Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gled dere til Gnome 3.0 i såfall. Skal komme i september i år og sålangt ser det genialt ut :D

 

Joda, Gnome 3 ser spennende ut. Men er vi klare for en helt ny måte å tenke desktop på? Og hva skjer nå med Ubuntu og de andre Gnome-orienterte distroene? Kommer de til å bruke 2.8 videre og patche etter behov, eller kan vi vente oss at Ubuntu 11.04 (etc) leveres med Gnome 3? Eller ser vi på en like lang modningsprosess som KDE4 har hatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, Gnome 3 ser spennende ut. Men er vi klare for en helt ny måte å tenke desktop på? Og hva skjer nå med Ubuntu og de andre Gnome-orienterte distroene? Kommer de til å bruke 2.8 videre og patche etter behov, eller kan vi vente oss at Ubuntu 11.04 (etc) leveres med Gnome 3? Eller ser vi på en like lang modningsprosess som KDE4 har hatt?

Jeg tror modningsprosessen blir mye mindre, fordi Gnome 3.0 er ikke samme ambisjonsnivå som KDE 4.

 

Jeg vet ikke hvorfor KDE 4 overgangen ble så omfattende som den ble. For mange skjeletter i skapet? Eller alt for store ambisjoner?

Lenke til kommentar

Veldig mye som ble gjort helt på nytt. KDE er jo en langt mer "moderne" desktop en Gnome i den forstand, Gnome har modnet sakte, veldig sakte. Det samme hadde vel egentlig KDE frem til siste 3.xversjonene, men de innså at man måtte tenke "nytt for fremtiden". Sånn sett er resultatet, UI-messig, egentlig ganske skuffende.

Lenke til kommentar

Det er vel forsåvidt en gjennomgangs greie i open source, de som driver med det(open source) er programmerer som oftest er veldig flinke, men det er få designere som kan sette seg ned å designe og du ender opp med design sett fra en programmeres stå sted, noe som ikke alltid er det beste :p

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke falle i samme fella som mange windowsbrukere. Jeg er litt overrasket over hvor kjapt KDE4 avskrives på sviktende kunnskap.

Synd KDE(apps) ikke holder mål enda.

Dessverre lite meningsfullt utsagn. Mange av KDE-applikasjonene er diskutabelt de beste applikasjonene i sin kategori uansett plattform. At fortsatt mange ikke har nådd 1.0 status er en kjent sak, og for disse er man anbefalt å bruke kde3 variantene.
KDe tilbyr ingen QT-erstatning for Thunderbird integrert med google calendar og kontakter,
KDE har diskutabelt det desidert beste gruppevareoppsettet med Akonadi+Kontact. Akonadi har støttet google calender+contacts siden 4.3. Du vil aldri se deg tilbake om du begynner å bruke Kontact.

http://blip.tv/file/1972974/

KOffice er ingentig sammenliknet med (go-)OpenOffice,
KOffice er ikke ferdig ennå, derimot er den delen som heter Krita ferdig, og den er allerede foran Gimp på mye (det er ganske imponerende for et tegneprogram). Ellers integeres openoffice like elegant i kde4 som i gnome, så poenget er ikke-eksisterende.
und so weiter, und so weiter. Føler liksom at vitsen med KDE er borte, dersom man ikke bruker KDE-apps i det hele tatt.
Du bør skjerpe deg, du har ikke gjort hjemme leksen din. Her ramser du opp alt som ikke er ferdig i kde, og gir inntrykk av at det er et weiter etterpå. Sjekk ut Digikam, den er rett og slett imponerende. Kile er også uten konkurranse for de som liker latex. K3b har alltid ligget foran Brasero, og siste RC er moden så det holder med Blu-ray støtte. Dolphin får Nautilus til å føles som en flau bris. KDevelop er eneste IDE som utfordrer VS på C og C++, og siste beta av den er rimelig bug-fri og feature complete. Kdenlive er i øyeblikket det eneste håpet vi har til å få skikkelig videoredigering i linux. KTorrent, har du i det hele tatt sett på den?
Konqueror? GRØSS!
Firefox er standard nettleser for kde i de fleste distribusjoner og har vært det lenge. khtml ble hijacket av Apple, you do the math.
Lenke til kommentar

Dessverre lite meningsfullt utsagn. Mange av KDE-applikasjonene er diskutabelt de beste applikasjonene i sin kategori uansett plattform. At fortsatt mange ikke har nådd 1.0 status er en kjent sak, og for disse er man anbefalt å bruke kde3 variantene.

