Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir «sudo mount -a» noe output?

Nope

[j@jump ~]$ mount | grep nas
10.0.10.2:/volume2/singel on /media/nas/singel type nfs (blababla)
10.0.10.2:/volume1/other on /media/nas/other type nfs (blababla)
10.0.10.2:/volume1/audio on /media/nas/audio type nfs (blababla)
10.0.10.2:/volume1/video on /media/nas/video type nfs (blababla)
[j@jump ~]$ sudo umount /media/nas/audio
[j@jump ~]$ sudo mount -a
[j@jump ~]$

Edit: Med mindre noe fra /etc/fstab ikke kan mountes.

Endret av j--
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser ut som at problemet mitt med Raspberry PI-en vedvarer.

"Pga feil i USB systemet i hos raspberry må usb harddisk mountes på nytt etter oppstart,"

Dette problemet ser ut til å være større en først anntatt. Med ugjevne mellomrom "mister" jeg

disken. Dette kan være dårlig kabel eller plugg, men alt får ligge helt i ro, så jeg skjønner ikke helt hvordan.

 

Raspberry har automount:


Problemet er bare at Owncloud krever eierskap til disken (partisjonen), ikke bare filer og foldere. Hadde det ikke vært for det, hadde det bare vært å lage en link. Jeg har tatt eierskap i folderen som den blir auto-mounted i, men det er tydeligvis ikke nok.

 

Er det en elegant og lett måte å løse dette på?

----

Jeg bruker mc til det editering osv. Mc viser Link, Symlink og Relativ symlink. Hva er forskjellen på disse? 

Lenke til kommentar

Problemet er bare at Owncloud krever eierskap til disken (partisjonen), ikke bare filer og foldere. Hadde det ikke vært for det, hadde det bare vært å lage en link. Jeg har tatt eierskap i folderen som den blir auto-mounted i, men det er tydeligvis ikke nok.

Har du prøve å sette eier/gruppe i fstab?

UUID=abc123    /mnt/some_disk    ext4    uid=crowly,gid=crowly,defaults  0 0
Lenke til kommentar

Hadde ett problem med en RPI 1 med en trådløs mus/tastatur dongle. Ting fungerte helt fint en stund før den ble ustabil. Det viste seg at dongelen dro for mye strøm slik at volten ble for lav. Skulle ligge mellom 4,75 - 5,25v, noe den gjorde etter boot, men endte opp på ca 4,35v. Dette kan måles med ett multimeter på test punktene på kortet. Sjekk status etter boot og etter at harddisken har koblet ut, mulig du har ett tilsvarende problem. Hvis du har det så bruk en usb hub med egen strømforsyning.

 

I følge https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/49788/rpi-3-model-b-psu-measuring-voltage-amps

Measure the voltage between pin 2 (5V) and pin 6 (ground) of the expansion header. It is safest to put male-female jumper wires on those two pins and touch the meter contacts to the female end of the jumper wires rather than the pins themselves.

For eldre RPI:

Video som viser hvordan dette gjøres på en RPI 1:

 

Wiki for RPI 1: https://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Troubleshooting_power_problems

TP 1 og 2 endret navn til PP3 og PP5 på RPI 2 etter hva jeg googlet meg frem til.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Dårlig med strøm skal være et problem som var med eldre RPI-er (Jeg har nr 3) og for små strømforsyninger. Jeg har medfølgende strømforsyning. Dette har også skjedd mest om natten. Har testet med å vise video, og prøvd å belaste harddisk, og det har fungert. Så jeg skal ikke si helt sikkert at det er ikke er det som er problemet.

Men synes Owncloud kunne vært mindre kravstor med eierskap til partisjon. Et bortfall av harddisk 1 sekund burde ikke være problem.

Lenke til kommentar

Barcelona tar del i den europeiske kampanjen Public Money, Public Code.

 

Planen er at innen våren 2019 skal 70% av Barcelonas programvarebudsjett investeres i ikke-proprietær programvare. Nødvendige programmer skal byttes til programvare med åpen kildekode, dette vil pågå inntil det eneste som gjenstår er operativsystemet som så vil bli erstattet med Linux. Et pilotprosjekt er alt i gang hvor 1000 datamaskiner bruker Ubuntu.

 

https://itsfoss.com/barcelona-open-source/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

og har ikke testet AMD driverne på lange tider, men skal ordne nytt kort for noen andre. Ser jo ut som de åpne drivene er supre.

Etter at jeg for en god stund siden oppgraderte opensuse installasjonen, og fant ut at jeg måtte bytte fra Catalyst til de åpne drivene så var jeg skeptisk til hvor bra de ville fungere.

Men jeg ble positivt overrasket. 3-skjermsløsningen min fungerte uten videre. Men oppdatert kernel og/eller Mesa kan være en fordel.

Eneste jeg har konfigurert i xorg (mtp. gpu) er "device   amdgpu" (rx 570), men husker ikke lenger hvorfor jeg gjorde det - kanskje den egentlig ikke er nødvendig?

 

(en annen fordel med den åpne driveren er også at den ikke "griper tak i" alle amd-kort i maskinen, slik at jeg i tillegg kan ha et R7 240 for vfio-pci/kvm :) )

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...