Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Vi driver og lager musikal på skolen nå. Jeg og enn venn skal "være et band" i storyen og skal spille en sang. Vi vil gjerne spille en sang som klassen og lærerene kan like.

 

Altså : En lystig sang med fart, glad melodi og som ikke er så altfor vanskelig. Nivåmessig er vi ikke spesielt høyt, nybegynnere, men helt ok :)

 

Vi spiller gitar begge to, ingen trommer eller bass.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då går kanskje PRS'en ut til fordel for ein ny. Vi får sjå korleis det utartar seg. Har lenge hatt lyst på PRS med wraparound, einaste ankepunktet på denne er PU-switchen. Den er riktignok meir praktisk enn skruknott, men kanskje ikkje like estetisk riktig. :hmm:

 

custom22.JPG

 

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Vi driver og lager musikal på skolen nå. Jeg og enn venn skal "være et band" i storyen og skal spille en sang. Vi vil gjerne spille en sang som klassen og lærerene kan like.

 

Altså : En lystig sang med fart, glad melodi og som ikke er så altfor vanskelig. Nivåmessig er vi ikke spesielt høyt, nybegynnere, men helt ok :)

 

Vi spiller gitar begge to, ingen trommer eller bass.

 

Noen tips?

8343983[/snapback]

Bananaphone? :p den er jo ganske lystig haha. det er trommer i den men det går sikkert fint an å spille den :w00t:

Lenke til kommentar

Heisann. :)

 

Har såvidt begynnt å lære meg gitar, men har endel spørsmål.

 

Hvordan type og tykkelse på plekter brukes som oftest til metal?

 

Er det noen gode instruksjonsvideoer på nettet til metal riff, teknikker etc?

 

Hvordan type vrengboks etc brukes til metal? (hvis det brukes) Har en forsterker noe ala det her http://www.crateamps.com/html/product.cfm?pid=19 men synes jeg ikke får røff nok lyd liksom.

 

Har noen sanger jeg godt kunne tenke meg å prøve meg på (Iron Maiden - Childhood's end) men har liksom ingen ide om hvordan jeg skal spille dem. Vet ikke hvordan jeg skal starte liksom. Har prøvd litt selv og enkle melodier kan jeg spille på en streng, men ikke mer. :p

Endret av defo
Lenke til kommentar

Kom en Ibanez RG2550 i posten til meg igår :) Utrolig digg. Kjapp hals med en deilig ulakert følelse, i motsetning til explorern som føles litt "sticky". Er også innstalert en Tremol-no på den, så jeg kan låse floyden om jeg skulle ønske. Lyden er også overraskende bra selv med stock pickups, selvom jeg tenker jeg kommer til å bytte de ut med noe annet, det at det er en singlecoil i midtposisjon er ogå veldig kjekt!

 

Bilde

Endret av KompleX
Lenke til kommentar
Heisann.  :)

 

Har såvidt begynnt å lære meg gitar, men har endel spørsmål.

 

Hvordan type og tykkelse på plekter brukes som oftest til metal?

 

Er det noen gode instruksjonsvideoer på nettet til metal riff, teknikker etc?

 

Hvordan type vrengboks etc brukes til metal? (hvis det brukes) Har en forsterker noe ala det her http://www.crateamps.com/html/product.cfm?pid=19 men synes jeg ikke får røff nok lyd liksom.

 

Har noen sanger jeg godt kunne tenke meg å prøve meg på (Iron Maiden - Childhood's end) men har liksom ingen ide om hvordan jeg skal spille dem. Vet ikke hvordan jeg skal starte liksom. Har prøvd litt selv og enkle melodier kan jeg spille på en streng, men ikke mer. :p

8361605[/snapback]

 

Det er en del som er greit å vite når du skal begynne å spille gitar.

 

Jeg anbefaler deg å se på forsiden på denne tråden. Der jeg har prøvd å forklare noen elementer som kan være greie å kunne :)

 

Håper den hjelper ;)

Lenke til kommentar
Heisann.  :)

 

Har såvidt begynnt å lære meg gitar, men har endel spørsmål.

 

Hvordan type og tykkelse på plekter brukes som oftest til metal?

 

Er det noen gode instruksjonsvideoer på nettet til metal riff, teknikker etc?

 

Hvordan type vrengboks etc brukes til metal? (hvis det brukes) Har en forsterker noe ala det her http://www.crateamps.com/html/product.cfm?pid=19 men synes jeg ikke får røff nok lyd liksom.

 

Har noen sanger jeg godt kunne tenke meg å prøve meg på (Iron Maiden - Childhood's end) men har liksom ingen ide om hvordan jeg skal spille dem. Vet ikke hvordan jeg skal starte liksom. Har prøvd litt selv og enkle melodier kan jeg spille på en streng, men ikke mer. :p

8361605[/snapback]

 

 

 

 

 

 

 

Her er masse digg :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisann.  :)

 

Har såvidt begynnt å lære meg gitar, men har endel spørsmål.

 

Hvordan type og tykkelse på plekter brukes som oftest til metal?

 

8361605[/snapback]

 

Kan nå svare på dette spørsmålet i hvert fall. Dette er så godt som smak og behag, er ikke noe særlig fasit svar på dette her. Et plekter som brukes til metal bør (i mine øyne) ikke være for mykt, jeg liker at det er gir relativt lite etter når jeg spiller. Tykkelsen kommer litt annpå _hva_ du skal spille. Litt tynne plektere er veldig greit for soloer, men ikke fullt så bra til power chords og tremolo picking. Det er i hvert fall min mening, men så er det jo bare å kjøpe seg en del forskjellige plekter og prøve på egenhånd hva du liker best.

 

Nysgjerrig; hvordan holder dere plekteret? Når dere spiller power chords, og soloer?

8362952[/snapback]

 

Når jeg spiller soloer så holder jeg pekefingertuppen mot tommelfingertuppen og løfter de siste tre fingrene litt opp i hvert fall. Og når jeg spiller rytmebiter så har jeg en tendens til å putte tommelen litt lenger opp på pekefingeren og "krølle" resten av fingrene inn i håndflaten. Det er i hvert fall slik jeg gjør det, om det er "riktig" er nå en annen sak :p

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på dette med plekter - hvor tykt bruker dere her til en elektrisk gitar? Jeg vet ikke helt hva som er best (og det kommer vel an på spilleren også, regner jeg med), men jeg bruker 1,14 mm. Nå har jeg kun 1,14, 0,73 og 1 mm, så jeg har ikke prøvd så mange tykkelser heller. På akustisk gitar bruker jeg 0,73, synes dette er akkurat passe mykt til akustisk og det var også dette plekteret jeg fikk anbefalt av betjeningen da jeg kjøpte den akustiske. Noen andre synspunkter på dette? Alltid moro å høre hva andre velger. Kanskje jeg burde kjøpe en del forskjellige størrelser og prøve frem?

Lenke til kommentar

Jeg bruker i hvert fall pickboy carbon nylon-plektere og bruker tykkelser opp til 1mm og liker egentlig best 0.74mm (eller noe rundt der). Det som er bra med disse plekterene er at de kan være tynne og veldig harde, de bøyer seg altså ikke noe særlig når du spiller (i forhold til andre tynne plektere).

 

Det jeg liker best ser slik ut:

 

P550P.jpg

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...