Meningsløst i seg selv, men her følger det jo faktisk en forklaring i resten av innlegget.
KDe tilbyr ingen QT-erstatning for Thunderbird integrert med google calendar og kontakter,
KDE har diskutabelt det desidert beste gruppevareoppsettet med Akonadi+Kontact. Akonadi har støttet google calender+contacts siden 4.3. Du vil aldri se deg tilbake om du begynner å bruke Kontact.

http://blip.tv/file/1972974/

Bortsett fra at det ikke fungerer til akkurat det jeg trenger det til. Og du, for en imponerende hastighet på bugfixingen! Not. Status=for buggete til at man orker å bruke det daglig. Gir et heletsinntrykk av å være relativt uferdig. I tillegg var jeg ikke videre imponert over Kontakt, det var mildt sagt svært lite intuitivt for å sømløst behandle ulike typer av kontakter med ulik info fra ulike kilder, sortert i ulike grupper.

 

KOffice er ikke ferdig ennå, derimot er den delen som heter Krita ferdig, og den er allerede foran Gimp på mye (det er ganske imponerende for et tegneprogram). Ellers integeres openoffice like elegant i kde4 som i gnome, så poenget er ikke-eksisterende.
Poenget er jo at det er nok en GTK-app (eller rettere sagt flere) som ikke "hører hjemme". Og integreres like lett i kde4? Akkurat i dag kanskje, det er ikke mange måneder siden jeg prøvde å google meg frem til det, og det nærmeste jeg fant var et prosjekt som var strandet. Det var rett nok visuelt. Et par måneder før det igjen, måtte man makke til med noe styr fr at ikke knappene skulle forsvinne hele tiden.
Du bør skjerpe deg, du har ikke gjort hjemme leksen din. Her ramser du opp alt som ikke er ferdig i kde, og gir inntrykk av at det er et weiter etterpå. Sjekk ut Digikam, den er rett og slett imponerende. Kile er også uten konkurranse for de som liker latex. K3b har alltid ligget foran Brasero, og siste RC er moden så det holder med Blu-ray støtte. Dolphin får Nautilus til å føles som en flau bris. KDevelop er eneste IDE som utfordrer VS på C og C++, og siste beta av den er rimelig bug-fri og feature complete. Kdenlive er i øyeblikket det eneste håpet vi har til å få skikkelig videoredigering i linux. KTorrent, har du i det hele tatt sett på den?
Er det galt å gjøre leksene på skolen? :p

Digikam er bedre enn f-spot? Det er jeg med på? Foran Brasero? Det er ingen brennebehov jeg har som ikke kan fullføres med ImgBurn i Windows, jeg har ikke noe behov for k3b. Dolphin er elendig, den er treig, minst like klundrete som nautilus. It sucks. Det gjør Nautilus og, for all del. PcmanFM er bedre enn begge (har skjønt sti-felt og knapper best), men har mangler i forhold til dem også. Færre visningsmodus bla., og alt for mye luft rund mappener/filer i ikonvisning.

 

En annen ting som stadig irriterer meg er at instillingene for enkeltapplikajoner i KDE-suiten må gjøres i kontrollpanelet. Et eller annet sted. Det er mange å lete gjennom, og ofte er de ikke optimalt plassert. Innstillingene for snarveier er f.eks. så elendige at det er imponerende. Skal man finne ut hva en viss tastekombinasjon er mappet til, må man bla gjennom ørten ulike kategorier.

 

De ønsker å være en komplett desktop. Der feiler de stygt. Samtidig er det sammenfiltert nok til at det blir klundrete å bruke flere av enkeltprogrammene. Selvfølgelig kan man venne seg til alt, og da virker det sikkert fint og flott, men det er det ikke av den grunn. Det er for sammenvevd til at ting er bra enkeltstående, men for dårlig koblet sammen til at det er helhetlig nok til veie opp for det.

 

Det er selvfølgelig min subjektive oppfatning, men KDE har en (veldig) lang vei å gå fortsatt.

