Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, kanskje ikke. Bare ser for meg at det kan bli litt vanskeligere å selge inn hos de høye herrer. "Da er vi ikke lenger bundet av en proprietær løsning" er vel ikke like lett å forstå som kroner og øre for beslutningstakere uten kompetanse. Skremmende mange som burde hatt kompetanse nok ser jo heller ikke ulempene ved å være fanget før det er for sent.

 

Kanskje jeg burde foreslå for IT avdelingen på UiB at de setter opp Kolab for både ansatte og studenter, og sier opp MS-avtalene sine samtidig. :wee: Per i dag er det ikke mulig for studenter å synce mot kalender som er tilgjengelig i "min side"-systemet, selv om det garanter finnes en backend man kunne syncet direkte mot.

Lenke til kommentar

Toltec koster nesten ingenting. Hvis du har betalt for Outlook har du gjort et bevisst valg om proprietær programvare. Da burde det heller ikke være noe problem å bla opp noen tiere for en add-on.

Problemet er bare at Outlook/Exchange er meget bedriftsvennlig. Og det er ikke hokus-pokus å sette opp heller. Jeg har faktisk ikke sett et fullgodt open-source alternativ til Outlook, dessverre. Friprog er flott, ikke misforstå. Men friprog-miljøet har et stykke å gå i forhold til å tenke bedrifters behov.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde foreslå for IT avdelingen på UiB at de setter opp Kolab for både ansatte og studenter, og sier opp MS-avtalene sine samtidig. :wee: Per i dag er det ikke mulig for studenter å synce mot kalender som er tilgjengelig i "min side"-systemet, selv om det garanter finnes en backend man kunne syncet direkte mot.

Hørtes ut som en god ide.

Problemet er bare at Outlook/Exchange er meget bedriftsvennlig.

Dette har vi snakket om tidligere, så det hadde vært flott om du kunne vært litt mer konkret. Hvis du fortsatt blander sammen Exchange og AD, så er det en blindgate. Det er to forskjellige ting. Outlook/Exchange er ikke spesielt bedriftsvennlig etter mitt skjønn. Det er faktisk svært bedriftsuvennlig i alle bedrifter som ikke kjører MS over hele linja, og selv der er det normalt et dårlig valg.
Og det er ikke hokus-pokus å sette opp heller. Jeg har faktisk ikke sett et fullgodt open-source alternativ til Outlook, dessverre. Friprog er flott, ikke misforstå. Men friprog-miljøet har et stykke å gå i forhold til å tenke bedrifters behov.
Ingen løsning er perfekt, men jeg tror heller det er du som har litt å lære om mulighetene. Dersom MS sitt opplegg passer bedriften godt kan det være en god løsning, men vær klar over at det selv da er sterke svakheter med Outlook/Exchange. Dersom MS sin one-size-fits-all ikke passer bedriften, er en innsats på alternative oppsett ofte verdt innsatsen.
Lenke til kommentar

Dette har vi snakket om tidligere, så det hadde vært flott om du kunne vært litt mer konkret. Hvis du fortsatt blander sammen Exchange og AD, så er det en blindgate. Det er to forskjellige ting. Outlook/Exchange er ikke spesielt bedriftsvennlig etter mitt skjønn. Det er faktisk svært bedriftsuvennlig i alle bedrifter som ikke kjører MS over hele linja, og selv der er det normalt et dårlig valg.

Nei, det er ikke en blindgate å "blande sammen" AD og Exchange. Exchange er konstruert nettopp for å fungere sammen med AD, noe som fører til bedre integrering av systemer. Man kan bruke AD til å håndtere mail-autentiseringen, i stedet for at mailsystemet skal ha egen autentisering. Det er mer bedriftsvennlig, og arbeidsbesparende.

 

Ingen løsning er perfekt, men jeg tror heller det er du som har litt å lære om mulighetene. Dersom MS sitt opplegg passer bedriften godt kan det være en god løsning, men vær klar over at det selv da er sterke svakheter med Outlook/Exchange. Dersom MS sin one-size-fits-all ikke passer bedriften, er en innsats på alternative oppsett ofte verdt innsatsen.

