Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Blu-Ray kan du vel egentlig bare glemme inntil videre. Jeg vet at en del Hauppauge-kort funker bra med Canal Digital i Linux (gjorde ihvertfall det for et par år siden, så jeg antar at det fremdeles står), men nøyaktig hvilke er jeg mer usikker på. Vanlig DVD, musikk og bildebruk og sånt er problemfritt. Videostreaming kan være et problem inntil videre, siden mange aktører nå bruker Silverlight, mens den åpne klienten Moonlight ikke er langt nær på høyde med den lukkede (windows)klienten. Flash er generelt sett ikke et problem så lenge du har en relativt moderne CPU, men det bruker mye prosessorkraft kontra Windows. Send mld til Adobe og kjeft på dem! Ellers venter vi på at HTML5 skal bli standard, da skal ting se langt, langt bedre ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blu-Ray var noe jeg dro inn for grunnen til at jeg skal bygge HTPC (blir snart student :>), nemlig en billig oppgradering til Blu-ray etterhvert som spillere og software støtter det. Lett oppgradering underveis, altså, i stedet for fjorten forskjellige spillere i stua.

 

Vet ikke hvor mye youtube/flash-streaming som kommer til å gjøres, og sikkert noe som skal spilles over nettverk. Tviler på at dette blir et særlig problem, tho, å ha alt/mye lagret eksternt. Blir komponentkjøpt utelukkende med tanke på å bygge HTPC (lyst til å ha den i et akvraium med olje), så CPU/GPU-kraft er definitivt noe som skal investeres i. Men det er altså gode muligheter for å ha live TV-abonnement, enten kabel, fiber eller satelitt, gjennom linux og XBMC/Moovida?

 

Vil vel tro at fiberløsninger skulle gå greit, uten at jeg egentlig kjenner noe særlig til TV-teknologien eller software/scrits til det.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke prøvd denne comboen selv(xbmc / vdr), men det ligger endel rapporter som virker lovende. Så lenge du får til CAMen så skal det være tut å kjør. Både med Canal Digital / Get og andre DVB-C/S tilbydere.

 

Har forøvrig kjørt softcam mot Get og DVB-C i Linux selv, og det fungerte strålende.

Lenke til kommentar

Naturligvis, men kunden din ville kanskje blitt mer fornøyd med Google.

Er ikke enig i dette. Hvis kunden krever at informasjonen forblir i huset, noe mange bedrifter gjør, så vil ikke en Google-løsning være bra nok. I slike tilfeller sverger jeg til in-house løsninger, godt beskyttet av en brannmur i front.

 

Helt enig, men jeg er redd vi er i mindretall. Google fikser DNS, diskplass, back-up osv. for deg til en svært billig penge. Ingen drifting. For en mindre bedrift skal det godt gjøres å forsvare Exchange. Thunderbird+Google gjør jobben suverent, og de blir helt uavhengige av deg.

Les over.

 

Denne kan visst allerede erstattes. Det som gjenstår er i hovedsak en stabilisering av Samba4. Les mer om status her:

http://lwn.net/Articles/371952/

og her:

http://wiki.samba.org/index.php/Samba4

Vi får se når Samba4 når produksjonsstatus. Tar ikke sjansen på å kjøre en beta-versjon av en applikasjon i produksjon.

 

Alt dette er jo stort sett bare MS for forsøker å lappe på det faktum at windows ikke fungerer i et flerbrukermiljø. Alle *nix har dette innebygget, og har hatt det fra dag en. Store deler av dette kan Samba4 ta seg av.

Vi kan være enige om at rene Microsoft-løsninger ikke er spesielt gunstige. Jeg tar det beste fra begge leire og syr det sammen til en enhet som fungerer meget godt. Men AD fungerer faktisk ganske bra i bedriftssammenheng, det er ikke til å komme unna.

 

Denne typen detaljstyring pluss mye mer kan man gjøre med et verktøy som Puppet, dette inkluderer også selvhelende funksjonalitet. Terskelen er større dessverre, men fleksibiliteten knuser AD oppsett. For ikke å snakke om overvåkingverkstøy, programvare som Nagios og Ganglia får MS sine verktøy til å blekne.