Lenke til kommentar

Meningsløst i seg selv, men her følger det jo faktisk en forklaring i resten av innlegget.

Godt poeng, trekker tilbake kommentaren.
Bortsett fra at det ikke fungerer til akkurat det jeg trenger det til. Og du, for en imponerende hastighet på bugfixingen! Not.
Hm, det høres ikke ut som om du har fulgt med på kde4 utviklingen overhodet. Hastigheten på bug-fixingen har vært ekstrem, det eneste jeg har sett som har overgått det er kjernen. Når det gjelder bug-rapporten du dro frem så vil jeg gjerne vite et par ting av deg:

-Har overhodet forsøkt selv med akonadi?

-Var dette bare en bug-rapport du googlet frem for å ha et argument her?

Personlig kjører jeg min egen gruppevare server, Kolab, som har alt gdittogdatt har, og mer. Den tar omtrent like lang tid å sette opp (hvis du vet hva du gjør) som å registrere seg hos google, og sette opp ting i Thunderbird. På grunn av deg har jeg nå likevel registrert meg med kalender hos google, satt opp dette i akonadi, og testet at det synker fint mot kalenderen i Kontact. Er det egentlig min jobb, eller synes du kanskje den byrden burde ligget på deg? Hvis du hadde hatt erfaring med bug-rapport systemet i KDE, så hadde du antagelig vært litt mer varsom med å slenge opp din bug-link. Jeg har selv hatt nytelsen av å være førstemann på bugs i KDE, og opplevde at buggen var fikset når jeg stod opp neste dag. Vi snakket her om en bug på en beta versjon av kontact som rammet folk som brukte auto-complete av adresser hentet fra en openldap server. Jeg kaller det imponerende, spesielt når kontact har entepriseversjon i KDE3 og ikke regnes som ferdig i kde4 ennå. KDE4 versjon er allerede den desidert mest komplette og feilfrie klienten i eksistens.

I tillegg var jeg ikke videre imponert over Kontakt, det var mildt sagt svært lite intuitivt for å sømløst behandle ulike typer av kontakter med ulik info fra ulike kilder, sortert i ulike grupper.
Var dette det beste du klarte komme opp med? Sannsynligvis koker det ned til designvalg som er gjenstand for subjektiv vurdering, og rimelig uinteressant for 99.99% av brukerne. I den sammenheng står du naturligvis fritt til å foretrekke en annen implementasjon.
Poenget er jo at det er nok en GTK-app (eller rettere sagt flere) som ikke "hører hjemme".
og jeg forteller deg at det er en av to GTK-apps som integreres pent i kde4, og som din distribusjon setter opp som standard apps i kde4 for deg. Det er et ikke-poeng. Kan jo nevne at VLC nå er qt4, så da er det en KDE app i din verden. Parret med amarok begynner det å bli litt pinlig å sitte i windows eller gnome spør du meg. Selv enkle brukere er i stand til å se at de mangler mye i alternativene. For de som er tyngre brukere, er et miljø uten kde-apps en reise tilbake i tid.
Og integreres like lett i kde4? Akkurat i dag kanskje, det er ikke mange måneder siden jeg prøvde å google meg frem til det, og det nærmeste jeg fant var et prosjekt som var strandet.
Hva er det du snakker om her? Har du åpnet oo eller firefox i kubuntu eller suse i det siste? Nå tror jeg du er ute på en lang sykkeltur med google igjen.
Er det galt å gjøre leksene på skolen? :p
Nei, supert fortsett med det!
Digikam er bedre enn f-spot?
Nå er det på tide at du leser noe i tillegg til leksene dine:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers

Foran Brasero?
Hva mener du med det spørsmålet? Brasero ble først modent i de aller siste versjonene. K3b vant priser for flere år siden. Vil du jeg skal dokumentere det for deg også, eller synes du det er på tide at du gjør litt av jobben selv?
Det er ingen brennebehov jeg har som ikke kan fullføres med ImgBurn i Windows,
Flott for deg. Får du dekt dine andre behov i windows også?
Dolphin er elendig, den er treig, minst like klundrete som nautilus. It sucks.
Subjektiv oppfatning, som hjelper lite på diskusjonen.
En annen ting som stadig irriterer meg er at instillingene for enkeltapplikajoner i KDE-suiten må gjøres i kontrollpanelet. Et eller annet sted. Det er mange å lete gjennom, og ofte er de ikke optimalt plassert.
Du bør gjøre deg godt kjent i kontrollpanelet. For en Gnome bruker er det uvant å ha alt på et sted. Det er også mange flere konfigurasjonsmuligheter i KDE enn i Gnome, så dette forvirrer folk i begynnelsen (KDE4 brukte vel omtrent et år på å gå forbi Gnome på dette området, og avstanden øker fort). Kontrollpanelet i KDE er diskutabelt det mest oversiktlige som fins uansett skrivebordsmiljø.
Innstillingene for snarveier er f.eks. så elendige at det er imponerende. Skal man finne ut hva en viss tastekombinasjon er mappet til, må man bla gjennom ørten ulike kategorier.
Når du starter SystemSettings holder du musen over Keyboard & Mouse, så ser du at den inneholder kategorien Standard Keyboard Shortcuts. Her kan du sette dine egne tastekombinasjoner som så virker på tvers av applikasjoner. Listen over forskjellige predefinerte kombinasjoner er ikke lengre enn at en page down holder for å se alt. Kan du se for deg en mer elegant måte å gjøre dette på? Mener du virkelig at kaoset i windows og gnome er bedre?
De ønsker å være en komplett desktop. Der feiler de stygt. Samtidig er det sammenfiltert nok til at det blir klundrete å bruke flere av enkeltprogrammene. Selvfølgelig kan man venne seg til alt, og da virker det sikkert fint og flott, men det er det ikke av den grunn. Det er for sammenvevd til at ting er bra enkeltstående, men for dårlig koblet sammen til at det er helhetlig nok til veie opp for det.
Vær konkret, ellers blir dette avsnittet rene vissvass. Ser du det som problematisk å bruke KDE-programmer i Gnome?
Lenke til kommentar

Hm, det høres ikke ut som om du har fulgt med på kde4 utviklingen overhodet. Hastigheten på bug-fixingen har vært ekstrem, det eneste jeg har sett som har overgått det er kjernen. Når det gjelder bug-rapporten du dro frem så vil jeg gjerne vite et par ting av deg:

-Har overhodet forsøkt selv med akonadi?

-Var dette bare en bug-rapport du googlet frem for å ha et argument her?

Begge deler. :p Hvis jeg husker rett, fikk jeg dette problemet fordi jeg hadde to kalendere i google-kalender-kontoen. Det var enten det, eller så var det noe med varslinger for (gjentagende) events. Jeg brukte kde ca. en mnd, og var med og postet på bugtrackeren mens jeg hadde det installert. Grunnen til at jeg googlet frem den bugen, var at jeg ikke fant den jeg "var med på".

 

Etter at jeg avinstallerte KDE, fordi Gnome dekket mine etter det syntes jeg ikke lenger det var min "jobb". (Grunnet et dårlig partisjonsopsett på laptopen fra da jeg fortsatt hadde windows som primær-OS hadde jeg lite plass, og avinstallerte det da jeg byttet tilbake til Gnome.)

Var dette det beste du klarte komme opp med? Sannsynligvis koker det ned til designvalg som er gjenstand for subjektiv vurdering, og rimelig uinteressant for 99.99% av brukerne. I den sammenheng står du naturligvis fritt til å foretrekke en annen implementasjon.

Komme opp med? Ro deg ned, dette er ikke en pro-k/kontra-kamp om KDE det er om og gjøre å vinne. Ikke for meg i hvert fall. Jeg sa jo at det jeg skrev var min subjektive oppfatning og vurdering. Du sa at om jeg prøvde Kontact kom jeg aldri til å ville ha noe annet, jeg sier at jeg ikke ble veldig imponert.

og jeg forteller deg at det er en av to GTK-apps som integreres pent i kde4, og som din distribusjon setter opp som standard apps i kde4 for deg. Det er et ikke-poeng. Kan jo nevne at VLC nå er qt4, så da er det en KDE app i din verden. Parret med amarok begynner det å bli litt pinlig å sitte i windows eller gnome spør du meg. Selv enkle brukere er i stand til å se at de mangler mye i alternativene. For de som er tyngre brukere, er et miljø uten kde-apps en reise tilbake i tid.

