte) ftp-servere enn vsftpd...

Lenke til kommentar

Fikk panserheng første gang jeg kjørte xorg etter install av Arch sist. Måtte slå av og på PC'n, og da viste det seg at i tillegg hadde en feil versjon av en fil i pacman gjort at inittab var renamed til inittab.pacsave (fila som setter opp mounts til alle hd'ene) og systemet ville bare boote i runlevel S med skrivebeskytta harddisker. Satan som jeg strevde med å finne ut av det..ble bare reinstall til slutt.

 

Er ikke så lett når ting ikke skjer som det står i install guiden på archwiki, gitt :p Google rundt på diverse dårlige forumer.

 

Holdt på på nattskiftet på jobb med en gammel bærbar bare for å gjøre noe mere artig enn å lese VG og Dagbladet 100 ganger.

Ble til at jeg reinstallerte, gjorde alt riktig, men ikke turte å legge inn X en gang til..så nå har jeg bare barebone Arch Linux og den har ligget i PC-væska en uke :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...