Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

 

Ser bra ut det der. Kan jeg spørre hvorfor du har valgt XTR bremser? Personlig ville jeg valgt XT (som jeg kjører på), da det erfaringsmessig er mindre problemer med de over tid.

 

 

Kompis jobbet på sportsbutikk og fikk dem til innkjøpspris, ellers hadde det nok blitt XT ja. Hatt dem i 4år nå, veldig fornøyd og aldri hatt problemer med dem. 

 

Kjører SLX på den andre syklen min, funker fint det også.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo forståelig, selv om jeg fortsatt ville valgt XT om du kunne fått de også til innkjøpspris. Men så lenge du er fornøyd er jo det det viktigste, og med jevnlig vedlikehold så holder de lenge. En ting skal Shimano ha, de er tradisjonelt mye flinkere til å ha XTR reservedeler etter at en serie ikke lages lenger enn med de andre gruppene. 

Lenke til kommentar

Hadde en litt artig diskusjon på tur i dag, bruker folk momenttrekkere, eller ikke? De fleste(?) sykkeldeler er merket med hvor mange Newton delen skal skrues fast med. 

 

Følger folk disse veiledningene, eller skrur dere ting sånn passe fast?

 

Jeg kjøpte meg en slik for noen uker siden, og selv om feilmarginen er så høy som 10% så tenker jeg at det er bedre enn ingenting: http://www.ebay.com/itm/291329654299

 

Hva gjør du? Tar du det på feelingen, eller måler du korrekt? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde en litt artig diskusjon på tur i dag, bruker folk momenttrekkere, eller ikke? De fleste(?) sykkeldeler er merket med hvor mange Newton delen skal skrues fast med. 

 

Følger folk disse veiledningene, eller skrur dere ting sånn passe fast?

 

Jeg kjøpte meg en slik for noen uker siden, og selv om feilmarginen er så høy som 10% så tenker jeg at det er bedre enn ingenting: http://www.ebay.com/itm/291329654299

 

Hva gjør du? Tar du det på feelingen, eller måler du korrekt? 

 

Om du kjøper en karbonsykkel til noen og 20 tusen, så blir du å føle deg bra idiot, om du skrur f.eks. setepinneklemmen for hardt til og knuser rammen.

Selv har jeg en momentnøkkel som er sertifisert og godkjent. Den kostet 600 kroner og om jeg nå skrur for hardt til, så har bare meg selv å takke. Samtidig er kopper eller aluminiums pasta verdt å ha på de skruene. Ikke nå når du skal ha de fast, men den dagen du skal løsne de er det veldig verdsatt.

Lenke til kommentar

Vel, da kan vi vel bare konkludere med at det er mange idioter der ute. Satt i en gruppe på 10-12 stykk i stad, og ca halvparten av dem skrudde til for hånd.

 

Selv har jeg alltid brukt momentnøkler, men tenkte å teste den jeg linket til, da den ser liten og nett ut, noe som kan være særs praktisk når man er ute å reiser.

 

Sverreb har jo også ett veldig godt poeng, alugjenger ryker særs fort om de ikke behandles riktig.  

Lenke til kommentar

Hah, rette tidspunkt for meg å spørre om; hvordan kan jeg løsne en M5 umbrako fra stemmet som jeg tydeligvis har slitt ut sporet i? 

Tenkte om kanskje titan-bolter er litt sterkere enn alubolter? 

Er den helt avrundet? File spor for flatskrujern med dremel kan funke ellers så har du grisepikk.

 

Sterkere bolter har neppe så mye hensikt når det er godset i stemmet som begrenser. Riktig moment er løsningen. Har du ikke momentnøkkel kan du huske at en kgs vekt på enden av en 1m arm gir 10 NM moment ev. 1kg på en 10cm arm gir 1NM. Med det som referanse kan du komme rimelig nær uten momentnøkkel.

Lenke til kommentar

Er nok heller det at jeg ikke har hatt bits'n godt nok inni skruen. Har en Topeak mini-skralle så ikke så mye Nm som kommer ut av den - og momentnøkkel fra Topeak er på ønskelista! Gamlekar'n har en men den er så jævla diger! 

 

Hadde ikke brydd meg så hardt om at skruen er føkka, men fikk ikke presset styrelageret helt i hop igjen etter oppsmurning så gaffelen har litt play! 

Lenke til kommentar

For en stund siden fant jeg en Polar-pulsklokke i blokkas sykkelbod. Jeg hengte opp lapp rundt omkring, men fikk aldri noen henvendelse. Kan jeg koble den til PCen og finne mer eierinformasjon? 

Nei. For å koble den til må man ha brukernavnet på polar for å i det hele tatt klare å connecte mener eg å huske.

 

Hadde man hatt dette ville man kunnet funne ut hvem det er hvis han har laget seg en profil. Men kjekt med en klokke vel?

Lenke til kommentar

Har funnet ut at tubeless-bakhjulet på den splitter nye sykkelen min lekker gjennom hullene til eikene... Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan det fikses?

 

Prøv å kjør på en ny ladning med latex-greier?

 

Tenkte først det var vann du tenkte på som lekker inn i felgen - heldigvis leste jeg en gang til og fikk med meg "tubeless" xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har funnet ut at tubeless-bakhjulet på den splitter nye sykkelen min lekker gjennom hullene til eikene... Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan det fikses?

 

Skal det ikke være felgbånd på slike dekk også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...