Jeg er en flittig bruker av friprog, og utnytter friprog-løsninger der det er hensiktsmessig å benytte dem. Har tatt i bruk friprog VPN-løsning, frirprog brannmur-løsning, friprog mail-løsning, friprog kontorpakkeløsning (utenom Outlook), friprog lagrings/backup-løsning (Solaris, riktignok), friprog webløsning. Men man må også veie opp fordeler og ulemper, og i visse tilfeller må man erkjenne at det proprietære alternativet tross alt er bedre. En av arbeidsoppgavene jeg har utført har gått på å konvertere enkeltsider fra en PDF-fil til et bilde. Prøvde først med GIMP, men det ferdige produktet holdt langt ifra den kvaliteten som var påkrevd. Gikk da til innkjøp av Photoshop Elements, og med Elements ble produktet MYE bedre. Man må være pragmatisk her. AD kan vanskelig erstattes av friprog.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke en blindgate å "blande sammen" AD og Exchange. Exchange er konstruert nettopp for å fungere sammen med AD, noe som fører til bedre integrering av systemer. Man kan bruke AD til å håndtere mail-autentiseringen, i stedet for at mailsystemet skal ha egen autentisering. Det er mer bedriftsvennlig, og arbeidsbesparende.

Det er flere måter å håndtere dette på. Hvis bedriften har noe annet enn kun Windowsmaskiner, så har de uansett dobbelt opp med autentiseringsløsninger. Så du har allerede tatt utgangspunkt i at de kun har windowsmaskiner. Du tar videre utgangspunkt i at de bruker AD for all autentisering. Noe som heller ikke er en nødvendighet, men det er sterke grunner som taler for det. Da vil det kreve en ekstra innsats å synkronisere mot en annen autentiseringsløsning, men det er fullt mulig å gjøre det. Min erfaring er at du overdramatiserer dette. I en mindre bedrift vil du finne ut at de ansatte enkelt kan få satt opp alle gruppevaretjenester hos google. De vil beherske det selv (dvs. de er helt uavhengig av å ringe deg), det vil ta minimalt med tid. Det vil funke nydelig helt ned til synkronisering av kalender mot mobil, og tilgang gjennom web-interface uansett hvor du er. Google vil gjøre dette for samme prisen som du vil ta deg betalt for å slippe en fjert. Jeg hjalp til å migrere en mindre bedrift over fra Exchange til Google. De var ekstremt fornøyd, og har ikke sett seg tilbake.

 

Dersom bedriften av forskjellige årsaker insisterer på å drifte selv, så har vi allerede snakket om Kolab. Ja, det vil være ekstra jobb å synkronisere AD mot OpenLDAP, men mye av den jobben kan du få igjen på andre områder. Hvis du vil er det heller ingen som hindrer deg i å automatisere den oppgaven, og har du gjort det en gang, så er det lett å gjøre det igjen. Hvis Exchange passer bedriften som hånd i hanske er det ikke sikkert det er den beste løsningen, men mitt inntrykk er vel at MS sine løsninger sjelden passer som hånd i hanske.

Jeg er en flittig bruker av friprog, og utnytter friprog-løsninger der det er hensiktsmessig å benytte dem. Har tatt i bruk friprog VPN-løsning, frirprog brannmur-løsning, friprog mail-løsning, friprog kontorpakkeløsning (utenom Outlook), friprog lagrings/backup-løsning (Solaris, riktignok), friprog webløsning. Men man må også veie opp fordeler og ulemper, og i visse tilfeller må man erkjenne at det proprietære alternativet tross alt er bedre.
Helt enig. Jeg ser at jeg formulerte meg på en uheldig måte. Jeg mente ikke å diskreditere din kunnskap på temaet, som jeg vet er omfattende. Likefullt er dette et enormt område, og ingen har full oversikt. Når det gjelder AD så er det verdt å følge med på Samba4 som før sommeren bør være produksjonsklar for å erstatte fullt ut AD, og i tillegg gi deg en plattformuavhengig filserver. På sikt burde dette også kunne gi ferdige løsninger for synkroniserte autentiseringsløsninger på tvers av plattformer, men ikke i dag.
En av arbeidsoppgavene jeg har utført har gått på å konvertere enkeltsider fra en PDF-fil til et bilde. Prøvde først med GIMP, men det ferdige produktet holdt langt ifra den kvaliteten som var påkrevd. Gikk da til innkjøp av Photoshop Elements, og med Elements ble produktet MYE bedre. Man må være pragmatisk her.
Det finnes alternativer til Gimp. Skulle likt å ta en runde på disse filene for å sjekke ut dette.
AD kan vanskelig erstattes av friprog.
Jo det kan det, men for å kunne ta en ordentlig diskusjon på dette så må vi skille komponentene fra hverandre. Det er klart at å ha alt i en konsoll er praktisk (så lenge denne konsollen har den fleksibiliteten du trenger), og det er klart at å sy sammen diverse løsere deler fra friprog krever mer initiell innsats. Men vi må kunne komme forbi det argumentet, og se hvordan alternative løsninger kan syes sammen til et bedre alternativ. Så her vil jeg igjen anbefale deg å være konkret. Hva i AD er det du savner i friprog?
Lenke til kommentar
Google vil gjøre dette for samme prisen som du vil ta deg betalt for å slippe en fjert. Jeg hjalp til å migrere en mindre bedrift over fra Exchange til Google. De var ekstremt fornøyd, og har ikke sett seg tilbake.

