Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Leser litt datahistorie for tiden. Måtte trekke på smilebåndet av følgende anekdote om UNIX’ tidlige forsøk på GUI:

 

A shining example is Sun’s Open Windows File Manager, which goes out of its way to display core dump files as cute little red bomb icons. When you double-click on the bomb, it runs a text editor on the core dump. Harmless, but not very useful. But if you intuitively drag and drop the bomb on the DBX Debugger Tool, it does exactly what you’d expect if you were a terrorist: it ties the entire system up, as the core dump (including a huge unmapped gap of zeros) is pumped through the server and into the debugger text window, which inflates to the maximum capacity of swap space, then violently explodes, dumping an even bigger core file in place of your original one, filling up the entire file system, overwhelming the file server, and taking out the File Manager with shrapnel. (This bug has since been fixed.)

Kilde: The UNIX-HATERS Handbook, kapittel syv, «The X-Windows Disaster». :)

Endret av ....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skiftet nettleverandør(og fikk ny router) og nå fungerer ikke lengre hostname på LAN for to maskiner som bruker Linux. Dvs. hostname til alle maskiner dukker opp i Windows og fungerer der fint, mens ikke i Linux. I Linux(med gnome og kde) må jeg bruke lokale IP for å få kontakt. Jeg forsøkte å endre tekstfilen som sender ut hostname fra "hostname" til det som maskinen er satt til(som "filserver"), men det hjelper ikke. Noen forslag? Irriterende siden automatisk montering via hffs ikke fungerer nå. Routeren er helt ribbet for innstillinger så der kan jeg ikke endre noe relevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Bare for å få avklart det en gang for alle, når jeg skal laste ned Ubuntu fra Ubuntu.com så velger jeg Norge, og trykker så på:

 

"Alternative download options, including Ubuntu installer for Windows".

 

Der kan jeg velge arkitektur, og tenker som så at det er vel 64-bit jeg skal ha med firekjerners-prosessor (Intel Q6600). Jeg huker da av for:

 

"Download Ubuntu 9.10" og "64-bit version",

 

men når den er ferdig nedlastet så ser jeg at navnet på ISO-filen er "ubuntu-9.10-desktop-amd64", er denne da forbeholdt AMD, eller er det en 64-bits versjon som også fungerer på AMD? :)

Lenke til kommentar
AMD introduserte 64-bit extensionen først for x86, som har blitt adoptert av Intel seinere, som ofte da kalles amd64 for å skille det fra Intels IA64 (Itanium-arkitekturen er vel noe server-greier tror jeg.) x86_64 er et annet navn for amd64.

IA-64 er en helt annen arkitektur som ikke har noe til felles med x86 i det hele tatt. x86_64 er x86, med 64bits utvidelser. Instruksjonssettet til IA-64 er totalt forskjellig fra x86. Det ser man i hvert fall hvis man begynner å skrive assembly-kode.

Lenke til kommentar

For ordens skyld:

- IA64 er kun for Intanium-prosessorer og må ikke forveksles med AMD64.

 

- AMD64 er 64bit utvidelser til x86

- Intel ville ikke bruke navnet AMD64, så de kaller samme saken for EM64T.

- Før AMD64 fikk navnet sitt hadde det kodenavn x86-64. Kodenavnet brukes fortsatt ofte i stedet for det offisielle navnet AMD64.

- Microsoft kaller AMD64-utgaver av sine OS for X64 Edition. X64 brukes lite utenfor Microsofts vokabular.

Lenke til kommentar
Skiftet nettleverandør(og fikk ny router) og nå fungerer ikke lengre hostname på LAN for to maskiner som bruker Linux. Dvs. hostname til alle maskiner dukker opp i Windows og fungerer der fint, mens ikke i Linux. I Linux(med gnome og kde) må jeg bruke lokale IP for å få kontakt. Jeg forsøkte å endre tekstfilen som sender ut hostname fra "hostname" til det som maskinen er satt til(som "filserver"), men det hjelper ikke. Noen forslag? Irriterende siden automatisk montering via hffs ikke fungerer nå. Routeren er helt ribbet for innstillinger så der kan jeg ikke endre noe relevant.
Du kan legge inn alias i hosts-filen på de andre maskinene.
Lenke til kommentar
For ordens skyld:

- IA64 er kun for Intanium-prosessorer og må ikke forveksles med AMD64.

 

- AMD64 er 64bit utvidelser til x86

- Intel ville ikke bruke navnet AMD64, så de kaller samme saken for EM64T.

- Før AMD64 fikk navnet sitt hadde det kodenavn x86-64. Kodenavnet brukes fortsatt ofte i stedet for det offisielle navnet AMD64.

- Microsoft kaller AMD64-utgaver av sine OS for X64 Edition. X64 brukes lite utenfor Microsofts vokabular.

Ikke bare. Sun bruker også betegnelsen x64.

Lenke til kommentar
Skiftet nettleverandør(og fikk ny router) og nå fungerer ikke lengre hostname på LAN for to maskiner som bruker Linux. Dvs. hostname til alle maskiner dukker opp i Windows og fungerer der fint, mens ikke i Linux. I Linux(med gnome og kde) må jeg bruke lokale IP for å få kontakt. Jeg forsøkte å endre tekstfilen som sender ut hostname fra "hostname" til det som maskinen er satt til(som "filserver"), men det hjelper ikke. Noen forslag? Irriterende siden automatisk montering via hffs ikke fungerer nå. Routeren er helt ribbet for innstillinger så der kan jeg ikke endre noe relevant.

 

Mulig den gamle routeren tok navn den fant fra SMB-servere kjørende på maskinene (Samba og Windows-fildeling) og gjorde de om til vanlige DNS-oppslag (dvs navn blir mappet til IP-adresse). Litt "dirty". Navnet du setter i /etc/hostname betyr ingenting over nettverket. Da trenger du en DNS-server (I mange routere kan du sette opp DNS-oppslag sånn at routeren tar jobben), eller bare legg til hostnames i /etc/hosts på Linux-maskinene. Windows plukker som regel opp hostnames via SMB-protokollen så alle SMB-servere vil være oppslagsbare. Dette kan være ustabilt. Windows sin hosts-fil ligger i C:\Windows\System32\Drivers\etc\hosts

Lenke til kommentar
Har ikke peiling på dette i det hele tatt, men jeg har ihvertfall en med ralink RT2500 chipset og det funker som bare det. (CNET CWD-854) Er det da sånn at alle på denne lista vil funke?

CWP-854 (PCI) funka ikke med ubuntu 9.04 så langt jeg husker, så tror ikke rt2500 er failsafe for 9.04. Uansett så finner man alltid noen som har problemer med hvilket som helst kort, på nettet.

Lenke til kommentar
CWP-854 (PCI) funka ikke med ubuntu 9.04 så langt jeg husker, så tror ikke rt2500 er failsafe for 9.04. Uansett så finner man alltid noen som har problemer med hvilket som helst kort, på nettet.
Nja, man må jo ta høyde for datoen på postene, og hvilken kjerne de bruker.

 

Jeg har forøvrig merket en regresjon ved hvilemodus (sleep) med mitt AR5007eg (trodde jeg det het), men lspci sier nå AR5001. Tidligere fungerte dette fint med sleep, men nå må jeg stoppe wicd-demonen, rmmod ath5k, modprobe ath5k og starte wicd-demonen igjen, før wifi fungerer etter sleep. Hva er galt, og hvor skal dette rapporteres? Kjernen? Modul som styrer sleep, i tilfelle hva/hvilken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...