Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

sudo apt-get install nvidia-glx-185.

 

Prøv den. Prøv også kommandoene xinit. Se også om sudo nvidia-xconfig gir noen merkelige beskjeder.

Fikk muligheten til å prøve dette først idag.

 

xinit ga flere feil meldinger om nvidia.

 

 

 

FATAL: Module nvidia not found.

 

(EE) NVIDIA: failed to load the NVIDIA kernel module. Please check your.

(EE) NVIDIA: system's kernel log for additinoal error messages.

(EE) Failed to load module "nvidia" (module-spesific error.0)

 

Fatal server error:

no screens found.

Det var mer i loggen men vet ikke helt om det var noe veldig viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ION du har? Hadde en del problemer med proprietære nvidia-drivere på mediacenteret mitt, spesielt ved kernelupdate. Ga meg "no screens found"-error. Nå har jeg sluttet å bruke gnome (-> openbox + xbmc \o/), reddet verdenen min.

 

Når jeg kommer hjem kan jeg sjekke hvilken driver jeg bruker.

 

Tror forresten mange problemer kommer av at det hele krasjer med nouveau. Prøv å avinstallere den (og ha en backupdriver klar!).

Lenke til kommentar

Det er vsåpass omfattende at en databruker med typiske "søster-kunnskaper" innen ting på skjerm muligens vil trenge hjelp relativt ofte? Om man da ikke bruker Joomla selv, blir det fort mye arbeid om man er støttekontakt. Men det kan jo hende jeg er dårligere stilt enn normalen når det gjelder søstre og deres datakunnskaper. Gudene vet det står dårlig til. :p

Lenke til kommentar
Til mer avanserte ting Drupal. Joomla ville jeg ikke satset på (særlig om det var jeg som måtte drive med "support").

Fordi ...?

2 hovedårsaker (med forbehold om at det er over et år siden sist jeg hadde noe med joomla å gjøre):

 

1. Joomla har en enorm terskelvegg. Det er lett å komme i gang, men man møter etterhvert fort en vegg som er veldig høy å komme over før man kan komme seg videre.

 

2. Litt mer komplekse joomla-nettsteder er fullstendig umulig å sette seg inn i når man kommer til dem i etterkant.

 

Fordelene jeg ser med drupal er:

1. Inngangsterskelen er noe høyere, men straks man har forstått drupal-måten å tenke på så er terskelen borte, og man klarer absolutt alt.

2. Videreutviklingsmulighetene i Drupal er veldig bra takket være et kjempefornuftig API og tankemåte (dog noe vanskelig å finne dokumentasjon).

3. Drupal bærer preg av å være utviklet av utviklere og ikke designere. Ergo, har man en logisk tankemåte så forstår man seg fort på drupal og dens genialitet.

 

Personlig finner jeg ganske enkelt Drupalmåten å tenke på mye klarere og mer fornuftig (selv om jeg faktisk brukte joomla en god stund for lenge siden).

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux Mint(10) er ganske fornøyd så langt men har støtt på et litt irriterende problem.

Når jeg skal spille av video, hos feks NRK nett tv, så bruker jeg Gnome MPlayer og den fungerer fint stort sett. Men av og til når jeg ser videoer så stopper videoen opp og den begynner fra begynnelsen igjen. Dette blir irriterende fordi jeg ikke kan spole fremover i videoen og jeg må se alt jeg har sett tidligere i videoen uten muligheter til å hoppe fram til der den stoppet.

Håper det er noen som har et forslag til løsning.

Lenke til kommentar

ION du har? Hadde en del problemer med proprietære nvidia-drivere på mediacenteret mitt, spesielt ved kernelupdate. Ga meg "no screens found"-error. Nå har jeg sluttet å bruke gnome (-> openbox + xbmc \o/), reddet verdenen min.

 

Når jeg kommer hjem kan jeg sjekke hvilken driver jeg bruker.

 

Tror forresten mange problemer kommer av at det hele krasjer med nouveau. Prøv å avinstallere den (og ha en backupdriver klar!).

Har slitt/sliter akkurat med det samme. Sporadisk om pcen starter opp som normalt eller ikke. Særdeles irriterende sak det der med skjermkortdrivere. Skal sies at jeg brukte openbox så tviler på at gnome har så mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

ION du har? Hadde en del problemer med proprietære nvidia-drivere på mediacenteret mitt, spesielt ved kernelupdate. Ga meg "no screens found"-error. Nå har jeg sluttet å bruke gnome (-> openbox + xbmc \o/), reddet verdenen min.

 

Når jeg kommer hjem kan jeg sjekke hvilken driver jeg bruker.

 

Tror forresten mange problemer kommer av at det hele krasjer med nouveau. Prøv å avinstallere den (og ha en backupdriver klar!).

Tror jeg bare reinstallerer ubuntu, som sikkert går fortere.

 

Men takk uansett. :)

Lenke til kommentar

ION du har? Hadde en del problemer med proprietære nvidia-drivere på mediacenteret mitt, spesielt ved kernelupdate. Ga meg "no screens found"-error. Nå har jeg sluttet å bruke gnome (-> openbox + xbmc \o/), reddet verdenen min.

 

Når jeg kommer hjem kan jeg sjekke hvilken driver jeg bruker.

 

Tror forresten mange problemer kommer av at det hele krasjer med nouveau. Prøv å avinstallere den (og ha en backupdriver klar!).

