Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Stakk hjemmefra rimelig sent i går kveld, kom hjem igjen i dag etter å ha sovet hos en kompis. Slengte meg i stolen foran skjermen og skulle sjekke evt. nye podcast-oppdateringer i gPodder. Alle podcastene mine var borte, inkludert alle nedlastede filer derfra. Litt merkelig, tenkte jeg. Skulle gå på MSN for å fortelle "gladnyheten" til nevnt kompis, men da viste det seg at alle lagrede kontoer i Pidgin også var borte. Da begynte kaldsvetten å melde seg nedover ryggraden min. Gikk inn i Firefox og alle bokmerker og innstillinger var visst også borte. Det viser seg at hele /home er "wiped clean" så det holder. Nå sitter jeg og driter i vinkel, poker meg selv i øyet og banner og hamrer på tastaturet. Kjører seneste Linux Mint, hva har skjedd? NB! Backup-horer kan få holde pekefingeren sin så langt unna meg som mulig, takk. Dette er helt uhørt.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nå jeg burde angre på at jeg (uvitende om denne tilsynelatende velkjente problemstillingen) valgte ext4 på en av harddiskene mine med de viktigste filene jeg eier? Føler jeg har lyst til å falle tilbake på ext3 om ikke noe annet. Hmm, innspill?

 

Holder for øvrig på med en deep search i testdisk nå.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar

Lastet ned ubuntu 9.10 på nytt via. torrent etter at den første cd-platen ikke funket.

 

Fikk installert, men etter update + install av skjermkortdrivere så sluttet den å virke.

På oppstart blir alt svart og caps-lock knappen blinker.

 

Noen som vet hva som er galt?

 

Har nå en fresh install av Ubuntu og tørr ikke oppdatere noe enda.

Lenke til kommentar

Det vel litt uenighet om ext4 faktisk har en slik bug, det har blitt hevdet at det i verste feil er endringer som ikke er comitted som skal gå tapt (pga. en ny måte å skrive til disk på/cache eller noe.) Men jeg har hørt om flere med ext4 som har fått nullet ut filer som ikke skulle være åpnet eller endret, og har opplevd det selv. D var fortsatt filene der, men hadde ikke lenger noe innhold. Jeg har ikke brukt testdisk til å redde filer, men det skal vel kunne det også.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål om filsystemer nå på natterstid. Er det slik at det lønner seg å kjøre XFS på en partisjon som skal lagre forholdsvis store filer i størrelsesordenen 800 MB-10 GB? Er det stabilt nok til lagring av filer over lengre tid? Blir mye skriving og lesing til og fra denne partisjonen.

Lenke til kommentar

Heh, artig at XFS kom opp som tema akkurat nå.. har drevet og eksperimentert med software-RAID de siste dagene. Testet først FreeBSD 8 og ZFS, men ustabilitet og ytelsesproblemer gjorde at jeg testet linux isteden.

 

Har god erfaring med XFS fra før, så det var et soleklart førstevalg.. MEN, ytelsen er fullstendig elendig! Får ikke mer enn 10-15MB/sec skriveytelse til raidet. Trodde først det var raidet det var noe galt med, og har tweaka settinger som en gal.. men når jeg skiftet filsystem til ext4 skjøt plutselig hastigheten i været og gir meg 8-10 ganger så mye skriveytelse.

 

(Byttet til raid10 istedenfor raid5 mens jeg testet xfs.. bytter tilbake til raid5 igjen nå, skal sjekke hvordan ext4 yter der)

Lenke til kommentar

Hva slags stabilitetsproblemer? Har aldri hatt noen problemer med FreeBSD 8 og ZFS. Men man bør absolutt kjøre 64bit.

 

Har 4GB RAM og har selvsagt brukt 64-bit.

Problemet er at jeg får kernel panic ved større filoverføringer. Har også prøvd å oppgradere til 8-STABLE uten at det hjalp nevneverdig. Med litt tuning av kernel-minnet fikk jeg bort kræsjene, men ytelsen var fortsatt suboptimal - under 40MB/sec skrivehastighet til et raidz med 4x1,5TB disker.

 

Har satt opp et lignende oppsett under OpenSolaris på omtrent samme hardware tidligere (5x500GB disker var eneste forskjellen). Der fikk jeg over 100MB/sec skrivehastighet.

 

Av div. grunner er OpenSolaris ikke noen god opsjon nå - så jeg tester ut FreeBSD og Linux.

Lenke til kommentar
Det vel litt uenighet om ext4 faktisk har en slik bug, det har blitt hevdet at det i verste feil er endringer som ikke er comitted som skal gå tapt (pga. en ny måte å skrive til disk på/cache eller noe.)

Er det samme jeg har lest, mr Tso har vel uttalt at problemet ikke ligger i filsystemet men at programmer (mye kritikk mot Gnome og KDE) er kodet feil men at med en av Ext2/3s ulemper/feil minimerer det faren for at det ble et problem. Nyere filsystemer som Ext4 har ikke samme ulempe men krever i stedet mer av programmereren.

 

Så det er gjerne ikke Ext4 som er ustabilt, det er f.eks KDE mot Ext4.

Lenke til kommentar

Høres rart ut, jeg har også 4GB RAM. Når jeg testet skriveytelsen lot jeg den vel skrive fra deav/random til en dummyfil på Raid-Z-et, og det gav ingen problemer. Hadde noen problemer på 7.2 med ZFS, men ikke hatt det siden jeg gikk over til 8. Det eneste jeg savner på FBSD nå er autonedlastning av tv-serie-torrents. :p Har en watchfolder i transmission, så jeg må vel bare finne en cli-rss-nedlastr som duger og kan kjøres automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...