Man får nok et verktøy å forholde seg til, noe som kan komplisere vedlikehold og drift, samt oppsett, for ikke å snakke om support.

 

Her er det viktig å være konkret. Opplisting av funksjonalitet har kanskje en viss hensikt hvis man kun vurderer oppsett fra MS, siden prisdifferensiering er hovedforskjell. Hvis man derimot ser på friprog alternativer blir system design mye viktigere. Siden man ikke får alt i en pakke, og at det å sy dem sammen har en kostnad, er det viktig å bestemme i hvert enkelt tilfelle hva bedriften egentlig har behov for. Derfor vil jeg anbefale deg å komme med et helt konkret eksempel på en bedrift (gjerne fiktiv) hvis vi skal komme videre i diskusjonen.

Kostnad er et viktig element for en bedrift. Og da tenker jeg ikke bare på kroner og øre, men også tid, og support hvis noe går galt. Hvis oppsettet bærer for mye preg av "lappeteppe", og det oppstår en feil kan det fort bli tidkrevende å lokalisere feilen. En del av aktørene innen friprog er ikke spesielt flinke til å tilby langtlevende versjonssupport. Et av de beste eksemplene på dette er Debian, som kutter support på forrige release ett år etter at nyeste release er sluppet. F.eks. kuttet Debian støtte for Etch et år etter at Lenny ble sluppet som stabil versjon. Det holder bare ikke for større bedrifter med mange servere. Da må man i så fall vurdere en Linux-versjon som RHEL, som har 7 års levetid for hver release. Og RHEL gjennomfører langt tyngre testing enn Debian.

Lenke til kommentar

Er ikke enig i dette. Hvis kunden krever at informasjonen forblir i huset, noe mange bedrifter gjør, så vil ikke en Google-løsning være bra nok. I slike tilfeller sverger jeg til in-house løsninger, godt beskyttet av en brannmur i front.

Naturligvis, men jeg tror dessverre fortsatt du overvurderer andelen bedrifter som bryr seg.
Vi kan være enige om at rene Microsoft-løsninger ikke er spesielt gunstige. Jeg tar det beste fra begge leire og syr det sammen til en enhet som fungerer meget godt. Men AD fungerer faktisk ganske bra i bedriftssammenheng, det er ikke til å komme unna.
Vi er vel ikke uenige her, men mitt perspektiv er noe annerledes. Jeg ser på AD som en nødvendig fiks for et grunnleggende råttent design. En elementær ting som gruppepolicy har vært integrert i alle *nix fra da Bill gikk i bleier.

Denne typen detaljstyring pluss mye mer kan man gjøre med et verktøy som Puppet, dette inkluderer også selvhelende funksjonalitet. Terskelen er større dessverre, men fleksibiliteten knuser AD oppsett. For ikke å snakke om overvåkingverkstøy, programvare som Nagios og Ganglia får MS sine verktøy til å blekne.

Man får nok et verktøy å forholde seg til, noe som kan komplisere vedlikehold og drift, samt oppsett, for ikke å snakke om support.

Ja, men man får altså også mer enn AD kan tilby på dette området. For bedrifter med *nix oppsett så vil innebygget funksjonalitet typisk være nok på dette området. For de som har behov for mer, er sjansen stor for at de trenger funksjonalitet utover det AD tilbyr.
Kostnad er et viktig element for en bedrift. Og da tenker jeg ikke bare på kroner og øre, men også tid, og support hvis noe går galt. Hvis oppsettet bærer for mye preg av "lappeteppe", og det oppstår en feil kan det fort bli tidkrevende å lokalisere feilen. En del av aktørene innen friprog er ikke spesielt flinke til å tilby langtlevende versjonssupport. Et av de beste eksemplene på dette er Debian, som kutter support på forrige release ett år etter at nyeste release er sluppet. F.eks. kuttet Debian støtte for Etch et år etter at Lenny ble sluppet som stabil versjon. Det holder bare ikke for større bedrifter med mange servere. Da må man i så fall vurdere en Linux-versjon som RHEL, som har 7 års levetid for hver release. Og RHEL gjennomfører langt tyngre testing enn Debian.
Viktig poeng, og et tungt argument for å holde seg unna proprietær programvare. All erfaring tyder på at proprietær programvare avgør med døden under en dominerende markedsaktør. Ledende åpne prosjekt derimot dør svært sjelden, så her er det bare å gjøre litt research på forhånd. Trenger man sjuårs avtaler, så betaler man for det.
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg ny laptop, og har kikket litt på ASUS UL50VT. (lenke) Har lest litt rundt for å se om den er godt støttet i linux og fant vel ut at det kunne være noen problemer med nVidia grafikkortet. (link)