Vel, skulle jeg valgt mellom AD/Exchange og Google ville jeg faktisk valgt det første. Vil ikke at bedriftskritiske data skal havne på Googles hender. Det handler om å la bedriften selv ha kontrollen over informasjonsflyten. Her er det nok en del bedrifter som vil være skeptiske til å sette dette ut til en aktør som Google, med rette.

 

Når det gjelder AD så er det verdt å følge med på Samba4 som før sommeren bør være produksjonsklar for å erstatte fullt ut AD, og i tillegg gi deg en plattformuavhengig filserver. På sikt burde dette også kunne gi ferdige løsninger for synkroniserte autentiseringsløsninger på tvers av plattformer, men ikke i dag.

Synes det er glimrende at Samba gjør fremskritt på dette området, det kan bli et alternativ til dagens situasjon. AD-funksjonalitet er noe Samba i lang tid har manglet, og det er på høy tid at dette gjør seg gjeldende. Tiden vil vise hvordan dette fungerer i praksis, opp mot Windows Server 2008 R2 system med AD. Forøvrig ble UNIX-støtten i AD kraftig forbedret i Windows Server 2003 R2. En hvilken som helst server som kjører Samba 3.x kan legges til et AD. Sist gjorde jeg dette med en Solaris 10 server.

 

Hva i AD er det du savner i friprog?

Det er nettopp samhandlingen, kombinasjonen mellom de forskjellige funksjonene som gjør AD til hva det er. Brukerautentisering, rettighetsstyring for brukere og datamaskiner, utrulling av applikasjoner, integrasjon mot WSUS, terminalserver, for å nevne noe. Man kan også kontrollere hvordan applikasjoner (Microsoft) oppfører seg, og eventuelt blokkere for uønskede programmer. Og det lar seg styre fra samme sted, hvilket forenkler arbeidssituasjonen. Exchange har jeg utelatt fra denne sammenhengen, da det er et eget produkt. Ta f.eks. noe så enkelt som å sette opp en proxy-server som standard. Bruker man Internet Explorer kan man sette opp innstillingene i Group Policy Editor, og dette synkes automatisk til Explorer på alle klientmaskinene gjennom AD. Eller man ønsker ikke at folk skal bruke MSN-klienten. Da kan man enkelt legge inn programmet i en egen blokkeringsliste i Group Policy Editor. Igjen, innstillingene pushes ut til klientene gjennom AD.

Lenke til kommentar

Er det ingen måte å få VG Live til å fungere i Ubuntu?

-VG Live med avspiller fra Move Networks (2009-sesongen) kan avspilles med 32-bit Windows Firefox i Wine i noen tilfeller. (omtrent 30% suksessrate)

-VG Live med avspiller i Silverlight (2010-sesongen) kan i teorien avspilles med Moonlight-avspiller i Firefox dersom de ikke har brukt for avanserte funksjoner (Moonlight henger langt bak Silverlight).

-VGTV i VG Live spilles av i alle OS og nettlesere så lenge du har en Flash plugin som tilsvarer Adobes versjon 9.0.118 eller nyere.

 

2010-avspilleren tror jeg enda ikke er mulig å teste.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

stigfjel, tok en kjapp test med en pdf her for å sjekke hvordan det funker. Bruk Imagemagick, så konverterer du det du måtte ønske med den kvalitet du måtte ønske. Eksempelvis:

convert -density 300 dokument.pdf dokument.png

Dette vil gi 300dpi, bare øk tallet om du trenger enda bedre oppløsning. Tror fortsatt jeg skal la Elements få ligge i CD boksen hjemme, den har allerede kastet bort nok av min tid.

Lenke til kommentar
Vel, skulle jeg valgt mellom AD/Exchange og Google ville jeg faktisk valgt det første.
Naturligvis, men kunden din ville kanskje blitt mer fornøyd med Google.
Vil ikke at bedriftskritiske data skal havne på Googles hender. Det handler om å la bedriften selv ha kontrollen over informasjonsflyten.
Helt enig, men jeg er redd vi er i mindretall. Google fikser DNS, diskplass, back-up osv. for deg til en svært billig penge. Ingen drifting. For en mindre bedrift skal det godt gjøres å forsvare Exchange. Thunderbird+Google gjør jobben suverent, og de blir helt uavhengige av deg.
Synes det er glimrende at Samba gjør fremskritt på dette området, det kan bli et alternativ til dagens situasjon. AD-funksjonalitet er noe Samba i lang tid har manglet, og det er på høy tid at dette gjør seg gjeldende. Tiden vil vise hvordan dette fungerer i praksis, opp mot Windows Server 2008 R2 system med AD.
Denne kan visst allerede erstattes. Det som gjenstår er i hovedsak en stabilisering av Samba4. Les mer om status her:

http://lwn.net/Articles/371952/

og her:

http://wiki.samba.org/index.php/Samba4

Det er nettopp samhandlingen, kombinasjonen mellom de forskjellige funksjonene som gjør AD til hva det er.
Så du erkjenner at alle delene kan erstattes av friprog, men at det blir mindre jobb med AD fordi det er integrert i en pakke? Det forenkler diskusjonen i stor grad isåfall.
Brukerautentisering, rettighetsstyring for brukere og datamaskiner, utrulling av applikasjoner, integrasjon mot WSUS, terminalserver, for å nevne noe. Man kan også kontrollere hvordan applikasjoner (Microsoft) oppfører seg, og eventuelt blokkere for uønskede programmer. Og det lar seg styre fra samme sted, hvilket forenkler arbeidssituasjonen.
Alt dette er jo stort sett bare MS for forsøker å lappe på det faktum at windows ikke fungerer i et flerbrukermiljø. Alle *nix har dette innebygget, og har hatt det fra dag en. Store deler av dette kan Samba4 ta seg av.
Ta f.eks. noe så enkelt som å sette opp en proxy-server som standard. Bruker man Internet Explorer kan man sette opp innstillingene i Group Policy Editor, og dette synkes automatisk til Explorer på alle klientmaskinene gjennom AD. Eller man ønsker ikke at folk skal bruke MSN-klienten. Da kan man enkelt legge inn programmet i en egen blokkeringsliste i Group Policy Editor. Igjen, innstillingene pushes ut til klientene gjennom AD.
Denne typen detaljstyring pluss mye mer kan man gjøre med et verktøy som Puppet, dette inkluderer også selvhelende funksjonalitet. Terskelen er større dessverre, men fleksibiliteten knuser AD oppsett. For ikke å snakke om overvåkingverkstøy, programvare som Nagios og Ganglia får MS sine verktøy til å blekne.

 

Her er det viktig å være konkret. Opplisting av funksjonalitet har kanskje en viss hensikt hvis man kun vurderer oppsett fra MS, siden prisdifferensiering er hovedforskjell. Hvis man derimot ser på friprog alternativer blir system design mye viktigere. Siden man ikke får alt i en pakke, og at det å sy dem sammen har en kostnad, er det viktig å bestemme i hvert enkelt tilfelle hva bedriften egentlig har behov for. Derfor vil jeg anbefale deg å komme med et helt konkret eksempel på en bedrift (gjerne fiktiv) hvis vi skal komme videre i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen idé om hvorfor jeg ikke får kopiert .-filer ("skjulte filer"/dotfiler/filer eller mapper som starter med et .) over sshfs? Har montert hjemmemappen min på serveren i det lokale filsystemet. rsync syncer over alle filer, men punktfiler finnes ikke i mappen etterpå. Om jeg prøver med -u etterpå ser resync at filene(/mappene ikke er der, og kiopierer dem over igjen, men de kommer aldri "frem". Samme med vanlig cp-kommando. Så nå lurer jeg jo på hva det er som skjer. Skal ta en backup over på serveren før en repartisjonering og reinstall av laptopen, men uten config-filer og profil-filer, er jo ikke backupen mye verdt...

Lenke til kommentar

Je vet om ssh-støtten, men måtte bare sjekke når det ikke fungerte med vanlig cp. Vil ikke -a flagget lage en .tar-fil eller noe? I og med at jeg neppe skal kopiere alt tilbake igjen (mye skit som hoper seg opp :p) , hadde det vært greit å ha filene og mappene upakket og ukomprimert.

Lenke til kommentar

Wee, rsync sin innebygde ssh-støtte er crap. Først ingen dokumentert måte for å bruke en bestemt port til ssh, og når man finner en løsing på linuxforum, så funker det ikke. Hooray.

[gert@vind ~]$ rsync -ruv --rsh='ssh -p55' /home/gert/ 192.168.0.101:/home/gert/minefiler/backup/laptop_2010_mars/home
bash: rsync: command not found
rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender]
rsync error: remote command not found (code 127) at io.c(601) [sender=3.0.7]

Krever dette rsync installert på serveren? Så vidt jeg har forstått skal man kunne bruek rsync uten at det ligger på serveren så lenge man ikke velger å koble til en rsync-daemon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...