Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har tuklet med software raid(1) og LVM? Skal utvide til 2x2TB raid1 (altså 4TB totalt) og skulle gjerne kunnet mounte de på en annen maskin som én disk med ett hirearki, ettersom lignende innhold kommer til å måtte spres på to disker.

 

Er LVM verktøyet for noe slikt, eller finnes det noe bedre alternativ? Tips&triks?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har to separate raid1 på 2TB hver, som gir en total på 4TB.

 

Primærbruken skal være som lagringsenhet for en medialøsning, så jeg skulle gjerne hatt det som étt volum. På den måten kan jeg ha filmer+musikk på ett raid, serier/øvrig på en annen og se på det/mounte som ett hirearki.

Lenke til kommentar

Så du vil ha flmer og musikk på ett raid, og serier og annet på det andre, og kke blande disse to, men likevel ha det i ett hierarki?

 

Skjønner ikke helt hva du mener, om det ikke er verre enn det, kan du jo mounte det nye raidet hvor du vil i filsystemet, slik man gjør med alle andre disk devices. Er ikke verre en fstab det.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Tror ikke du kan ha de som EN enhet og samtidig velge hvilket innhold som skal hane hvor. men du kan jo mentere det ene under /daa/filmer og det andre under data/serier.

 

Da får du riktignok to ulike lokasjoner, men det er du jo helt nødt til å ha, om du skal ha noe kontroll over hvilket raid filene skal havne på.

Lenke til kommentar

Noen som er gode på Joomla osv?

 

Søstera mi har brukt FRONTPAGE 2003 :ermm: til å utvikle hjemmesiden sin i alle år. Nå skal hun ha ny PC og finner ikke Frontpage-plata lenger. Jeg skal ikke hjelpe henne med det :p

 

Jeg har tenkt at hun må komme seg over på litt mer moderne verktøy og kom på Joomla. Kan hun f.eks. laste opp sin Frontpage-utviklede hjemmeside via Joomla og videreutvikle den, eller må hun begynne på "scratch"?

 

Har dere ellers noen andre tips til hva hun kan gjøre? Det er snakk om en forside, noen gallerier og en blogg, sånn grovt sett.

 

 

Lenke til kommentar

For min del syns jeg det er tåpelig å tvinge henne over på noe helt annet, bare fordi du syns det er teit og gammeldags. If it works, why change it. You are a selfish man.

 

Siden det stort sett er jeg som driver problemløsing via telefon, sms, facebook for henne så synes jeg at jeg er i min fulle rett :p

 

 

Er det feil av meg å få folk til å bruke nyere, mer fleksible og fremtidsrettede løsninger i stedet for å tviholde på snart 10 år gammel programvare?

 

 

Lenke til kommentar

Filene kan fint behandles som to disker når de skal skrives (kun root som har skrivetilgang, som MÅ styres over ssh/med scripts), så det løser jeg vel der. Men det går kanskje ikke å gjøre det samt ha de som én logisk enhet ut til nettverket?

Tja, det spørs vel hva slags enhet? :p

Lenke til kommentar

Du kjører en SAN med deling av rå partisjoner på nettverket?

 

Det er sjelden nettverket ser så veldig mye av partisjonene dine, stort sett deler man vel filene over samba, NFS eller sshfs. Om det du egentlig er ute etter er å ha en sambashare me alle filene i, kan dudele mappen /deltedata, og montere de to raid/lvm-arrayene i ekse /data/film og data/serie. Usikker på om du kan løse det uten undermapper, men jeg tror samba støtter å dele innhold fra forskjellige lokasjoner på disken i en share, i hvert fall i v4. (Men det er mulig jeg blander med greyholefuksjonalitet.)

Lenke til kommentar

Noen som er gode på Joomla osv?

 

Søstera mi har brukt FRONTPAGE 2003 :ermm: til å utvikle hjemmesiden sin i alle år. Nå skal hun ha ny PC og finner ikke Frontpage-plata lenger. Jeg skal ikke hjelpe henne med det :p

 

Jeg har tenkt at hun må komme seg over på litt mer moderne verktøy og kom på Joomla. Kan hun f.eks. laste opp sin Frontpage-utviklede hjemmeside via Joomla og videreutvikle den, eller må hun begynne på "scratch"?

 

Har dere ellers noen andre tips til hva hun kan gjøre? Det er snakk om en forside, noen gallerier og en blogg, sånn grovt sett.

Tja, Joomla er ikke pakket for Debian grunnet noen ikoner uten riktig lisens. Dette skal forhåpentligvis være fisket i 1.6. Jaggu, da var Joomla 1.6 faktisk sluppet, får se om vi får igang noen debian pakker. I mellomtiden laget jeg en wiki-side for manuell installasjon:

http://wiki.debian.org/Joomla

 

For søstera di vil jeg likevel vurdere Wordpress. Det virker som om Joomla er overkill for hennes behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som er gode på Joomla osv?

 

Søstera mi har brukt FRONTPAGE 2003 :ermm: til å utvikle hjemmesiden sin i alle år. Nå skal hun ha ny PC og finner ikke Frontpage-plata lenger. Jeg skal ikke hjelpe henne med det :p

 

Jeg har tenkt at hun må komme seg over på litt mer moderne verktøy og kom på Joomla. Kan hun f.eks. laste opp sin Frontpage-utviklede hjemmeside via Joomla og videreutvikle den, eller må hun begynne på "scratch"?

 

Har dere ellers noen andre tips til hva hun kan gjøre? Det er snakk om en forside, noen gallerier og en blogg, sånn grovt sett.

Tja, Joomla er ikke pakket for Debian grunnet noen ikoner uten riktig lisens. Dette skal forhåpentligvis være fisket i 1.6. Jaggu, da var Joomla 1.6 faktisk sluppet, får se om vi får igang noen debian pakker. I mellomtiden laget jeg en wiki-side for manuell installasjon:

http://wiki.debian.org/Joomla

 

For søstera di vil jeg likevel vurdere Wordpress. Det virker som om Joomla er overkill for hennes behov.

 

Søstera mi bruker Windows, så debianpakking er ikke noe problem :p Hun har begynt å lese seg opp på Joomla nå, så da satser jeg på at det går i orden. Takk for tips, skal ha det i bakhodet om hun ikke takler Joomla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...