Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Del: Akkurat hva gjør -a-flagget da? Synes både det og backup-flagget var rimelig dårlig forklart. Hva er forskjellen på en arkvierin og en kopiering? Har lagt inn rsync på serveren, og den kopierer nå. Håper virkelig det går bra nå, har tenkt å få gjort dette i morgen. :p

Lenke til kommentar

Var det jeg og kom frem til. Takk anyho'.

Som vist under skal det bli deilig med et litt mer fornuftig partisjonsopsett: post-107235-1268080437,0237_thumb.png

Har folk her alle filene sine på /home, eller har de en egen partisjon til film/musikk osv?

I og med at film og musikk jeg har på laptopen også ligger på serveren, er det litt meningsløst å skulle ha det dobbelt opp på serveren i mappen jeg skal synce /home til.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg mounter og opp når jeg er hjemme, men vil gjerne ha et bittelite utvalg på laptopen og. Serveren er avslått når huset står tomt, og opp-kapasiteten min er ikke noe å streame hd-materiale over uansett om jeg har nettilgang til serveren. Hvilken protokoll kjører du? Jeg kjører sshfs nå, men nautilus tar fullstendig kvelden hvis laptopen går i hvile- eller dvalemodus mens de er mountet. Slitsomt.

Lenke til kommentar

Kjører passordløst ukryptert NFS3(?), altså null sikkerhet. Dette kjøres dog bare lokalt, så ingen andre har tilgang. Hadde problemer med sshfs og gedit (et kjent problem visstnok), noe som gjorde at jeg byttet over. Har planer over å hoppe over på NFS4, og da med autentisering for å få tilgang.

Lenke til kommentar

Så du erkjenner at alle delene kan erstattes av friprog, men at det blir mindre jobb med AD fordi det er integrert i en pakke? Det forenkler diskusjonen i stor grad isåfall.

Selvfølgelig kan man hente de fleste komponentene enkeltvis og så sy det sammen på en eller annen måte. Men AD integrerer dette i en helhet som gjør det ganske greit å sette opp et fullt fungerende system i løpet av kort tid, noe som øker produktiviteten. Det kan man ikke diskutere på. Outlook er bygd opp på samme måte. Man kan alltids skaffe til veie verktøy som enkeltvis gjør det bedre enn Outlook. Men Outlook har integrasjonen mellom forskjellige verktøy, og det gjør at Outlook ikke har så mange opensource konkurrenter, om noen. Evolution er vel den epost-klienten som er nærmest Outlook, men er ikke stabil i f.eks. Windows. Og Outlook 2007 fungerer klart bedre enn forgjengerne.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man hente de fleste komponentene enkeltvis og så sy det sammen på en eller annen måte.

Det er en måte å se det på. En annen måte er å utnytte mulighetene til å få et oppsett tilpasset bedriften. Noen ekstra sysadmintimer spares fort igjen hvis det kan øke produktiviteten til de ansatte. Du har vel selv benyttet åpne løsninger med hell i bedriftsammenheng, og nytt godt av funksjonalitet som MS ikke tilbyr i sine løsninger.
Men AD integrerer dette i en helhet som gjør det ganske greit å sette opp et fullt fungerende system i løpet av kort tid, noe som øker produktiviteten.
Det øker ikke produktiviteten, det reduserer potensielt kostnaden ved å sette det opp. Dette bør så veies opp mot brukerens produktivitet og driftsutgifter. Det finnes ingen enkle svar her.
Outlook er bygd opp på samme måte. Man kan alltids skaffe til veie verktøy som enkeltvis gjør det bedre enn Outlook. Men Outlook har integrasjonen mellom forskjellige verktøy, og det gjør at Outlook ikke har så mange opensource konkurrenter, om noen.
Her har jeg allerede gitt deg et godt eksempel fra virkeligheten. Outlook har lidd av dårlig IMAP-støtte, og MS klarte ikke dy seg for å fucke til Entourage. Det betyr at Exchange er det eneste outlook funker med. Exchange på sin side funker kun med Outlook (selv om dette endelig er i ferd med å endre seg). Du er da låst både på klientsiden og serversiden til en proprietær plattform. Dette gir null fleksibilitet, og gjør at brukeren må leve med alle svakhetene i hver komponent.
Evolution er vel den epost-klienten som er nærmest Outlook, men er ikke stabil i f.eks. Windows. Og Outlook 2007 fungerer klart bedre enn forgjengerne.
Helt korrekt, men Kontact som sagt overgår outlook med god margin. KDE4 versjonen kommer ut i første entepriseversjon nå (uten Akonadi), og om et kvartal i første entepriseversjon med Akonadi. Den modnes fint på både windows og Mac. Dette vil gi den første komplette løsningen. Dersom bedriften kan bruke *nixklienter er Kontact+Kolab allerede et bedre alternativ for bedrifter som vil hoste selv.
Lenke til kommentar

