Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes, frakten er en tjeneste du kjøper, og tjenester er også momsbelagt. Så du betaler 25% moms på vare+frakt. Fortollingsgebyr (det heter det, selv om gitarer ikke er tollbelagt) kommer i tillegg.

 

Frakten bør du forhøre deg om på forhånd, den kan variere fra under tusenlappen til over to tusen. Det avhenger av om du velger Fed-Ex, UPS eller USPS (sistnevnte er det amerikanske postverket), og om du velger ekspress-sending eller litt lengre leveringstid. Merk at en del butikker gjør valget for deg, fordi de har en avtale med en av fraktselskapene. Så kommer vekt og størrelse på pakken, en gitar med kasse kan fort bli en god del dyrere enn en uten. (Men er til gjengjeld bedre beskyttet under frakten, selvsagt.)

 

Kontakt butikken og be dem spesifisere fraktkostnaden før du bestiller.

 

Og så et par andre momenter å vurdere:

1. Det er legitimt å prute på prisen i USA. En del produsenter (Gretsch og Fender, blant annet, om jeg husker rett) opererer med en såkalt "Minimum Advertised Price", altså den laveste prisen en forhandler får lov å reklamere med på et gitt produkt. Dette for at små og store forhandlere skal ha sjanser i markedet. Men det betyr ikke at de ikke har lov til å selge dem billigere en dette. (Slik prisfiksing er forbudt etter konkurranselovene.) Så om en butikk sier "List price 1000 dollar, Our price 800", kan det godt hende at du kan får den for 700. Jeg fikk min Gretsch SSLVO langt under avertert pris. Samme med min Aerodyne bass.

 

Ring butikken og snakk med en selger. Det forutsetter selvsagt at du er komfortabel med å skulle prute, og attpå til på engelsk. Often kan det være lettere å bruke epost, da får du litt tenkerom.

 

2. Dersom du kjøper fra USA, er du ikke beskyttet av den norske kjøpsloven. Forhandlerens og produsentens garanti gjelder, hverken mer eller mindre. Og det er som regel slik at du selv må svare for frakten dersom du returnerer et instrument (og heller ikke får refundert frakten til Norge.) Så reklamasjoner kan bli kostbart. Du bør undersøke disse betingelsene også.

 

Lykke til!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I dag var jeg på musikkhuset@kristiansund og spillte litt. Forelska meg totalt i en LTD til 4500,-

 

Floyd Rose får så være, den var genialt god <3

 

Btw en kompis som sliter litt med Cube 60/Line6 Spider III 75w valg. Noen som gidder å hjelpe meg med å overtale til Cube 60?

Endret av edge
Lenke til kommentar

Cube serien er forholdsvis nøytral i lyden, slik at forsterkeren ikke farger mer enn nødvendig. Dette kan være hendig om du for eksempel vil kjøre gjennom egne effektpedaler.

 

Jeg har ikke prøvd Spider III, men låter det noenlunde som II'ern, så hadde jeg foretrukket cube 60. Cube 60 er dessuten en smule billigere (sound1.no).

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Noen som vet om en Ibanez RG-321MH + Cube 30 er noe særlig for en nybegynner? Kommer på 5-6K så vil helst ikkje sløse vekk pengene  :p

8241331[/snapback]

 

 

For en nybegynner er det bedre å legge mer penger i gitaren enn forsterkeren. Finn deg en OK, gitar og spør om du kan få en pakkepris med en brukbar forsterker. Hvorfor legge mer penger i gitaren? Jo, selv om du er nybegynner merker du stor forskjell på en gitar til 2.000 og 4.000. Hvis du er nybegynner regner jeg ikke med at du skal spille på scenen osv, så da er det bedre å legge mer penger i gitaren.

Lenke til kommentar

pusur1993: Joda begge deler er greie begynnersaker. Spesielt cube 30 er en rimelig forsterker med grei effekt og muligheter.

 

Hvorfor legge mer penger i gitaren? Jo, selv om du er nybegynner merker du stor forskjell på en gitar til 2.000 og 4.000.

 

rg-321 har veil pris på rundt 3-4000,-

 

Hvis du er nybegynner regner jeg ikke med at du skal spille på scenen osv, så da er det bedre å legge mer penger i gitaren.

 

Cube 30 er en så grei forsterker at en ikke burde gå lengre ned i pris på den...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

har du bilde av skaden?

 

Jeg har også en bruddskade på gitaren min som løper fra halsen, gjennom pickup hullene, ned og forbi tremoloen. I mitt tilfelle har dette vært en veldig liten sprekk som har vokst seg større grunnet dårlig lagring, temperaturvariasjon og fuktighet over lengre tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...