Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

stigfjel kjører unix på laptop seff.

Tja, hadde hardware-støtten samt en del andre ting vært på plass hadde jeg kanskje gjort det. Men nei, på min laptop er det dual-boot med Windows XP og Ubuntu.

 

Kjørte ikke hun jenta i "Jurassic Park" UNIX på de pc-ene i parkanlegget?

 

Fortsatt er det ikke hardwarestøtte?

 

 

He he......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stigfjel kjører unix på laptop seff.

Tja, hadde hardware-støtten samt en del andre ting vært på plass hadde jeg kanskje gjort det. Men nei, på min laptop er det dual-boot med Windows XP og Ubuntu.

 

Kjørte ikke hun jenta i "Jurassic Park" UNIX på de pc-ene i parkanlegget?

 

Fortsatt er det ikke hardwarestøtte?

 

 

He he......

 

Hva mener du?

 

UNIX er 40 år gammelt. Det er plenty av hardwarestøtte, men prioriteringene går i en annen retning enn "hjemme-PCer".

Lenke til kommentar
Kjørte ikke hun jenta i "Jurassic Park" UNIX på de pc-ene i parkanlegget?

 

Fortsatt er det ikke hardwarestøtte?

 

 

He he......

Bruk av "data"-begreper i filmer er vel ikke akkurat nøyaktig til tider. Forøvrig synes jeg de maskinene i Jurassic Park minnet mer om gode gamle Macintosh enn hardbarket UNIX, som på den tiden ikke akkurat var... brukervennlig, slik den dumme jenta såkalt kunne i filmen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er det noen her som kjører ubuntu og deler harddisker med "windows share" og har problemer med å komme seg inn på det med Windows 7?

 

Det fungerte helt flott med windows 7 beta, men når jeg har fått fullversjonen av windows 7, så sier dumme windows 7 at jeg skriver feil passord eller brukernavn.

 

Hadde dualboot med win7 beta og Win 7 fullversjon, når jeg boota med beta, så funka det. Med win 7 full, så fikk jeg ikkje koblet til.

 

Har søkt på nettet og funnet ut at mange har samme problemet, men har ikkje funnet en løsning som fungerer for meg enda :(

 

Forslag mottaes med takk :)

 

PS: jeg bruker ubuntu server (nest nyeste) på serveren min. akkurat nå bruker jeg Tunnelier for å ha tilgang til filene mine.

 

 

 

Finnes det et windows program àla Tunnelier som fungerer som "explorer" og at man kan f.eks trykke på filer og loade dem? Tenker på å se film direkte fra serveren min.

 

Hilsen Nizzen ubuntuMegaNoob :blush:

Lenke til kommentar
Høres greit ut. Blir nok ikke annen unix med det første ;) . Fikk svar fra multicom angående nettverkskortet:

 

Da blir det sikkert bra, bare har erfart at 3d-akselerasjon i opensolaris bare er å glemme :p I hvert fall på 4000-serien.

Hadde du hatt et tilsvarende skjermkort fra Nvidia ville 3D-aksellerasjon ikke vært noe problem. Nvidia har meget god driverstøtte for Solaris 10, antakeligvis også OpenSolaris.

Ja jeg vet, 3d fungerer utmerket på min nvidia-maskin, som dessverre bare har 1gb ram, som gjøre opensolaris mer eller mindre ubrukelig siden den idler på 1.2gb ram. (alt lagger hvis du har mindre enn 1.5gb)

 

Nå er det vel uansett ikke så veldig fristende å kjøre Solaris på en laptop. :)

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Beyond me.

Å se i system monitor er som å se i task manager i xp: Verdiløst. Summerer du kommer du til en fjerdedel.

Ser man i top så får man samme rad som i system monitor, samt en annen rad som gir deg over det dobbelte av forbruket minne om du summerer det.Jeg prøvde å avslutte mer eller mindre alt uten at det gjorde noen større forskjell.

Lenke til kommentar
Microsoft er dumme. De setter opp ting teit. I hovedsak er det problemet ditt. :p

 

Du kan prøve å skrive inn navnet-på-ubuntuserveren-din\brukernavn i brukernavn-feltet, og passord i passordfletet. En bug (spør du meg) i win7, gjør at win 7 automatisk legger til navnet på datamaskinen som en del av brukernavnet når du skal lage brukernavn/passord på en sambashare. Dette er en løsning som fungerer i de tilfellene der du får logget inn første gang du skriver inn brukernavn/passord, men neste gang får beskjed om at det er feil, og må skrive det inn på nytt.

 

Usikker på om det hjelper deg dersom du ikke får logget inn i det hele tatt. Vet at det også er noen instillinger i win7 for å velge hvilke autentiserings/krypterings-protokoller du skal bruke når du forsøker å koble deg til. Finnes en tråd i delforumet her, hvor noen tar for seg akkurat det. Det er imidlertid ikke nødvendig på min win7.installasjon, som klarer å koble seg til min share (riktignok FreeBSD, ikke Linux/Ubuntu), uten noen endringer hverken i FreeBSD eller win7, så jeg kan ikke fortelle deg akkurat hvilke instillinger som evt. er problematiske, siden jeg ikke har behøvd å tukle med dem.

Lenke til kommentar

Sokkalf: Å dømme et operativsystem fordi det ikke fungerte tilfredstillende på din ene svake maskin er vel kanskje litt drøyt.

Hvor mye minne hadde denne netbooken uansett?

HAr selv kjørt den på en 1.86ghz Pentium m, en 2.2ghz athlon 64, en 2.4ghz athlon x2, en 3ghz phenom 2 og en 1.8ghz c2d. Hastigheten var tilfredsstillende, og batteritiden var tilsvarende det i linux på de bærbare maskinene.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med *Soalris til noe som helst slags desktop-relatert-bruk (inkl.laptop-bruk), er at pakkeutvalget er fantastisk dårlig, uansett om du legger til blastwave, og det gjerne er et mareritt å prøve å kompilere ting fra kildekode, fordi *solaris er akkurat litt for annerledes fra linux, som programvaren er laget fir å fungere på (og det selv om du har installert alle bibliotek o.l. som pakken krever.) FreeBSD er IMO langt bedre på programvareutvalg. Foreløpig håper jeg det ikke blir nødvendig å prøve å installere noe fra kildekode som ikke finnes i ports. :p

Lenke til kommentar
Sokkalf: Å dømme et operativsystem fordi det ikke fungerte tilfredstillende på din ene svake maskin er vel kanskje litt drøyt.

Hvor mye minne hadde denne netbooken uansett?

HAr selv kjørt den på en 1.86ghz Pentium m, en 2.2ghz athlon 64, en 2.4ghz athlon x2, en 3ghz phenom 2 og en 1.8ghz c2d. Hastigheten var tilfredsstillende, og batteritiden var tilsvarende det i linux på de bærbare maskinene.

 

2GB minne på netbook, linux går helt greit, OpenSolaris var uutholdelig. Har også kjørt Solaris/OpenSolaris på den stasjonære, Core2Quad @ 3GHz og 6GB minne, nvidia-skjermkort. Min erfaring er at alt av GUI føles mye tregere enn linux. Kjører også OpenSolaris på serveren, og der har jeg ingenting å utsette på hastigheten - men så bruker jeg heller ikke noe GUI på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...