...

Hva er det du snakker om her? Har du åpnet oo eller firefox i kubuntu eller suse i det siste? Nå tror jeg du er ute på en lang sykkeltur med google igjen.

Vel, knapper som forsvant i OOo var ikke akkurat noen ukjent mangel. At GTK-Qt engine eller hva det het var nødvendig for å kunne bruke det i det hele tatt er og velkjent, og det er ikke noe som ordner seg selv. Det gjorde det i hvert fall ikke da. Den har jeg ikke googlet i det hele tatt, gitt.;)

Ellers er det så vidt jeg har skjønt lettere å kjøre QT apps i et GTK-miljø enn omvendt, fordi GTK-apps krever at "hele GTKmølja" lastes.

 

Nå var uansett ikke poenget mitt at man ikke kan blande GTK og Qt-apps, men at KDE (i langt større grad enn Gnome) prøver å være et integrert komplett sett med DE OG programmene du trenger integrert i en enhet. Da føler jeg at jeg ikke får hele KDE-opplevelsen når jeg bruker få KDE-apps. Om man tar i bruk hele KDE-suiten, og i liten grad bruket utenforliggende programvare,s er jeg for meg at man får en bedre og mer helhetlig opplevelse enn jeg gjorde - noe som kanskje kan forklare at folk som bruker mer KDE-apps enn meg som hovedregel liker KDE mer, mens de som drar med seg lle GTK-appsene sjeldnere ser helt poenget med KDE.

 

Digikam er bedre enn f-spot?
Nå er det på tide at du leser noe i tillegg til leksene dine:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers

Jeg sa jo jeg var enig i det. Ble bare stående et spørsmålstegn etter den andre setningen ved en feil. ;)

Foran Brasero?
Hva mener du med det spørsmålet? Brasero ble først modent i de aller siste versjonene. K3b vant priser for flere år siden. Vil du jeg skal dokumentere det for deg også, eller synes du det er på tide at du gjør litt av jobben selv?Jeg poengterer, ganske tydelig, at jeg ikke har noen behov som ikke kan dekkes av Brasero. Dermed har jeg ikke noe behov for K3b, uansett hvor mange fantastiske Blue-Ray funksjoner det har.
Det er ingen brennebehov jeg har som ikke kan fullføres med ImgBurn i Windows,
Flott for deg. Får du dekt dine andre behov i windows også?
Haha, nå må du roe ned hormonene din litt. Poenget mitt er, som sagt over, t jeg ikke har no behov for K3b. Likevel insisterer du på å bruke det som et argument for hvorfor jeg skulle synes KDE er bedre. Det er sikkert et flott argument i en krangel med en gnome-frelst bekjent der dere står og hiver småstein på hverandre mens dere hyler ut fordeler med deres favoritt-DE.
Dolphin er elendig, den er treig, minst like klundrete som nautilus. It sucks.
Subjektiv oppfatning, som hjelper lite på diskusjonen.
Din påstand om at Dolphin er bedre en nautilus er like subjektiv. Imidlertid er begge to for tungkjørte,for klumpete, for stygge, og har alt for lite fokus på effektiv bruk. Sånn sett var de linkene som ble postet om en rework av nautilus gøy å se.

 

For en Gnome bruker er det uvant å ha alt på et sted. Det er også mange flere konfigurasjonsmuligheter i KDE enn i Gnome, så dette forvirrer folk i begynnelsen.
Jepp, det er derfor det irriterer meg. Det er forøvrig ikke det mest udiskutabelt oversiktlige.
Innstillingene for snarveier er f.eks. så elendige at det er imponerende. Skal man finne ut hva en viss tastekombinasjon er mappet til, må man bla gjennom ørten ulike kategorier.
Når du starter SystemSettings holder du musen over Keyboard & Mouse, så ser du at den inneholder kategorien Standard Keyboard Shortcuts. Her kan du sette dine egne tastekombinasjoner som så virker på tvers av applikasjoner. Listen over forskjellige predefinerte kombinasjoner er ikke lengre enn at en page down holder for å se alt. Kan du se for deg en mer elegant måte å gjøre dette på? Mener du virkelig at kaoset i windows og gnome er bedre?

