Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Yes. Nå er ikke 2,66k/kg så særlig mye å skryte av men.. har vært uten fysisk aktivitet de siste ti årene helt frem til 2013 tho. 

 

Prøv deg ute først med luftmotstand og greier, så ser du selv hva din W/Kg blir.

I 40 km/t så går 80% av energien bort i å overvinne luftmotstanden. På rulla er det ingen problemer med å ligge i 40 km/t....

Lenke til kommentar

Luftmotstanden har ikke noe å si her. 2.66 W/kg er like mye inne og ute. Hastigheten blir selvølgelig noe annet.

 

Eg har aldri tatt en FTP-test i seg selv, men antar den er noe høyere enn 3 W pr Kg da eg veier 65 kg og holder 200W hvertfall en time. Høyeste Watt eg har målt over 20 min er 245.

Endret av Kleivis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Joda nedlagt energi kan nok være like stor, men så kan du se på hvor langt du har kommet.

Ta en test på 20 km og se hvor lang tid du bruker....

Skal du sykle opp et fjell, så tar det lenger tid i virkeligheten, enn simulert på rulla (så fremst rulla ikke har inkludert luftmotstand i motstanden).

Lenke til kommentar

Eg tror egentlig vi prøver å få frem det samme. 

 

Hvor langt tid du bruker på 20 km er ikke viktig da det varierer alt etter terreng, vær og vind osv. Det som har noe å si er hvor mye energi du har lagt ned. 

 

Feks eg kan sykle 20 km, 200W i snitt med en hastighet på feks 30 km/t,

Neste dag sykler eg samme avstand med 225W, men med en hastighet på bare 27 km/t pga motvind. Eg har altså brukt lenger tid selv om eg har syklet hardere.

 

En kan jo også trille ned en 20 km lang nedoverbakke og produsere 0 W selv om det står 30 km/t på computeren.

Derfor er det bedre å bruke watt som hastighetsmåler enn km/t.

Lenke til kommentar

Strava vet ingenting om forholdene du har hatt så nøyaktig blir den aldri. Noen ganger vil den vise for høye tall og andre ganger for lave. 

 

Hvis du legger inn riktig vekt på deg selv  + sykkel og sykler i en oppoverbakke når det er vindstille så kan du nok få et bra estimat, men viss du skal bruke tallene til noe trenger du uansett en wattmåler. 

Lenke til kommentar

Strava sier ikke alt for mye om hvordan de beregner EST Power, for alt vi vet så kan det hende at de henter data fra fks accuweather og gjør en analyse av hele turen din. Dog, jeg tviler.

 

Uansett om man bruker pulsmåler eller wattmåler, det aller beste er å bli kjent med sin egen kropp. Jeg har i mange år drevet med løping, før jeg ble bitt av sykkelbasillen for to år siden. Personlig så er jeg evig takknemlig for feelingen jeg har i kroppen om hvor min røde sone går.

 

Det er klart, med en wattmåler kan jeg nok ligge enda tettere til rød sone over tid uten å gå over. Men for å være realistisk, jeg verken er, eller kommer noen gang til å bli en profesjonell syklist. 

 

Det er turer som fks denne til Máze (finnmark) som gjør at jeg elsker å sitte på sykkelen. Ett par prosent forskjell i performance betyr brått ikke så mye.

 

post-170816-0-41941700-1433530950_thumb.jpg

 

Edit: Relevant lesing: http://www.landevei.no/Nyheter/HIPSTEREN

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

De jeg sykler med snakker hele tiden om snittfart - noe som her helt fullstendig uvesentlig. Det kan jo være medvind hele veien, eller motvind, varmt, kaldt, osv osv. Gir jo ingen indikasjon på hvor bra økt du hadde egentlig. Eneste er jo att det kan være en "lure-motivator" fordi du får høyere snittfart av og til. Mens watt er jo den samme, uansett. 

 

Jeg er utstyrs-freak så derfor kjøpte jeg meg Stages powermeter. Ikke har jeg fulgt noe program for å få høyere w/kg eller noe som helst, noe som er litt dumt. Skyt meg :p til info har vektnedgang vært mest i mitt fokus nå disse to årene. Veide 95kg da jeg begynte, nå er jeg som sagt 70-71kg. 

 

Strava sin EST Watt leste jeg noe om her en dag - den er vell kun for de uten wattmåler og regnes ut fra forskjellig, mens EST FTP eller hva den heter er basert på watt gjennom alle turene dine. Jeg hadde høyere EST Watt på mine turer før jeg kjøpte powermeter vertfall. Det var uten HRM også. Så tror ikke jeg ville brydd meg så veldig om akkurat det. 

Endret av Joachim Vadseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du valgte å kjøpe Stages powermeter, i stedet for fks vector pedaler? Pedaler er jo langt enklere å bytte mellom sykler, og ikke minst sykler med forskjellige gruppesett. 

 

Forøvrig, at du har gått ned fra 95kg til 70-71kg er ikke noe annet enn imponerende. Godt jobbet :) 

Lenke til kommentar

Med Garmin Vector er du låst til Look Keo landeveispedaler. På Stages kan du montere hvilken som helst pedal du ønsker. Eg kan da flytte Stages til feks en Cyclocross og montere terrengpedaler.

 

Hovedgrunnen til at eg valgte Stages var uansett prisen. Powermeter er dyrt nok som det er. :)

 

Her er en bra sammenligning.

http://www.bikeradar.com/road/gear/article/stages-vs-vector-s-long-term-power-meter-test-43681/

Endret av Kleivis
Lenke til kommentar

Takker mreinha :) Som Kleivis sier, pris og praksis. Vector-pedalene koster vell det dobbelte (du får vell kjøpt en for tia til Stages-pris om jeg husker riktig kanskje) men de er jo dritstygge, og du kan ikke bruke de på andre enn Look-cleats som nevnt. Forskjellig gruppesett spiller vell eeegentlig liten rolle? Fungerer vell like fint på en 105-gruppe som på Ultegra? Nå vet jeg ikke om det er forskjell på måten man fester krankarmen på 105 men.. Men på Sram og andre så er det vell heller vanskelig. 

Lenke til kommentar

Takker mreinha :) Som Kleivis sier, pris og praksis. Vector-pedalene koster vell det dobbelte (du får vell kjøpt en for tia til Stages-pris om jeg husker riktig kanskje) men de er jo dritstygge, og du kan ikke bruke de på andre enn Look-cleats som nevnt. Forskjellig gruppesett spiller vell eeegentlig liten rolle? Fungerer vell like fint på en 105-gruppe som på Ultegra? Nå vet jeg ikke om det er forskjell på måten man fester krankarmen på 105 men.. Men på Sram og andre så er det vell heller vanskelig. 

Er look cleats dårlig ettersom du er litt negativ til dem?

Lenke til kommentar

Min erfaring med Look cleats er at de som kommer med gummi for at det er lettere å gå, forsvinner gummien fort. Utenom det så synes jeg ikke Look cleats slites nevneverdig fort. Holder som regel minst en sessong før det er nødvendig å bytte ut. 150 kroner i året for cleats synes jeg ikke er så ille...

 

En veldig stor fordel med Look contra Shimano cleats er at du har mer valgfrihet i hvor stor grad av float du vil ha. Personlig synes jeg Look sine 3,5 grader er mye mer behagelig enn Shimano sine på 14 (15?) grader. Ikke noe float er kjekt når cleatsene er stilt inn helt perfekt, men selv da synes jeg det er greit å kunne flytte litt på føttene på en lang tur. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...