 

Skal vel i hovedsak kjøre W7 på den, siden det blir en pc til litt spill og enkel bilderedigering. Men er absolutt intressert i å kjøre en eller annen form for linux på den også.

 

Andre her som har erfaringer med denne laptopen, og som eventuelt vet hvor man kan få tak i den svarte versjonen? :)

Lenke til kommentar

Det hackes ganske heftig på GPU switching for tiden. (vga_switcheroo heter vel koden :p) De nåværende linuxdriverne støtter ikke dette, men det skal komme etterhvert. Rapporten sier ingenting om hvilken driverversjon som er brukt, eller hvilket OS. Kun kjerneversjon. Vet at Ubuntucrewet har hacka i vei for å backporte en del ny nouveau-kode til Lucid, i tillegg har vel også nvidia to ulike betadrivere ute til enhver tid i tillegg til stable-driveren. Så det er vel bare å prøve. Men Intel-kortet funker visst flott da, så det som skulle være av nvidia-problem burde jo bli løst ganske snart uansett. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. :) Er ikke så viktig med selve nVidia kortet i linux om intel kortet fungerer bra. Dog, jeg leste ett sted om noen som ikke fikk hdmi porten til å fungere når intel kortet var i bruk. Noen som vet noe om dette? Hdmi er en av grunnene til at jeg er intressert i denne pc-en, så jah. :)

Lenke til kommentar

Noen som får BankID hos DnBNOR til å fungere med Chromium? Testet med både icedtea-plugin og sun sitt nå, er no go :( Eneste jeg savner før jeg ditcher Fx helt

Jeg tror ikke det fungerer med Chrome i Windows heller. Du får bare mase på banken.

 

Stemmer det, fikk det bekreftet hos en kompis i går. Han var like irritert som meg :p

Lenke til kommentar

Garg. Vet ikke om flere har tenkt over det, men jeg synes det er veldig dårlig design at Ubuntu Software Center ser mer ut som en OSX-app enn Ubuntu-app, og det bryter fullstendig med alt av øvrig design i systemet. Sammenlignet med Nautilus ser det ut som om de tilhører to forskjellige OS. Jeg liker brødsmulene i USC mye bedre de i Nautilus, men synes også at USC burde bruke samme ikoner som Nautilus på Back/Forward-knappene. Jeg liker også den minimalistiske tilnærmingen i USC mye bedre enn Nautilus. For min del kunne de bare raka vekk alt annet enn back/forward-knappene og slått sammen brødsmulelinja og navigasjonslinja. For eksempel finnes jo allerede snarveien til hjemmemappa etc i venstre kolonne, man trenger ikke et eget ikon på navigasjonslinja for det. Hvor ofte bruker man reload og stop-knappene i filbehandleren? Og hva skal man med "open parent folder" når man jo har brødsmulene som holder oversikten for deg? (forøvrig kunne man jo kunnet back/forward-knappene også for min del, men da hadde det vel blitt et ramaskrik). Hadde man gjennomført dette, kunne nautilus også få et dedikert søkefelt oppe i høyre hjørne, slik som alle nettlesere og de fleste OS har i dag. 

 

Alt i alt synes jeg det er alt for mye "rusk" i Ubuntu, men det er selvfølgelig ikke noe kritisk. Bare små, irriterende detaljer. 

 

Og fikk dere med dere at Shuttleworth glemte at lydtemaet i Lucid burde endres samtidig med temaet?

 

På den annen side, det er visst en god grunn til at metacity-knappene er flyttet, men det kommer visst ikke før i 10.10.. Håper det innebærer at File/Edit/View-knappene slutter å ta opp så mye unødvenig plass på skjermen!

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...