Ja, IMAP-støtten i Outlook har ikke akkurat imponert i tidligere versjoner. Men igjen, dette har bedret seg ganske mye i Outlook 2007, som jeg har brukt i lengre tid nå, mot nettopp IMAP-mail. Men du snakker en god del om løsninger som kommer. Vel, da sier jeg, det er på tide. AD skriver seg helt tilbake til Windows 2000, Outlook kom ut første gang med Office 97. Konkurranse er bra, men en del av konkurrentene må sette opp farten med å tenke bedriftsorientert, og ikke så mye på ideologi og religion, noe som har vært et særtegn i friprog-miljøet i lengre tid. Tenker særlig på friprog-miljøer a'la Debian o.l.

Lenke til kommentar
Men du snakker en god del om løsninger som kommer.
Jeg har snakket mest om etablerte løsninger, men jeg synes det også er naturlig å nevne løsninger som ligger inntil et halvt år frem i tid.
Vel, da sier jeg, det er på tide. AD skriver seg helt tilbake til Windows 2000, Outlook kom ut første gang med Office 97. Konkurranse er bra, men en del av konkurrentene må sette opp farten med å tenke bedriftsorientert, og ikke så mye på ideologi og religion, noe som har vært et særtegn i friprog-miljøet i lengre tid. Tenker særlig på friprog-miljøer a'la Debian o.l.

Her er du ute på lang sykletur. Du får nå se til å lese lenken jeg ga deg fra lwn. Den dokumenterer de rettslige skrittene som var nødvendig for å i det hele tatt få tilgang til protokollene i AD og fildeling, en prosess som tok lang tid. Med Vista ble fildelingsprotokollen endret på nytt, så her snakker vi om kattens lek med musen, friprog er dømt til catch-up. Fildeling og AD type funksjonalitet har aldri vært mangelvare på *nix, løsningene har vært der lenge, så her snakker vi ikke om ting som kommer. Det samme gjelder gruppevareløsninger, et par konkurransedyktige alternativer har vært tilgjengelig for *nix lenge. Når en dominerende markedsaktør bevisst holder andre utenfor sin plattform med lock-in, så synes jeg du plikter å rette fingeren der den hører hjemme, og det er såvisst ikke mot friprog-miljøer. Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål angående div. Linux media centre (og spesielt xbmc, kanskje). Er det noen som har satt opp en slik en med mulighet for å se live TV (gjennom f.eks canal digital-kort, internettabonnement el.), og gjerne fått integrert denne i XBMC, Moovida eller tilsvarende. Har lyst til å prøve å sette opp en Arch HTPC som booter rett inn i X og XBMC, kan styres med fjernkontroll og brukes til å se DVD, Blu-ray, filmer fra disk, musikk etc til å ha i stuen når jeg flytter hjemmefra. Hadde vært ekstra kos om jeg kunne sett TV-signaler på den og, så hadde jeg sluppet mye utenom, og ordnet alt i ett grensesnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...