Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer et pci til sata kort, som dette. Jeg har spurt om dette før men finner det ikke tilbake. Det jeg lurer på er om dette vil fungerer med Linux - og hvis ikke om noen kan anbefale meg et(helst et som ikke er så dyrt).

Akkurat nøyaktig det kortet vet jeg ikke, men denne http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23121912 fra samme produsent bruker jeg, og den fungerer utmerket på Linux, var bare å plugge kortet inn.

Lenke til kommentar
Er det noko skilnad mellom 32 og 64-bit på straumsparing?

Er ingen teknisk grunn til at det skal være bedre eller dårligere, men som Sokkalf^ antyder kan driveren ha noe med saken å gjøre. F.eks. kan 64bit driveren til wlankortet oppføre seg ulikt og kjøre full spiker hele tiden. Men har aldri hørt om noe slikt, Linux har meget gode 64bit drivere.

 

Jeg selv har kjøre to identiske installasjoner av Arch Linux (en 32 og en 64bit) på en laptop, og merket ingen forskjell. ACPI returnerer eksakt samme levetid også.

 

Men teoretisk kan det kanskje være noe forskjell. F.eks. ved å kjøre en diger tung regneoperasjon. Da dette kan ta kortere tid på en 64bit'er. Ergo mindre cpu bruk. Men dette er neppe noe du vil oppleve/merke, men kanskje målbart.

Lenke til kommentar
Vurderer et pci til sata kort, som dette. Jeg har spurt om dette før men finner det ikke tilbake. Det jeg lurer på er om dette vil fungerer med Linux - og hvis ikke om noen kan anbefale meg et(helst et som ikke er så dyrt).

 

Jeg har det eksakt samme kortet (kjøpt i vinter med 2 TB disk til :) ). Puttet det inn i lagringsserveren med Ubuntu 7.10, og koblet på diskene, og alt funket. Ingen driver-installasjon, ingen config annet enn vanlig filsystem-administrasjon. :)

 

En stilig detalj er at det følger med SATA-kabler med kortet, ble positivt overrasket når jeg oppdaget at jeg slapp å legge ut noen hundrelapper på det i tillegg. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Vurderer et pci til sata kort, som dette. Jeg har spurt om dette før men finner det ikke tilbake. Det jeg lurer på er om dette vil fungerer med Linux - og hvis ikke om noen kan anbefale meg et(helst et som ikke er så dyrt).

 

Jeg har det eksakt samme kortet (kjøpt i vinter med 2 TB disk til :) ). Puttet det inn i lagringsserveren med Ubuntu 7.10, og koblet på diskene, og alt funket. Ingen driver-installasjon, ingen config annet enn vanlig filsystem-administrasjon. :)

 

En stilig detalj er at det følger med SATA-kabler med kortet, ble positivt overrasket når jeg oppdaget at jeg slapp å legge ut noen hundrelapper på det i tillegg. :)

Takker for svar:-)
Lenke til kommentar
Vurderer et pci til sata kort, som dette. Jeg har spurt om dette før men finner det ikke tilbake. Det jeg lurer på er om dette vil fungerer med Linux - og hvis ikke om noen kan anbefale meg et(helst et som ikke er så dyrt).

 

Saksa frå manualen:

 

Operating System Support

•Windows 2000, Windows Server 2003, Windows XP

• Red Hat Linux

• SuSE Linux

• Linux open source code

 

Du kan vel ta deg ein titt på sidene deira...

Endret av huf
Lenke til kommentar

Om produsenten støtter det (dvs. har skrevet drivere og gir support), og driverene er opensource (og inkludert i kernel?!?), bør det være tut-og-kjør...

 

Egentlig burde vel SATA-kontrollere stort sett være ganske godt støtta. Personlig har jeg aldri hørt om tilfeller hvor de ikke har funka...

Lenke til kommentar

Har et spørsmål om noe jeg ikke forstår; installerte vsftpd, fikk da en ny bruker med navnet ftp som har hjemmemappe /home/ftp. Opprettet en mappe her, og la til noen filer.

 

Deler man en mappe med Samaba så vil man kunne logge seg på den aktuelle mappen, men når jeg logger meg på vsftpd så får jeg oversikt over hele filsystemet. Er det mulig å endre dette slik at man kun får se/tilgang til /home/ftp/opendir ?

 

Jeg logget meg på tjeneren via Firefox og Nautilus, med og fikk samme visning av filsystemt.

 

Sikkert noe jeg ikke forstår(har lest en del nå..).

