Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Noen som har en oversikt over de forskjellige tonene på en gitar ved vanlig EADGHE stemming?

8244305[/snapback]

For hvert bånd du går oppover blir det en halvtone "lysere", dvs lenger opp i skalaen. Skalaen er den samme uansett streng og stemming, så for å finne hvilken tone starter du på f.eks. E for tonene på E-strengen, og teller deg oppover, skala:

C - C#/Db - D - D#/Eb - E - F - F#/Gb - G - G#/Ab - A - A#/Bb - B

 

Skalaen fortsetter i det uendelige, etter "B", kommer "C" igjen. "B" kalles vanligvis "H" i norskskrevet besifring til opplysning (idiotisk opplegg, men sånn er det).

Der jeg f.eks har skrevet C#/Db så er det samme tone med to forskjellige skrivemåter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye måtte du betale for å fikse det da? Og hvro langt tid måtte du vente?

 

Har nå tatt en del bilder.. Beklager kvaliteten, er ingen god fotograf, og kamereat er noe under middels.. Ser ikke så dramatisk ut på bildene, for der kan man ikke se at sprekken fortsetter opp over under en sånn svar plate osv .. :cry:

 

F.. Å uploade fra denne PC'en er.. Vel, noe dritt.. Bilder kommer i morra, tror jeg..

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

jeg har ikke fikset det, skaden er allerede for stor til å gjøre noe med, men jeg bare forebygger videre sprekking i treverket ved å passe på hvordan jeg behandler gitaren. For eksempel ikke fra stua rett ut i snøen.

 

Dette er dessuten en gitar i 1-1,5 lappers klassen så jeg legger ikke penger i den..

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Hvor mye måtte du betale for å fikse det da? Og hvro langt tid måtte du vente?

 

Har nå tatt en del bilder.. Beklager kvaliteten, er ingen god fotograf, og kamereat er noe under middels.. Ser ikke så dramatisk ut på bildene, for der kan man ikke se at sprekken fortsetter opp over under en sånn svar plate osv .. :cry:

 

F.. Å uploade fra denne PC'en er.. Vel, noe dritt.. Bilder kommer i morra, tror jeg..

8245457[/snapback]

 

Skjedde noe det samme må min nye Gibson SG voodoo. Ganske surt øyeblikk men..

 

Tok vell ca en uke eller 2 før gitar var klar syns jeg og huske, uten og si meg helt sikker..

Prisen ble på 900 kr, og jeg fikk høre at dette var en vanlig plass for gibsongitarer og knekke, men gibson tok alikevell ikke ansvar for skaden..

 

Men med en skikkelig gitarreperatør, og 200 kr i tillegg for og få han til og lakke over igjen, er det umuli og se at den i det hele tatt har hatt noe skade. Den knakk på tvers helt oppe under stemmeskruene, og ikke ned langs hele halsen, men den han i en tynn tråd denne og..

Ordner seg nok, lykke til :)

Endret av superegge
Lenke til kommentar
Noen som har en oversikt over de forskjellige tonene på en gitar ved vanlig EADGHE stemming?

8244305[/snapback]

For hvert bånd du går oppover blir det en halvtone "lysere", dvs lenger opp i skalaen. Skalaen er den samme uansett streng og stemming, så for å finne hvilken tone starter du på f.eks. E for tonene på E-strengen, og teller deg oppover, skala:

C - C#/Db - D - D#/Eb - E - F - F#/Gb - G - G#/Ab - A - A#/Bb - B

 

Skalaen fortsetter i det uendelige, etter "B", kommer "C" igjen. "B" kalles vanligvis "H" i norskskrevet besifring til opplysning (idiotisk opplegg, men sånn er det).

Der jeg f.eks har skrevet C#/Db så er det samme tone med to forskjellige skrivemåter.

8245399[/snapback]

 

Takk for svar, men vet egentlig dette fra før av. Kunne bare tenkt meg en oversikt over alle notene så jeg slapp å telle hver eneste gang....

Lenke til kommentar

Jeg har handlet fra sound1.no. Funker greit de. Synest å huske at du får med et gratis abonnement av Tunes på kjøpet, var slik før verfall.

 

Forsterkeren er å anbefale. GRG-170DX har jeg ikke prøvd, men rent instinktvis ville jeg kanskje lagt litt mer i gitaren...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
men hva syntes dere om gitaren? noen andre anbefalinger?

8266733[/snapback]

Det er en relativt billig gitar. Sier ikke at den er dårlig, med tanke på at jeg ikke har prøvd den...

 

Hvor mye er du villig til å bruke på gitar?

Endret av Martin AF
Lenke til kommentar
Hmm helst under 5 000. men billigst mulig helst. blir min første el gitar.

 

Ibanez RG-321MH

Ibanez RG-370DX

 

Er de her til å anbefales mer enn den forrige?

8267569[/snapback]

 

Har selv prøvd begge de to i butikken, 321MH for et par dager siden faktisk, og liker egentlig 321MH best, det matte ulakkerte treverket syns eg er ganske tøff, den er dessuten lettere, lettere å skifte strenger, ganske like lyd, men 370DX gar en SC i tillegg. Men det er såpass små faktorer at du bør kanskje prøve de i butikken?

Lenke til kommentar
Hmm helst under 5 000. men billigst mulig helst. blir min første el gitar.

 

Ibanez RG-321MH

Ibanez RG-370DX

 

Er de her til å anbefales mer enn den forrige?

8267569[/snapback]

 

 

Ja, de er definitivt bedre enn den andre.

 

Her må du selv velge tror jeg, begge gitarene er gode gitarer til prisen, største forskjellen her er vel at RG 321MH ikke har vib-arm. Har hørt at dette er en svært god nebegynner gitar, men hvis du ønsker vib-barm så fungerer det dårlig.

RG-370DX har jeg også hørt en del bra om.

Hva slags musikk skal du spille egentlig?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

RG-321 er en helt ok gitar i sin prisklasse. Har ikke spilt meg helt inn på gitaren, men det jeg har prøvd den synest jeg ikke å finne noen særlige feil å mangler. I forhold til RG370 så mangler den tremolo og en single coil pickup. Har litt å si hva slags lyd du er ute etter, hvilken musikk du spiller. Men en greit gjennomført gitar i forhold til pris er min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...