Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette ikke er en gitar, men jeg spør her likevel. Jeg skal kjøpe meg en ukulele, ja en ukulele.

 

Det jeg lurte på, var om noen her har erfaringer med ukulele. Jeg har tenkt å enten bestille en med 13ånd(sopran) eller 18bånd(tenor). Hvilken burde jeg gå for?

Jeg tenkte dette som et "tulleinstrument" bare sånn for å ha med seg på tur o.l, pga liten og lett å ta med seg. Sopranen er 5cm kortere en Tenoren, og en god del mindre i kroppen.

 

Sist men ikke minst:

Richwood, bra merke, tenkte å kjøpe ukulele av det merket. Evt kan noen anbefale noe annet.

 

-Takk for svar :) (lager ny post hvis dette ikke godtas)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først ha en ukulele, kjøp en sopranukulele. En såkalt "consert"- ukulele er litt større enn de aller minste, og kanskje det beste valget. Kall det gjerne et tulle- instrument, men det kan brukes til mye forskjellig.

 

Kort fortalt er en ukulele en slags minigitar. Den låter som en gitar med en capo i 7. bånd, og 4. strengen stemt en oktav opp. I tillegg mangler ukulelen 5. og 6. streng, den har altså bare fire strenger.

 

For de som tror det er et leketøy- se her:

 

Jeg er ikke riktig like god..

 

Ukulelen han har på videoen, er en konsert- versjon.

En tenor- ukulele er større, og stemt som en vanlig gitar. Den har også bare fire strenger. Jeg har begge deler, men jeg synes den lille ukulelen er stiligst, og har et særpreg som skiller den mer fra en gitar.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

jeg har spilt gitar i noen måneder nå, og er plaget med en ting:

jeg får vondt i fingrene jeg bruker grep med...

er dette normalt det første året/månedene?

jeg har veldig hard hud på fingrene, så det er ironisk at jeg skal få vondt. mister også av og til det øverste hudlaget på fingertuppene...

 

noen andre som har opplevd det? blir man kvitt det?

Lenke til kommentar

I sangen "Double Talkin' Jive" med Guns N' Roses, bærer hele sangen (i allefall soloene) et sterkt preg av "ørken" :p..

 

Noen som vet hvilken skala han spiller der? Mistenker han for å spille samme skala om og om igjen bare med noen få variasjoner (typisk Slash til tider)..?

 

er et klipp på YouTube.. :)
Lenke til kommentar
I sangen "Double Talkin' Jive" med Guns N' Roses, bærer hele sangen (i allefall soloene) et sterkt preg av "ørken" :p..

 

Noen som vet hvilken skala han spiller der? Mistenker han for å spille samme skala om og om igjen bare med noen få variasjoner (typisk Slash til tider)..?

 

er et klipp på YouTube.. :)

8318579[/snapback]

Det er forsåvidt en helt vanlig mollskala, han bare veksler mellom å bruke syveren og maj7. Det er begge "riktige" varianter av en mollskala.

 

Nå går den i Ab moll høres det ut for. Da er skalaene disse:

1. Ab Bb B Db Eb E Gb Ab

2. Ab Bb B Db Eb E G Ab

 

Og det er nummer 2 her som gir ørkenpreget.

 

Temaet veksler mellom E og Eb akkorder, så du lar soloen gå i første variant av skalaene over, og så skfter du til den andre og lar den lande på noe sånt som denne trillen når du kommer til Eb-akkorden:

 

G Ab G E Eb Db Eb

 

Dårlig forklart, men håper at det gir deg en pekepinn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Skal du først ha en ukulele, kjøp en sopranukulele. En såkalt "consert"- ukulele er litt større enn de aller minste, og kanskje det beste valget. Kall det gjerne et tulle- instrument, men det kan brukes til mye forskjellig.

 

Kort fortalt er en ukulele en slags minigitar. Den låter som en gitar med en capo i 7. bånd, og 4. strengen stemt en oktav opp. I tillegg mangler ukulelen 5. og 6. streng, den har altså bare fire strenger.

 

For de som tror det er et leketøy- se her:

 

Jeg er ikke riktig like god..

 

Ukulelen han har på videoen, er en konsert- versjon.

En tenor- ukulele er større, og stemt som en vanlig gitar. Den har også bare fire strenger. Jeg har begge deler, men jeg synes den lille ukulelen er stiligst, og har et særpreg som skiller den mer fra en gitar.

8317077[/snapback]

 

Vet du om noen gode plasser å bestille fra?

Jeg fant bare to plasser, GITARHUSET og WEBTORGET.

 

Kan du gi meg noen direkte anbefalinger, er ute etter en 4strengers, ikke 6strengers som er nederst på siden til webtorget. Har heller ikke så mye penger, så ukulelen kan ikke koste så alt for mye.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

 

Vet du om noen gode plasser å bestille fra?

Jeg fant bare to plasser, GITARHUSET og WEBTORGET.

 

Kan du gi meg noen direkte anbefalinger, er ute etter en 4strengers, ikke 6strengers som er nederst på siden til webtorget. Har heller ikke så mye penger, så ukulelen kan ikke koste så alt for mye.

