Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis du vil ha det enkelt og minst mulig valgmuligheter så burde Gnome3 være midt i blinken for deg.

Enkelt og minst mulig valgmuligheter fungerer kun når valgene, som allerede er gjort, er fornuftige slik at det ikke er behov for å skru på ting.

 

 

Jepp. Det er et eller annet som er "klumsete" med Gnome, som jeg ikke helt klarer å beskrive.

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil ha det enkelt og minst mulig valgmuligheter så burde Gnome3 være midt i blinken for deg.

Enkelt og minst mulig valgmuligheter fungerer kun når valgene, som allerede er gjort, er fornuftige slik at det ikke er behov for å skru på ting.

 

Så det skal ikke bare være enkelt. Det skal også passe akkurat dine preferanser ut av boksen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det skal ikke bare være enkelt. Det skal også passe akkurat dine preferanser ut av boksen?

Det er klart :)

 

Nei, det har mer med at Gnome og unity prøvde for hardt å prøve noe nytt som ikke hang sammen på en intuitiv måte. Ting må gjerne være nytt og anderledes, men det må henge sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trist de legger ned Ubuntu Phone! Jeg holder på å gå på veggen av disse Android-telefonene og iOS er helt uaktuelt så jeg hadde håpet de skulle komme med noen nye modeller. Nå ser jeg mørkt på telefon-framtida. Hva skal det bli av telefonene om det ikke finnes noe åpent OS med en god åpen filosofi?

Jeg vil bare trekke frem Windows Phone, som jeg har og bruker, som er enda mer ubrukelig.

 

Selv sitter jeg og heier på Jolla med deres Sailfish OS.

Lenke til kommentar

Hadde Jolla ett år, og Sailfish OS har mye morsomt ved seg, men hardwaren gjør det til en nokså stusselig opplevelse til hverdagsbruk. Byttet til en Nexus 5X, og fornøyd med det, men hadde neppe gjort det hvis Jolla kunne skilte med bedre kamera, skjerm, prosessor og minne. Android-støtten lagget også hardt bak etterhvert (4.0.4 hvis man brukte vanlig upstream Jolla phone).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vi har vel alle hørt ulike fraser fra dem som innbiller seg at tilhengere av programvare med fri og åpen kildekode kun bryr seg om at alt skal være gratis og eget velbefinnende, men i går ble dette på ny kraftig motbevist.
Etter å antatt å ha fulgt gode råd i fra en lokal regnskapsfører viste det seg at nederlandske skattemyndigheter likevel krevde Krita Foundation for 24.000 euro, beløpet ble klart redusert til 15.000 euro eks. utgifter til regnskapsfører på 4000 euro. Få fikk likevel tid til å forstå alvoret i dette for kun dagen etter Krita Foundation offentliggjorde krisen dem var havnet i så hadde donasjoner dekket alle deres utestående utgifter og vel så det.

Krita Foundation er nå på solid fote igjen med nederlandske skattemyndigheter. Det satses nå mot å innfri veikartet for Krita, og det noe litt mer ambisiøse målet i den tradisjonelle kampanjen som denne gang vil ha som mål om å oppnå null feil i det populære tegneprogrammet. Om du har litt tid til overs og ønsker å bidra så er det veldig mange måter du kan hjelpe til på, sjekk «Get involved» for å finne hvor du kan steppe inn!

Endret av timeshift
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom du har vært aktiv i utviklingen av GNOME (eller vurdert å bidra) og har syntes at verktøyene føles gammeldagse og ineffektive så skal du vite at du ikke er alene om det!

 

Tidligere i år ble det ytret ønsker om å modernisere hele GNOMEs infrastruktur som i økende grad oppleves å være til en belastning for dagens brukere og utfordring for nye bidragsytere, og det ble dermed utarbeidet et dokument som tar til sikte på å nærmere evaluere en migrering vekk i fra cgit og Bugzilla. Alt er ikke avgjort enda, men valget for en migrering sirkler seg inn mot GitLab som nå prøves ut her.
 
Om du har noe å tilføye evalueringen ønsker GNOME-teamet at du enten redigerer «Comments» og legger igjen en kommentar, sender en epost til desktop-devel-list (evt. til initiativtaker Allan Day på aday [@] gnome [.] org og merker den som «Proposal to deploy GitLab on gnome.org») eller tar kontakt på IRC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker KDE veldig godt, jeg. Om du ser bortifra KDE/QT, så synes jeg budgie og deepin er fine desktoper, mer sånn gnome burde vært, men begge trenger vel enda endel polish, KDE er jo i mål. Lest andre som mener ubuntu gjorde en tabbe når de valgte gnome foran KDE, noe jeg er enig i.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Liker KDE veldig godt, jeg. Om du ser bortifra KDE/QT, så synes jeg budgie og deepin er fine desktoper, mer sånn gnome burde vært, men begge trenger vel enda endel polish, KDE er jo i mål. Lest andre som mener ubuntu gjorde en tabbe når de valgte gnome foran KDE, noe jeg er enig i.

Det er jo alltid noen som mener de gjør en tabbe uansett hva de hadde valgt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kort spørsmål:

 

Finnes det noe GUI for Samba?

 

Har forsøkt gadmin-samba, men får bare feilmeldinger. GUI her ser flott ut for å fikse det som trengs, men i følge diverse så er gadmin-samba utdatert og funker ikke for samba4.

 

Leter og leter, men nei.

 

Kjører Debian stretch på server uten desktop, gui kun for samba via ssh -x forward

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...