Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designer Sam Hewitt som har gitt oss populære ikonsett som blant annet Paper og det offisielle ikonsettet for Solus er nå igjen i gang med et ikonprosjekt som etter all sannsynlighet vil komme til å bli attraktivt.

Med utgangspunkt i de originale Suru retningslinjene for Ubuntu mobilapper så er Suru ikoner på vei til GNOME! Så tidlig i prosjektet er det ingen støtte for tredjeparts programvare som for eksempel Firefox, men dette vil komme i en egen ikonpakke (vil antageligvis bli lagt ut her). Støtte for andre skrivebordmiljøer som MATE og KDE kommer etterhvert også.

2.png

Om du liker dette arbeidet så kan du vise din takknemlighet ved å støtte Hewitt på Patreon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Designer Sam Hewitt som har gitt oss populære ikonsett som blant annet Paper og det offisielle ikonsettet for Solus er nå igjen i gang med et ikonprosjekt som etter all sannsynlighet vil komme til å bli attraktivt.

 

Med utgangspunkt i de originale Suru retningslinjene for Ubuntu mobilapper så er Suru ikoner på vei til GNOME! Så tidlig i prosjektet er det ingen støtte for tredjeparts programvare som for eksempel Firefox, men dette vil komme i en egen ikonpakke (vil antageligvis bli lagt ut her). Støtte for andre skrivebordmiljøer som MATE og KDE kommer etterhvert også.

 

2.png

 

Om du liker dette arbeidet så kan du vise din takknemlighet ved å støtte Hewitt på Patreon.

 

Vil bare si takk for denne posten, dette hadde gått under radaren min! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux-kjernen er som godt kjent allerede dominerende på mobilmarkedet, men det er mange som ønsker mer av Linux på mobilen. I godt selskap med initiativ som mislyktes, tidligere mislykkede initiativ som gjenoppstod, og ikke minst noen helt eksepsjonelle prosjekter så annonserer mobilgiganten Samsung i dag at også de er interessert i å bringe Linux opplevelsen vi kjenner i fra PC til mobil:
 

...Although it’s in trial phase, Linux on Galaxy is our innovative solution to bring the Linux experience on PC to mobile, and then further onto a larger display with Samsung DeX. Now developers can code using their mobile on-the-go and seamlessly continue the task on a larger display with Samsung DeX.

Installed as an app, Linux on Galaxy gives smartphones the capability to run multiple operating systems, enabling developers to work with their preferred Linux-based distributions on their mobile devices. Whenever they need to use a function that is not available on the smartphone OS, users can simply switch to the app and run any program they need to in a Linux OS environment.

Kilde.

Samsung beskriver prosjektet som et fortsatt pågående arbeid uten noen tidsramme for når det vil være klart, men om du er interessert tilbyr Samsung e-postvarsling hvis du vil vite mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er et paradoks, men høyst sannsynlig er disse oppdateringene svært langt ned på listen over sikkerhetsrisikoer på systemet ditt. Dersom sikkerhet er viktig for deg, så er det fullt mulig å sikre en linux-desktop godt, men det krever en del valg og knot som brukere typisk ikke ønsker. Kort fortalt, kjør på med oppdateringene eller start med å gå over til en distro med større fokus på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Første som slår meg er hva f.eks. "farlig" faktisk betyr. Ser at noen av oppdateringene er linux kjernen, og der lurer jeg på om "farlig" ikke henspiller på sikkerhet, men hva oppdateringen kan gjøre med systemet ditt hvis noe går galt/ikke fungerer med din hardware osv (Å rydde opp i det er gjerne ikke verre enn å boote med en eldre/forrige versjon som funket, og så avinstallere den som lager problemer).

Lenke til kommentar

Ser i Preferences at det er huket på for Alltid vis kernel oppdateringer og Alltid vis sikkerhet oppdateringer, og da får man åpenbart alt tilgjengelig på listen, selv om man bare har klarert for nivå 1, 2, og 3

 

så da blir det å huke vekk dette, siden jeg ikke har noe ønske om risiko-sport eller forholde meg til nivå 4/5

 

hadde jeg derimot valgt ignore package som jeg nevnte, så fjerner man kanskje også lavere nivå fra å vise seg senere, og det vil man jo ikke.

 

kan ikke huske jeg styrte med dette i Mint 17, men kanskje blitt default i 18.x :hmm:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Europakommisjonen åpner sin aller første bug bounty!

Kommisjonen bruker mye åpen kildekode i sitt virke og har til hensikt å fordele 2 millioner euro på å sikre kodekvaliteten i programmene dem bruker. Først ute er VLC media player hvor varslere vil, avhengig av bugens alvorlighetsgrad og omfang, premieres med 100 – 3000 EUR (ca. 1000 – 30 000 kroner).

 

For Ubuntu-brukere er denne timingen spesielt bra da VLC trolig vil bli standard mediaspiller f.o.m. Ubuntu 18.04 LTS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har Raspbery Pi med Raspbian. På den er det bl.a. owncloud. Til dataene bruker jeg en partisjon på en ekstern harddisk.

I fstab har jeg lagt til en linje:

UUID="a7740560-9bd0-4e85-b2d4-6b25644e1206" /media/ownclouddrive auto nofail,uid=33,gid=33,umask=0027,dmask=0027,noatime 0 0
 
Jeg trodde at det skulle være nok til at partisjonen blir mountet riktig (funnet på nettet som løsningen). Men tydelig vis ikke.
pi@raspberrypi:~ $ sudo -u www-data ls -lisa /media/ownclouddrive
    totalt 8
536671 4 drwxr-xr-x 2 root root 4096 des.   9 16:48 .
521220 4 drwxr-xr-x 4 root root 4096 des.   9 16:48 ..
pi@raspberrypi:~ $ sudo mount -a
pi@raspberrypi:~ $ sudo -u www-data ls -lisa /media/ownclouddrive
totalt 28
            2  4 drwxr-x--- 4 www-data www-data  4096 des.   9 17:15 .
 521220   4 drwxr-xr-x 4 root     root      4096 des.   9 16:48 ..
2359297  4 drwxr-x--- 6 www-data www-data  4096 des.  20 17:46 data
         11 16 drwxrwxr-x 2 www-data www-data 16384 des.   8 16:40 lost+found
 
Hva har jeg gjort feil, og hvordan kan jeg få den til å mounte partisjonen automatisk etter hver reboot?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...