Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er temmelig sikker på at du trenger en krankavdrager for å løsne den. Krankarmer som ikke er selvekstraherende må trekkes av akslingen. Dette krever verktøy, du må derfor regne med at selv etter du har skrudd ut den bolten du viser så sitter armene fortsatt fast.

 

http://www.parktool.com/blog/repair-help/crank-installation-and-removal-square-spindle-type

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Minstemor har arvet en sykkel hvor den ene pedalen mangler. Må derfor få byttet den ut. Nå har det seg sånn at vi har en helt lik sykkel bare i sort, og jeg tenkte derfor at det skulle gå greit å flytte pedalen over fra den. Spørsmålet er hvilket verktøy trenger jeg?

 

Denne er det vel du skal ha og bruke...

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Pedalarmavdrager-2000023875/

Lenke til kommentar

Det burde ikke koste mye mer enn 2-300 kroner for ny pedalarm og jobben på en sykkelbutikk. Har du allerede en pedalarm som kan brukes, blir det selvfølgelig billigere. Vil tippe 50-100 kroner for jobben. Eller så kan du kjøpe verktøyet sundan linket til, men sjansen er vel relativt stor for at verktøyet blir liggende og støve ned etter at den er brukt.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket kranklager jeg trenger til min Scott Foil 20 2013-mod? Kanskje det står på når jeg tar av kranken?  :hmm: Jeg tror det er BB91 eller noe. Pressfit. Hvordan tar man ut disse?

 

iht: http://road-bikes.gearsuite.com/l/1477/2013-Scott-FOIL-20

 

Orginalt ser det ut til å være shimano SM-BB9141 (Pressfit lager) 

'riktig' verktøy er vel dette: http://www.parktool.com/product/pressfit-bottom-bracket-bearing-tool-set-bbt-90-3

Men det lar seg gjerne gjøre å få de ut med en hammer og skrutrekker, og å få i de nye med en hammer og en treblokk. Litt mer sjangse for å skade ting dog.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men jeg er nysgjerrig på hva som menes om de forskjellige størrelsene. :)

 

Jeg sikter mot 27.5, mest fordi jeg ikke skal bruke en eventuell sykkel til og fra jobb, og heller litt i byen og på koseturer på grusveier og gode stier. Kanskje litt på bakhjulet og lignende. :p

Lenke til kommentar

Har et spørsmål jeg lurer på, jeg har en følgende hybrid sykkel, så har det seg sånn at jeg vurderer å sykle rallarvegen mot slutten av sommeren, og tenker da at jeg kanskje bare setter på litt grovere dekk på denne og kjøper meg en landeveissykkel etter sesongen når det er tilbud, så får jeg da en "MTB" og en landeveissykkel. Men mitt spørsmål er om det er mulig å gjøre noe slikt? Er det noen ulemper? Burde jeg heller prøve å selge sykkelen og kjøpe meg en MTB og en landeveissykkel? Evt er rallarvegen gjennomførbar med den sykkelen? Jeg har selv sykla på litt litt grovere grus og føler ikke at jeg har veldig god kontroll med de spinkle dekkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...