Le hva jeg skriver da: Hvis du skal finne ut hva en tastekombinasjon allerede er mappet til. Da har du nemlig ikke bare en liste å forholde deg til, og du kan heller ikke søke på tvers av dem etter en tastekombinasjon. Da må du bla deg gjennom alle. Det er lite brukervennlig og uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Du bør gjøre deg godt kjent i kontrollpanelet. For en Gnome bruker er det uvant å ha alt på et sted. Det er også mange flere konfigurasjonsmuligheter i KDE enn i Gnome, så dette forvirrer folk i begynnelsen (KDE4 brukte vel omtrent et år på å gå forbi Gnome på dette området, og avstanden øker fort). Kontrollpanelet i KDE er diskutabelt det mest oversiktlige som fins uansett skrivebordsmiljø.

 

Mitt subjektive syn på saken er at KDE er godt sentralisert, men noen ganger skulle man ønske at alt var letter å stille inn per applikasjon....x

En annen ting som plager meg er at den defaulte vindus håndteren mangler noen egenskaper som f.eks å kunne utnytte de virtuele desktopene fra starten av :(

KDE er aldre foran GNOME og Windows, og det er mye bra der. Problemet med KDE er at det er noen få snikende problemer her og der.

Lenke til kommentar

Begge deler. :p Hvis jeg husker rett, fikk jeg dette problemet fordi jeg hadde to kalendere i google-kalender-kontoen. Det var enten det, eller så var det noe med varslinger for (gjentagende) events.

Hm, hvis du hadde sagt dette med en gang, og erkjent at du testet på første iterasjon av denne utvidelsen, så hadde jeg vel ikke reagert. Det som jeg reagerte på var din påstand om manglende støtte. Nå har vi altså både kommet bort fra den, og bort fra din påfølgende påstand om rimelig vidtgående bug. Nå har dette blitt redusert til en sær bug i første iterasjon google calendar-utvidelse. Jeg gidder ikke å verifisere for deg hvorvidt dette nå er fikset, men jeg synes du burde heve presisjonsnivået ditt, eller gå ut med litt lavere flaggføring.
Etter at jeg avinstallerte KDE, fordi Gnome dekket mine etter det syntes jeg ikke lenger det var min "jobb". (Grunnet et dårlig partisjonsopsett på laptopen fra da jeg fortsatt hadde windows som primær-OS hadde jeg lite plass, og avinstallerte det da jeg byttet tilbake til Gnome.)
Helt greit, mange trives bedre i Gnome, og det er ingenting galt med det.
Komme opp med? Ro deg ned, dette er ikke en pro-k/kontra-kamp om KDE det er om og gjøre å vinne.
og det sier du? Jeg forsøker bare å få frem faktiske forhold. Jeg har ingen problemer med at folk har forskjellige preferanser, men jeg har problemer med at åpne prosjekter blir utsatt for uberettiget og feilaktig skitkasting. Spesielt prosjekter jeg brenner for, og da sier jeg ifra. Om ikke annet så lærer vi alle litt mer om prosjektene i prosessen.
Du sa at om jeg prøvde Kontact kom jeg aldri til å ville ha noe annet, jeg sier at jeg ikke ble veldig imponert.
Det var ment som en generell mening, og fra et rimelig objektivt ståsted slår Kontact knock-out på alle konkurrenter. Den er ikke perfekt, og i likhet med alle de andre har den en kobling til en gruppevare løsning (Kolab), men med Akonadi har dette blitt adressert, og allerede (Akonadi var ikke klar for bruk før i sommer med 4.3, og modnes nå fint i 4.4) har du vel så god google og exchange støtte der som i Evolution. Det er simpelthen imponerende. Thunderbird savner alt av gruppevarestøtte, og lightening er først i ferd med å modnes nå. Det eneste pro Thunderbird har er at den kjører stabilt på windows og mac (noe som ikke er ubetydelig, men som adresseres av Kontact).

