Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gjorde jo strengt tatt det. :)

Joda, men når jeg leser

 

"WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED!

IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!

(og) man-in-the-middle attack og eavesdropping"

 

så liker jeg å få det litt med t-skje :p

 

Som f.eks (letet litt etter årsaker på Google):

 

"A. The possible reasons for getting this error are:

 

* You have re-installed you system and trying to ssh to the newly installed system.

* You have assigned the IP address of one system to another system and trying to ssh.

* You system is dual boot with different ssh keys in both flavors of linux.

* You are using an IP for load balancing and trying to ssh to the same IP.

* You generated new ssh keys for your system. (Read this article for the re-generation of the host keys: Generate SSH host keys)

* Someone trying to do some nasty things"

Lenke til kommentar

hehe, man bør jo med en server ta alle feilmeldinger seriøst, og finne ut av hvorfor den kom, kankje det var noen som gjorde noe nasty things.. :p You never know..

 

Men tror dere en eldre verson av ubuntu vil fungere? når jeg kommer inn til desktopen med 10.10 cd'n min, så blir jeg kastet tilbake til loginscreen. Gjelder forresten livecd..

 

any ideas?

Lenke til kommentar

Det høres ut som samme minnemengde jeg hadde problemer med. Prøv med 10.04 eller evt Xubuntu/Lubuntu.

 

Kjører stort sett 2-4GB RAM på maskinene jeg har Ubuntu på for tiden.

 

Forøvrig kjører jeg puppylinux på min eldste rigg (musikkspiller i verkstedet mitt), og den går så det suser på 700MHz / 128MB RAM så lenge jeg ikke er for ivrig på multitaskingen.

 

edit: Det er forøvrig LiveCD som er problemet for ubuntu. Du har nok ikke nok minne på 512 til å ha både arbeidsminne og RAMdisk. Går det ikke ann å innstallere istedenfor å boote LiveCD?

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Et det slik at /tmp blir slettet ved boot? (Ubuntu)

 

Begynner å få så lite plass på systempartisjonen at om nettleseren flipper ut og skriver 500MB cache for mye begynner ting å krasje pga 0B ledig plass. Kunne ha flyttet et par GB fra Windows7-partisjonen som jeg aldri bruker til den 8GB Ubuntu-partisjonen, men da må jeg boote en live-cd og jeg er lat. :D

Lenke til kommentar

Hei! Gidder ikke lage en ny tråd kun for det jeg lurer på, prøver her heller!

 

1) Er det en enkel måte å få linux bootable på en minnepinne MED et skriveprogram/regneark som tar .dox(x) og .xls? Må også ha en webleser. (firefox e.l)

 

2) Isåfall, kan jeg skrive et dokument der, lagre det på den samme minnepinnen, for å senere putte den i en windows-maskin og jobbe videre?

 

Setter pris på en kjapp introduksjon til hvordan man isåfall gjør dette, er helt blank på linux men ganske oppegående på windows og data generelt.

Lenke til kommentar

Hei! Gidder ikke lage en ny tråd kun for det jeg lurer på, prøver her heller!

 

1) Er det en enkel måte å få linux bootable på en minnepinne MED et skriveprogram/regneark som tar .dox(x) og .xls? Må også ha en webleser. (firefox e.l)

 

2) Isåfall, kan jeg skrive et dokument der, lagre det på den samme minnepinnen, for å senere putte den i en windows-maskin og jobbe videre?

 

Setter pris på en kjapp introduksjon til hvordan man isåfall gjør dette, er helt blank på linux men ganske oppegående på windows og data generelt.

Om du bruker unetbootin (kanskje dd også, men her er jeg usikker) kan du reservere plass på minnepinnen for lagring, så det bør være problemfritt.

 

Til det første spørsmålet: Ubuntu liveCD har alt en installert distribusjon har, så du har nettleser og kontorpakke (LibreOffice). Hvor godt xls(x) og doc(x) er støttet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

LibreOffice er kun i Natty-alfaene, de vil jeg ikke anbefale å leke med hvis du ønsker noe stabilt. Siste stabile versjon 10.10 har OpenOffice medfølgende som støtter lesing av doc(x) og dens søsken, men skriving må du holde deg til odf-formater eller vanlig doc (/m søsken) :)

 

Vet ikke hvordan programmene som legger Ubuntu på minnepenn fra Windows funker, men hvis det er i de samme baner som programmet som er integrert i Ubuntu så vil minnepennen formateres til standard fat32 som du kan skrive filer til etter ønske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...