Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

I mplayer fikk jeg ikke opp høytalerne mine, men mange forskjellige valg som jeg prøvde. Og ingen fungerte. I Vlc fikk jeg ikke lyd i det hele tatt når jeg valgte ALSA av en eller annen merkelig grunn.. Får ta å lete litt mer.

 

Kan være fordi et annet program bruker de?

 

Evt kan du prøve å bruke som output PulseAudio (som er standard lydserver i ubuntu i alle fall, en lydserver mikser lyd fra flere programmer sammen og sender den videre, lokalt eller over nettverk). Dvs sett PulseAudio som standard, deretter installer "paman" i Synaptic (paman er et kontrollpanel for PulseAudio). Der bør du kunne velge høytalerene.

 

Eller du kan endre standard ALSA device som beskrevet.

 

Totem burde spille lyden via høytalerene når du har satt de i GNOME sine innstillinger.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et dumt spørsmål: Finnes det noen små kretskort med Linux på der jeg enkelt kan programmere I/O-pinner? (eller må jeg over på AVR og lignende?)

Har tittet på noen små, men ikke funnet ut av det.

Det finnes tonnevis av SBC (single board computers) som kjører Linux, men hvis du bare skal programmere I/O pinner så vil jeg si det er overkill (og i enkelte tilfeller en dårligere løsning). På slike kort kan du feks bruke GPIO, eller du kan kople til en ekstern chip via I2C eller SPI som gir deg noe ala en paralellport.

Lenke til kommentar
En utfordring for GNU/Linux: Integrere dette i freedesktop slik at man kan konfigurere standard lydenhet for alle programmer i alle skrivebordsmiljø.

Gnome, KDE(4+) og XFCE (4.6+) støtter GStreamer, så dette skal allerede være mulig (dog de fleste distroer kan ikke å sette opp skikkelig lydoppsett som standard).

 

Sitter å installerer backtrack 3 på Asus eee, haha. Det var den eneste distroen hvor wifi fungerte ut av boksen. :wee:

(Greit, jeg testet bare easy peasy)

Er ikke poenget med Easy Peasy at den skal støtte EEE og AOO? :p Så lenge man har kernel 2.6.27 eller MadWifi burde ikke det være noe problem

 

Installerte KDE 4.2 på min Fedora 10-maskin og er imponert. Alt verkar meir polert enn 4.1. Ser for meg det her om eitt år, trur det vil vere goknall!

KDE4 blir bra ja, men trenger fremdeles litt mer tid på seg. Kommer seriøst til å vurdere KDE når 4.3/4.4 kommer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder konvertering fra GNOME til KDE så er litt av spørsmålet for min også om det finnes QT-alternativer for mine GTK-programmer. Er ikke så veldig interessert i å sitte i KDE med masse GTK-programmer (mange er gjerne bedre integrert med GNOME).

 

Synes forøvrig at QT virker raskere enn GTK, og QT er vel også enklere å bruke på flere OS, og det ser ut som om produsenter foretrekker QT når de skal lage programmer for både Windows og GNU/Linux, som f.eks Skype. Vet bare om GIMP i Windows som bruker GTK.

 

KDE-folka vil vel bruke KWin i stedet for Compiz, er ikke det tungvindt? De burde heller samarbeide om en felles vindusbehandler med 3D-effekter, eller hva? JA til tettere samarbeid mellom KDE og GNOME (freedesktop). Felles lydserver, felles 3D-vindusbehandler, felles multimediasystem osv hadde vært glimrende.

Lenke til kommentar
Synes forøvrig at QT virker raskere enn GTK, og QT er vel også enklere å bruke på flere OS, og det ser ut som om produsenter foretrekker QT når de skal lage programmer for både Windows og GNU/Linux, som f.eks Skype. Vet bare om GIMP i Windows som bruker GTK.

Nåja. Vi har Mozilla (Songbird, Firefox, Thunderbird), OpenOffice, Dropbox, Deluge, Google Desktop, Miro med Windows-utgaver. For å nevne noen.

Lenke til kommentar
Synes forøvrig at QT virker raskere enn GTK, og QT er vel også enklere å bruke på flere OS, og det ser ut som om produsenter foretrekker QT når de skal lage programmer for både Windows og GNU/Linux, som f.eks Skype. Vet bare om GIMP i Windows som bruker GTK.

Nåja. Vi har Mozilla (Songbird, Firefox, Thunderbird), OpenOffice, Dropbox, Deluge, Google Desktop, Miro med Windows-utgaver. For å nevne noen.

Pidgin, Banshee, Tomboy, WMVare ++ (Noen av dem har vel forelöpig kun Mac-versjon).

 

RattleBattle: Firefox og resten av familien bruker vel bare GTK paa Linux, den bruker ikke GTK som standard toolkit.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Synes forøvrig at QT virker raskere enn GTK, og QT er vel også enklere å bruke på flere OS, og det ser ut som om produsenter foretrekker QT når de skal lage programmer for både Windows og GNU/Linux, som f.eks Skype. Vet bare om GIMP i Windows som bruker GTK.

Nåja. Vi har Mozilla (Songbird, Firefox, Thunderbird), OpenOffice, Dropbox, Deluge, Google Desktop, Miro med Windows-utgaver. For å nevne noen.

 

Tror ikke verken Firefox/Thunderbird eller OpenOffice bruker GTK i Windows.

Lenke til kommentar
Det ble bare tull alt sammen. Endte opp med Arch som vanlig. :p

Raskt spørsmål, jeg vil ha VGA buffer ute i console. Hvis jeg velger kernel parameteren vga=ask og finner 800*600 32 bit som er et tall 315 så fungerer det fint. Det som ikke fungerer er å putte 315 på paramteren til kernelen. :(

 

vga=0x315

 

0x foran tallet indikerer at det er heksadesimalt, vil tro det er det som mangler hos deg.

Lenke til kommentar
Trenger ikke se lenger enn til Opera hvis man er ute etter solid QT-basert browser ;D Selv om det er et par irriterendes bugs sammen med xmonad for tiden *mumle*

Har prøvd å like Opera siden 3.0, men det er alltids noe som gjør at jeg sletter den. Ustabilitet har vært en stor faktor (hver gang den kræsjer er det 50% sjanse for at alle instillingene mine forsvinner), slår jeg av cache nekter den å rendre sider osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...