 

Vel, knapper som forsvant i OOo var ikke akkurat noen ukjent mangel.
Det har jeg ikke opplevd, og jeg kjører denne komboen daglig. Merkelig hvor utsatt du er for bugs, akkurat hvilken versjon på hvilken distribusjon kjørte du?
At GTK-Qt engine eller hva det het var nødvendig for å kunne bruke det i det hele tatt er og velkjent, og det er ikke noe som ordner seg selv.
oo integrasjon er satt opp som standard i opensuse og kubuntu, og har vært det en stund. Det fungerer aldeles utmerket. Hvilke odde oppsett du har forsøkt med chakra eller hva det er vet ikke jeg, men noe sier meg at måneden din i kde ikke ble brukt optimalt.
Ellers er det så vidt jeg har skjønt lettere å kjøre QT apps i et GTK-miljø enn omvendt, fordi GTK-apps krever at "hele GTKmølja" lastes.
Du mener kanskje omvendt? Hvis du har lite ram er kde4 ikke din venn. Ingen vil motsi deg på det. Gnome er mer minimalistisk (mean og lean om du vil) på godt og vondt.
Nå var uansett ikke poenget mitt at man ikke kan blande GTK og Qt-apps, men at KDE (i langt større grad enn Gnome) prøver å være et integrert komplett sett med DE OG programmene du trenger integrert i en enhet. Da føler jeg at jeg ikke får hele KDE-opplevelsen når jeg bruker få KDE-apps. Om man tar i bruk hele KDE-suiten, og i liten grad bruket utenforliggende programvare,s er jeg for meg at man får en bedre og mer helhetlig opplevelse enn jeg gjorde - noe som kanskje kan forklare at folk som bruker mer KDE-apps enn meg som hovedregel liker KDE mer, mens de som drar med seg lle GTK-appsene sjeldnere ser helt poenget med KDE.
Dette er et godt poeng, og går begge veier.
Jeg poengterer, ganske tydelig, at jeg ikke har noen behov som ikke kan dekkes av Brasero.
Da misforstod jeg deg, og fatter ikke hvorfor du dro inn windows brennerprogram.
Poenget mitt er, som sagt over, t jeg ikke har no behov for K3b. Likevel insisterer du på å bruke det som et argument for hvorfor jeg skulle synes KDE er bedre.
Nei, jeg bruker det som et eksempel på modninggraden i KDE-programmer. Du får gå tilbake der du sa on so weiter, så tror jeg du ser sammenhengen.
Din påstand om at Dolphin er bedre en nautilus er like subjektiv
Nei, den er faktisk rimelig objektiv, og du parerte med å foretrekke mindre bloat. Hvis du ønsker det minimalistisk er ikke Dolphin det du er ute etter, hvis du foretrekker features, smooth workflow, brukervennlighet og desktop integrasjon er derimot Dolphin din venn. Nautilus er ribbet i sammenligning.
For en Gnome bruker er det uvant å ha alt på et sted. Det er også mange flere konfigurasjonsmuligheter i KDE enn i Gnome, så dette forvirrer folk i begynnelsen.
Jepp, det er derfor det irriterer meg. Det er forøvrig ikke det mest udiskutabelt oversiktlige.
Det er vel derfor Gnome nå kopierer det, og ikke si at windows sitt kontrollpanel er på høyde, da begynner jeg å gråte.
Le hva jeg skriver da: Hvis du skal finne ut hva en tastekombinasjon allerede er mappet til. Da har du nemlig ikke bare en liste å forholde deg til, og du kan heller ikke søke på tvers av dem etter en tastekombinasjon. Da må du bla deg gjennom alle. Det er lite brukervennlig og uoversiktlig.
Høres ut som en feature request. Ikke at jeg helt ser problemet når det bare er to remser å bla igjennom, så det kan hende du ikke får noen utviklere til å bite på kroken. Du sier jo selv at Systemsettings er uoversiktlig, og så vil du sette på en slik ekstra funksjonalitet som er helt unødvendig. Hvordan får du det til å henge sammen?
Lenke til kommentar

Å kunne få se en liste over "alle hurtigtaster" eller noe, vil neppe gjøre kontrollpanelet noe mer uoversiktlig. Problemet med å samle alt på en plass blir alltid å få ting på plass der folk synes de hører hjemme. Særlig problematisk blir det der man har funksjoner som like gjerne kan være i forskjellige kategorier.

 

Uansett: Standpunktet mitt er at KDE satser på å være en komplett desktop, inkludert programvare, og at du bør benytte deg av de innebygde funksjonene i en relativt stor grad dersom du skal ha fullt utbytte av det. For meg var ikke KDE helt klar for prime time, men jeg har planer om en repartisjonering og reinstallasjon på laptopen før det har gått alt for lang tid (er på overtid allerede), og da vil jeg nok teste det igjen.

