Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes 3 drivere ja:

*VESA default(du får opp skjermbilde, ikke støtte for noe annet omtrent)

*Radeon/RadeonHD/ATI(ganske mye på plass, veldig mye lagt inn. Den "frie" drivern til Linux)

*Catalyst/fglrx (ATI/AMD sin egen driver, fungerer pent på Ubuntu)

 

Altså:

VESA = ikke noen driver.

Radeon drivern er ikke ferdiglagd, men mye fungerer(video-accel, 2D accel)

Catalyst fungerer fjell med 3D <3

Og kortet ditt skal være godt støttet.

 

Kjører du Ubuntu eller mint så er det bare å aktivere catalyst(ikke noe stress, kommer popup som drar det i gang).

Lenke til kommentar

Det finnes 3 drivere ja:

*VESA default(du får opp skjermbilde, ikke støtte for noe annet omtrent)

*Radeon/RadeonHD/ATI(ganske mye på plass, veldig mye lagt inn. Den "frie" drivern til Linux)

*Catalyst/fglrx (ATI/AMD sin egen driver, fungerer pent på Ubuntu)

 

Altså:

VESA = ikke noen driver.

Radeon drivern er ikke ferdiglagd, men mye fungerer(video-accel, 2D accel)

Catalyst fungerer fjell med 3D <3

Og kortet ditt skal være godt støttet.

 

Kjører du Ubuntu eller mint så er det bare å aktivere catalyst(ikke noe stress, kommer popup som drar det i gang).

Takk for godt svar, da blir det nytt skjermkort på meg. Men hva er årsaken til at Radeon driveren ikke er satt som default hvis Vesa driveren er så dårlig? Antar Vesa fungerer med langt flere kort?

Lenke til kommentar

Dy§no: Vel, etter at radeon drivern ble tilgjengelig og litt mer fungerende(noe rundt jul) så ble den "default". På noen distroer.

Poenget med VESA er et fallback, altså vis noe annet ikke fungerer eller er tilgjengelig. Gamlere versioner av Windows kjører VESA until du skaffer driver, så VESA er en driver på samme tidpunkt som det ikke er det :p

Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe meg en laserskriver. Skal kun være en en liten og billig en til privat bruk (er møkk lei blekk).

 

Er det noen som er bedre eller dårligere på linux-støtten? Jeg skal ha noe som bare funker og hadde vært praktisk med nettverk, men ikke noe must da jeg har en server å koble en usb til. (hvis prisen raser opp med lan-kontakta)

 

Noen erfaringer eller tips til produsent eller modell?

 

Edit: Tenker først og fremst på sort/hvitt pga prisen, hvis ingen kommer opp med en supermodell.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe meg en laserskriver. Skal kun være en en liten og billig en til privat bruk (er møkk lei blekk).

På kontoret her kjøpte vi i fjor sommer en søt og relativt liten printer/scanner fra Samsung med navn SCX-4500. Den har USB, men finnes også i en modell med trådløst nettverk.

https://prisguiden.no/produkt/81436

 

Vi har en kontorserver som kjører Ubuntu 8.04 hvor den ble tilkoblet. Et par sekunder senere kommenterte en av mine kollegaer at han fikk en beskjed i sin Ubuntu 9.04 at en ny nettverksprinter var installert på systemet hans. Den ble med andre ord autoinstallert og delt, samt at alle andre Ubuntu-systemer på kontoret autoinstallerte den nye nettverksprinteren. Windows-brukeren på kontoret måtte som vanlig laste ned en driverpakke på femti megabyte og mac-brukerne måtte manuelt legge til IPP-printer med IP-addresse.

 

Vi har nå en 46 kilos HP nettverksprinter hvor det i Ubuntu, Mac og Windows bare var å søke etter ny nettverksprinter og trykke next, next, next.

 

EDIT: Jeg glemte å skrive fordelen med Samsung-printeren. Det er den mest stillegående skriveren jeg har opplevd. Perfekt både hjemme og i et kontorlandskap. HP-printeren i dag høres ut som om den avspiller en action-sci-fi film når den printer.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Den var jo dyr da. Jeg kjører en Brither 2035 som nettverksprinter hjemme. Den fungerer utmerket både i linux og FreeBSD under cups, selv om en må bruke en ppd for en tilsvarende Brother-modell i FreeBSD - den har dessverre ikke en 100% opensoure driver (binary-blob i linux-driveren). Foomatic-driver fungerer og utmerket, men gir ikke full oppløsning, slik ppd-en gjør. Men trenger du hele 2400x600 dpi? neppe. Men den kostet meg 450kr, og det er vel snart to år siden. Ser dustoinhome har den til 399 (388 hvis du er student) nå. Den er ikke hundreprosent stille mens den printer, men hvor ofte printer man egentlig? Den "sovner" pent mens den ikke er i bruk, og lager ingen standby-lyd da i det hele tatt.

 

Klart, av prinsippburde man kanskje kjøpe en med 100% fire drivere, men tror du skal lete lenge etter mer printer for pengene, derosm alternativene ligger på nivå med samsungen linket over. Har printet ut noen hundre sider nå, og hverken trommel eller toner viser teg på å gå tom. Jeg burde kanskje kjøpe noen for å ha liggende i tilfelle det har gått ut av produksjon før den går tom? :p

Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe meg en laserskriver. Skal kun være en en liten og billig en til privat bruk (er møkk lei blekk).

 

Er det noen som er bedre eller dårligere på linux-støtten? Jeg skal ha noe som bare funker og hadde vært praktisk med nettverk, men ikke noe must da jeg har en server å koble en usb til. (hvis prisen raser opp med lan-kontakta)

 

Noen erfaringer eller tips til produsent eller modell?

 

Edit: Tenker først og fremst på sort/hvitt pga prisen, hvis ingen kommer opp med en supermodell.

 

Jeg har en fargelaser, en Xerox phaser 6110n. Nettverksskriver, funker ganske bra i Linux, relativt rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...