 

Takk for svar :)

8320169[/snapback]

 

En "seks- strengers ukulele" er som regel ikke en ukulele, men en slags gitar, stemt fra A til A.. Har en Yamaha GL1, og det er et stilig instrument, som man umiddelbart klarer å spille på, selv om det for min del er rimelig trangt på gripebrettet for pølsefingrene mine.

Hvis man sjekker, kan man blakke seg helt på "gitarer" av forskjellige typer og varianter. Som denne, for eksempel: http://www.g-sharpguitar.com/?catid=1412

 

En ukulele blir litt "rart", fordi man mangler to strenger. Det er faktisk ikke så enkelt. Har sett veldig dyktige gitarister fomle fælt på en ukulele. 4. strengen på en ukulele er stemt en oktav høyere enn normalt, så man kan ikke bare hoppe fra gitar til ukulele og tro at man får det til med en gang. Grepene er de samme, man må bare "tenke feil toneart", siden den er stemt annerledes.

 

Jeg har handlet to ukuleler fra Kåre Sagmyr agentur, og har gode erfaringer med den butikken. Kort sagt får man det man betaler for. Stiller meg litt tvilende til de aller billigste han selger, da bør du nok være forberedt på å justere litt før du fær noe du kan bruke. Greg Bennet- ukulelen som heter "60" er grei, men ikke veldig lekker. Helt OK bygget, men ikke preget av utvalgt tre og perlemorinnlegg, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Helvete. I dag skjedde enhver gitareiers mareritt. Min relativt nyinnkjøpte Epiphone Les Paul Standard ante fred og ingen fare, da veggholderen bestemte seg for å si takk for seg og helt plutselig løsnet og falt ned. Det gikk selvsagt ut over min kjære gitar. :(

 

3 strenger er ødelagte (de 3 andre fungerer helt fint etter fallet), og i tillegg er den tre-veis-spaken ødelagt. Den kan fortsatt vris på, men den ... tingen på topp har knukket rett av. Legger ut noen bilder her.

 

gitardelagt003xk3.th.jpg gitardelagt004xc6.th.jpg gitardelagt008em3.th.jpg

 

Alt i alt gikk det vel bra forholdene tatt i betraktning, men det er fortsatt utrolig kjipt. Gitaren fikk nesten ingen overfladiske merker - et par bittesmå "skrubbsår", men de betyr ingenting. Det som betyr noe er å få den fikset så fort som mulig.

 

Så vidt jeg kan se er det bare de tre strengene som er ødelagte, samt den spaken. Er dette lett å fikse? Vil det koste mye? Jeg kan ingenting om sånt selv, så jeg kommer til å levere den inn. Kan det ha skjedd andre skader innvending også? Kan jeg regne med å få den tilbake i fungerende stand?

 

Akkurat nå er jeg utrolig deprimert. Jeg er blitt så glad i gitaren, er fortsatt bare en nybegynner som holder på å utforske og lærer nye ting hele tiden. :(

Lenke til kommentar

Strengene hadde du måtte bytte etterhvert uansett, så det er ikke no stress :)

 

Switchen vil jeg tro er liten jobb å fikse, og ikke kommer til å koste deg mye.

 

Kan jo ha blitt no skader innvendig, men tviler i og med at Epiphone har ganske solide gitarer :)

 

 

Uansett er dette leit å høre :/

Lenke til kommentar

Bare ta det med ro, ingen store skader det det der :) Strengene måtte jo gå en gang alikevell og den "spaken" koster deg toppen 15-20 kr å fikse tipper jeg..

 

Edit: Jeg trodde du bare hatte slått av den hvite plastsaken, jeg.. For da hadde det kostet rundt 20 kr vil jeg tro..

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Jeg får ikke testet om den fungerer, da jeg ikke får min nye amp før på tirsdag (noe som gjør dette enda litt kjipere ...), men den kan fortsatt vris i alle tre retninger iallfall.

 

Takk for litt oppmuntrende ord, iallfall, jeg er på randen til depresjon akkurat nå. :p

Lenke til kommentar
Helvete. I dag skjedde enhver gitareiers mareritt. Min relativt nyinnkjøpte Epiphone Les Paul Standard ante fred og ingen fare, da veggholderen bestemte seg for å si taandsoonandsoonandsoon...

Tror ikke du skal bekymre på deg magesår over det der...

Peanuts. Den switchen er nok ikke så dyr...400 kroner maks vil jeg tippe ink. skifte. Det var i allefall det jeg betalte for min. Ikke helt samme typen, men det er nå en pekepinn.

Strengene koster 10,- stykket. Dersom de i butikken ikke hjelper deg med det, så kan sikkert en kompis gjøre det for deg. Akkurat det er like greit å lære seg først som sist btw.

Så dersom du er litt blakk så kan den bryteren vente, for jeg regner med den funker ennå... så da må du punge ut 30 spenn (alt etter strengetype selvsagt) for strenger...

Skjønner at det er ergelig med en ny gitar, men pytt sann... Det var så lite så... :thumbup:

 

Edit: Ser at noen tror det koster 15-20 kroner å skifte den switchen... Nå er det riktignok en svært liten og udramatisk affære å skifte den, men jeg tror nok den prisantydningen er basert på at du bare har slått av plastknotten på toppen. Jeg syntes det så ut som du har knekt selve spaken, og da er det skift av hele switchen som gjelder.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...