Tror jeg bare reinstallerer ubuntu, som sikkert går fortere.

 

Men takk uansett. :)

Reinstallering fungerte ikke noe bedre for min del, problemet oppsto med en gang jeg skulle installere nvidia-current igjen. Kan jo være at det nytter å gå tilbake på en eldre kjerne, men dette er ikke et område jeg har noe kunnskap om.

Lenke til kommentar

Kjørende kernel versjon og versjonen som nvidia driveren er kompilert mot må være den samme/"kompatible", hvis ikke klarer den ikke å laste ndivia-modulen som en del av kjernen (dette gjelder forsåvidt også fglrx)

 

Så hvis kernel oppdateres må normalt også nvidia driveren oppdateres samtidig, hvis da ikke kernel oppdatering er så "liten" at installert nvidia driver fortsatt er "kompatibel". Hvis ikke begge oppdateres (hvis nødvendig) kan det bli problem etter restart.

 

Oppdateres nvidia driveren må den "passe for" (dvs. være kompilert mot) aktuell kernel versjon. Diverse installasjonsscript sørger ofte for å gjøre dette.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Har ikke tid eller ork til å lese meg ordentlig opp på rsync nå så lurte på om noen kunne gi meg et lite script som synkroniserer (toveis) to mapper nøyaktig? Altså nye filer, endrede filer og slettede filer/mapper. Skal ha med seg alle undermapper og filer i seg :)

 

Og hvis noen i samme slengen finner ut at de har veldig lyst til å lage noe som sletter alle mapper i en mappe (og dens undermapper i alle nivå) som ikke inneholder filer av en bestemt filtype så sier jeg ikke nei takk til det heller! :D

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Noen som er gode på Joomla osv?

 

Søstera mi har brukt FRONTPAGE 2003 :ermm: til å utvikle hjemmesiden sin i alle år. Nå skal hun ha ny PC og finner ikke Frontpage-plata lenger. Jeg skal ikke hjelpe henne med det :p

 

Jeg har tenkt at hun må komme seg over på litt mer moderne verktøy og kom på Joomla. Kan hun f.eks. laste opp sin Frontpage-utviklede hjemmeside via Joomla og videreutvikle den, eller må hun begynne på "scratch"?

 

Har dere ellers noen andre tips til hva hun kan gjøre? Det er snakk om en forside, noen gallerier og en blogg, sånn grovt sett.

Vil anbefale wordpress uten tvil. Er enklere å få satt personlig preg på også med et utall brukbare temaer (merk brukbare). Link til den nåværende nettsiden så jeg kan se hva det dreier seg om?

Lenke til kommentar

Har ikke tid eller ork til å lese meg ordentlig opp på rsync nå så lurte på om noen kunne gi meg et lite script som synkroniserer (toveis) to mapper nøyaktig? Altså nye filer, endrede filer og slettede filer/mapper. Skal ha med seg alle undermapper og filer i seg :)

 

Og hvis noen i samme slengen finner ut at de har veldig lyst til å lage noe som sletter alle mapper i en mappe (og dens undermapper i alle nivå) som ikke inneholder filer av en bestemt filtype så sier jeg ikke nei takk til det heller! :D

Rsync funker vel bare én vei, så isåfall må du ha ett kjørende på hver maskin.

Lenke til kommentar
Til mer avanserte ting Drupal. Joomla ville jeg ikke satset på (særlig om det var jeg som måtte drive med "support").

Fordi ...?

2 hovedårsaker (med forbehold om at det er over et år siden sist jeg hadde noe med joomla å gjøre):

 

1. Joomla har en enorm terskelvegg. Det er lett å komme i gang, men man møter etterhvert fort en vegg som er veldig høy å komme over før man kan komme seg videre.

 

2. Litt mer komplekse joomla-nettsteder er fullstendig umulig å sette seg inn i når man kommer til dem i etterkant.

 

Fordelene jeg ser med drupal er:

1. Inngangsterskelen er noe høyere, men straks man har forstått drupal-måten å tenke på så er terskelen borte, og man klarer absolutt alt.

2. Videreutviklingsmulighetene i Drupal er veldig bra takket være et kjempefornuftig API og tankemåte (dog noe vanskelig å finne dokumentasjon).

3. Drupal bærer preg av å være utviklet av utviklere og ikke designere. Ergo, har man en logisk tankemåte så forstår man seg fort på drupal og dens genialitet.

 

Personlig finner jeg ganske enkelt Drupalmåten å tenke på mye klarere og mer fornuftig (selv om jeg faktisk brukte joomla en god stund for lenge siden).

Og jeg glemte naturligvis det viktigste: Drupal har CLI :)

Lenke til kommentar

Har ikke tid eller ork til å lese meg ordentlig opp på rsync nå så lurte på om noen kunne gi meg et lite script som synkroniserer (toveis) to mapper nøyaktig? Altså nye filer, endrede filer og slettede filer/mapper. Skal ha med seg alle undermapper og filer i seg :)

 

Og hvis noen i samme slengen finner ut at de har veldig lyst til å lage noe som sletter alle mapper i en mappe (og dens undermapper i alle nivå) som ikke inneholder filer av en bestemt filtype så sier jeg ikke nei takk til det heller! :D

Rsync funker vel bare én vei, så isåfall må du ha ett kjørende på hver maskin.

Er snakk om en maskin, men to mapper på forskjellige disker som skal være synkronisert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...