Lenke til kommentar
Når ext4 blir utbredt, vil det være enkelt å omformatere partisjonen? Eller må jeg reformatere alt om igjen?

 

Etter det jeg har lest, skal det ikke være verre enn å mounte det gamle filsystemet med ny "type", altså som ext4.

 

To use a device as an ext4 file system, you should mount it with the ext4dev file system type code. (When ext4 becomes stable, the file system type code will change to ext4.) For instance, mount -t ext4dev /dev/sda6 /mnt/point mounts /dev/sda6 as an ext4 file system at /mnt/point. That's all there is to basic ext4 use. Be aware that the default mount options enable extents, which renders the file system unusable as an ext3 file system. If you want to try ext4 but retain the option of going back to ext3, use the -o noextents option to disable use of extents.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Siden extX er bakover kompatibelt kan du fint montere dem som f.eks. ext4, men du vil jo ikke utnytte så mye av ext4 da.. Så for å "gå over til" ext4 helt og oppleve fordelene med det må nok en formatering til. ;)

Som det sto i artikkelen jeg linket til...

Be aware that the default mount options enable extents, which renders the file system unusable as an ext3 file system. If you want to try ext4 but retain the option of going back to ext3, use the -o noextents option to disable use of extents.

...så bør jo dette indikere at ihvertfall noe av funksjonaliteten til ext4 blir utnyttet på denne måten?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår Sokkalf^ så snakker det sitatet ditt fra IBM-developerworks artikkelen om å bruke et ext3 filsystem som ext4.

Så det er en forskjell mellom å mounte ext3 som ext4 og å konvertere ext3 til ext4

 

Converting an ext3 filesystem to ext4

To convert an existing ext3 filesystem to use ext4, use the command

$ tune2fs -O extents,uninit_bg,dir_index /dev/DEV

WARNING: Once you run this command, the filesystem will no longer be mountable using the ext3 filesystem!

After running this command, you MUST run fsck:

$ fsck -pf /dev/DEV

NOTE: by doing so, new files will be created in extents format, but this will not convert existing files. However, they can be transparently read by Ext4.

 

WARNING: It is NOT recommended to resize the inodes using resize2fs, as this is known to corrupt some filesystems.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Sitatet mitt fra IBM sier svart på hvitt at å mounte ext3 som ext4 automagisk enabler extents i filsystemet, som dermed gjør filsystemet umulig å senere mounte igjen som ext3. Om dette er korrekt eller ikke vet jeg ikke, men det indikerer jo at å mounte ext3 som ext4 gjør "en del av jobben" ifbm. konvertering.

 

Fremgangsmåten du fant er sikkert bedre, dog. :)

Lenke til kommentar
Når ext4 blir utbredt, vil det være enkelt å omformatere partisjonen? Eller må jeg reformatere alt om igjen?

 

Ubuntu 9.04 kommer med støtte for EXT4, men så vidt jeg vet vil det ikke være standard filsystem (man må velge det i manuell partisjonering). Kommer i April.

Lenke til kommentar
Sitatet mitt fra IBM sier svart på hvitt at å mounte ext3 som ext4 automagisk enabler extents i filsystemet, som dermed gjør filsystemet umulig å senere mounte igjen som ext3. Om dette er korrekt eller ikke vet jeg ikke, men det indikerer jo at å mounte ext3 som ext4 gjør "en del av jobben" ifbm. konvertering.
Hmm, ja. Litt rask i lesinga kanskje...

Og et annen avsnitt i artikkelen bekrefter det faktisk, men sier også på en litt merkelig måte at en kanskje bør formatere til ext4 ...

If you want to make a clean start, you can format a partition or other device using the tools provided with the old or new e2fsprogs package, namely mkfs.ext3 or mkfs.ext4. For instance, mkfs.ext4 -j /dev/sda6 prepares the /dev/sda6 partition for use. Using mkfs.ext4 may produce a file system with more ext4-specific features activated.

 

Presently, the e2fsprogs programs are not fully up-to-date with the kernel file system changes. Fortunately, most of the kernel driver features don't require special preparation from mkfs.ext4 or other utilities. The ext4 features are activated when you mount the file system. If you want to use ext4 on large media, you'll be going boldly where few have gone before, so be sure to document and report any problems you encounter!

 

Fremgangsmåten du fant er sikkert bedre, dog. :)
Tja, IBM-dev artikkelen er fra 2008, mens wiki siden for ext4 er fra 2009......

Men jeg vet ikke, an ext4 expart I ain't :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...