Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere så spurte jeg her i tråden om programvare til å hjelpe og organisere idèer og lignende. Jeg forsøkte et par forskjellige løsninger, men jeg ønsket ikke å være avhengig av å ha et spesielt program instalert. Så jeg skrev et lite program som lot meg kategorisere tekstfiler basert på metadata, men det var heller ikke ideelt. Men nå har jeg funnet en ordentlig god løsning: Wiki!

 

Trenger kun en nettleser på maskinen jeg skriver på (gitt at man har en server da), og innholdet kan sorteres og struktureres praktisk talt akkurat slik man ønsker. Anbefales virkelig dersom noen trenger en måte å samle tankene sine på!

 

Helt konkret gikk jeg for MoinMoin fordi det var skrevet i Python og var veldig fleksibelt angående hvordan det kjøres (har en standalone server bla.a.)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Anbefaling: Alltray. Program for å minimere ethvert program til tray, er helt perfekt til thunderbird! Test ut.

apt-get install alltray

IceWM gjør allerede det :p.

Antar flertallet her bruker Gnome eller KDE, så anbefalingen får være til dem som har tenkt at Thunderbird burde vært tray-et.
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg org-mode i emacs til slikt

Mens noen av oss har fortsatt livet i behold på utsiden av emacs! :ph34r:

 

Edit: Bruker også mpd + ncmpcpp og sonata. Men Kunne vært praktisk om sonata også kunne spille enkeltfiler utenom mpd. Er unødvendig mye jobb for å høre på en ene nye låta man har fått tak i. Altså, må ha en musikkspiller til :(

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg vet nøyaktig hvorfor jeg endte opp med Emacs. Han som var "GNU/Linux-mentoren" min på slutten av 90- tidlig 00-tallet brukte Emacs, ergo brukte jeg emacs. ;)

 

Edit: Forøvrig. Hva er det med digi og "friprog". Blir kvalm hver gang jeg hører det ordet. Og dagens buzzword-tittel fra digi er da "Blir friprog-kompiser". Hva med en enkel, forståelig og buzzword fri tittel slik som "Sun og Conduct inngår strategisk samarbeid"??? Blæh.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Digi har tydeligvis lagd seg sitt eget begrep de tviholder på, selv om ingen andre bruker det. :p

 

Når det gjelder editorer har jeg alltid hatt en plan om å lære meg noe mer avansert enn nano, men har aldri prioritert det. Emacs er jeg håpløs i, vi/vim kan jeg bruke noenlunde problemfritt, men ikke på en måte hvor jeg er mer effektiv enn i nano..

Lenke til kommentar
Når det gjelder editorer har jeg alltid hatt en plan om å lære meg noe mer avansert enn nano, men har aldri prioritert det. Emacs er jeg håpløs i, vi/vim kan jeg bruke noenlunde problemfritt, men ikke på en måte hvor jeg er mer effektiv enn i nano..

 

Samme her. Har aldri helt fått dreisen på hverken Emacs eller Vi(m), men nano syns jeg fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Selv har jeg brukt Emacs i over 10 år, men inntil nylig brukte jeg det bare som en hvilken som helst annen editor. Noe alla notepad liksom. Kunne kommmandoene for å åpne filer, lagre og slike enkle ting, og ellers brukte menyene som jeg tilfeldigvis havnet i en eller annen mode som gjorde noe morsomt.

 

Men, så for et års tid siden, tok jeg et kurs hvor jeg var nødt for å lære meg lisp. Vips var plutselig Emacs noe helt sinnsykt genialt, jeg ikke har noen sjanse å klare meg uten lenger. Det var først når jeg kunne scripte Emacs selv, at det gikk opp et lys for meg hvor ufattelig genialt Emacs egentlig er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...