 

Skal kikke litt på Kolab, forresten, jeg trodde det var noe enterprise-betal-opplegg, men hvis det tilbyr sømlø syncing med ulike enheter gratis, skal jeg teste det ut. Liker ikke helt å ha alt for mye liggende hos google. :ph34r:

 

Førovrig kjører jeg ikke Chakra, da jeg ikke kjører en distribusjon fra folk som viser at de driter i å fikse systemkritiske bugs i semi-system-apps som gir vanlige brukere roottilgang. Og anbefaler med det andre å holde seg unna også. Jeg kjører Arch, og er, enn så lenge, fornøyd med det. Har snust litt på Suse i det siste, men det er utelukket på grunn av Novell, så det er ikke lett å finne noe mer perfekt. :p Arch har i mine øyne en good kombinasjon av stabilitet og rolling-release, uten å bli stuck med gamle versjoner og måtte legge til egne repo fpr alt (ubuntu), få uferdig betaprogramvare presset inn i pakkebrønnene, selv om det ikke er klar for prime-time (Fedora), og det ligger ikke inne noen kunstige sperrer for installasjon av ting (Fedora). Det er goft mulig jeg ender med å distroshoppe litt når jeg skal reinstallere også.

Lenke til kommentar

Uansett: Standpunktet mitt er at KDE satser på å være en komplett desktop, inkludert programvare, og at du bør benytte deg av de innebygde funksjonene i en relativt stor grad dersom du skal ha fullt utbytte av det. For meg var ikke KDE helt klar for prime time,

Sikkert en riktig konklusjon. Hvis du ikke bruker noe av snadderet som følger med er det vel lite utover eyecandy som taler for kde.
Skal kikke litt på Kolab, forresten, jeg trodde det var noe enterprise-betal-opplegg, men hvis det tilbyr sømlø syncing med ulike enheter gratis, skal jeg teste det ut. Liker ikke helt å ha alt for mye liggende hos google. :ph34r:
Kolab er 100% åpent prosjekt, for meg er det svært viktig. Det gir deg alt du trenger i en gruppevareløsning. Bare si ifra når du eventuelt vil teste det, det er ikke vanskelig å sette opp. Jeg vil anbefale deg å bruke kontact hvis du vil ha full utnyttelse av den, men det finnes plug-ins for alle andre klienter også.
Arch har i mine øyne en good kombinasjon av stabilitet og rolling-release, uten å bli stuck med gamle versjoner og måtte legge til egne repo fpr alt (ubuntu), få uferdig betaprogramvare presset inn i pakkebrønnene, selv om det ikke er klar for prime-time (Fedora), og det ligger ikke inne noen kunstige sperrer for installasjon av ting (Fedora). Det er goft mulig jeg ender med å distroshoppe litt når jeg skal reinstallere også.
Jeg har kjørt lucid siden før første alfa, men det har vært krevende i forhold til kde. Arch er sikkert et bedre valg, det handler ikke om fornuft for min del.
Lenke til kommentar

Men har kolab en gartis server et sted jeg kan benytte meg av, sånn at jeg sømløst kan synce enheter mot en server? For hvis man må bruke egen server blir det med ett litt mer uaktuelt for meg. Har jo en hjemmeserver stående, men den kjører FreeBSD, og den skrues av når jeg drar hjem i ferier og slikt. Burde vel leste meg frem til dette selv, men. :p

Lenke til kommentar

Synd det ikke finnes noen non-profit servere for private brukere. Men klart, serveren trenger jo både mye båndbredde og stor lagringplass. Ser ut som om det er dårlig med betalhoster for bedrifter og. Gruppevareløsninger er kanskje ganske vanlig å ha inhouse?

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har gruppevareløsninger vært in-house, men det er en sterk trend mot hosting. Linpro gjør dette med Zimbra, Google gjør det i stor stil. Kolab gjør det nok også for deg hvis du betaler. I øyeblikket er nok dette den største trusselen mot Microsoft sin melkeku og lock-in verktøy Exchange. Uten denne i bedrifter er veien til åpne løsninger mye kortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...