Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen sykler har vektbegrensinger, men de fleste vil tåle dette. Dårlig eller svakt bygde hjul kan bli raskere skjeve.

 

Ett tips kan være å skaffe en touringsykkel. De er gjerne litt tyngre enn mer sportsorienterte sykler, men er lagd for å ta en rytter med full oppakning. De har også gjerne litt mer avslappet geometri, noe som kan være en fordel om man akkurat har startet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har en billig Nakamura-sykkel jeg bruker til skolen, butikken og lignende. Når jeg tråkker til litt i 2. eller 3. foran hardt hopper kjedet av.

Noen som har noen tips? Må vel kjøpe nytt/nye tannhjul (hva heter det?), hvor får jeg kjøpt noe slik og hvor mye vil det koste?

post-22560-0-92249300-1349432946_thumb.jpg

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Har en billig Nakamura-sykkel jeg bruker til skolen, butikken og lignende. Når jeg tråkker til litt i 2. eller 3. foran hardt hopper kjedet av.

Noen som har noen tips? Må vel kjøpe nytt/nye tannhjul (hva heter det?), hvor får jeg kjøpt noe slik og hvor mye vil det koste?

Storeringen så litt sliten ut ja*. De kalles krankdrev eller kjedering. Du trenger å vite hvor mange tenner, hvor mange bolter og boltsirkeldiameteren (BCD) for å skaffe en erstatning. De koster ca 150-600 NOK. Pass på at du kjøper en som er ment for frontgir. Ender du med å kjøpe en for singel drev foran er tennene mye høyere og girbytte blir vanskelig.

 

Du bør sannsynligvis også regne med å bytte kassett og kjede når du er i gang.

 

*) Du ser det på assymetrien foran og bak på tennene, når de begynner å få form av en haifinne er de gååne. De to litt lavere tennene er normalt å finne, de gjør det lettere å bytte gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Okei, takk for info. :)

Var nettopp innom noen sportsbutikker, så noen lignende krankdrev til 300-500kr.

Sykkelen er ikke verdt mye, så blir det mye dyrere er det nok bedre å kjøpe ny sykkel.

Lenke til kommentar

som sagt må du påregne å bytte kjede og kassett også så reparasjon for særlig mindre enn 1000,- (Hvis du gjør jobben selv) er lite realistisk. Bytter du bare drevene uten å bytte kjede blir de bare ødelagt igjen etter kort tid.

 

Top Tip: Bytt kjede ofte så holder resten mye lengre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg dene rulla igår:

post-97018-0-44073800-1356814738_thumb.jpg

 

Første rulla eg har eigd og derfor trengte eg ikke noe fancysmancy greie med oppkobling til internett og alt mulig annet dikkedarier. Lett å sette sammen og grei i bruk.

 

Nå har ikke eg så mye å sammenligne med bortsett fra en kompis som er en ivrig IM utøver og de rullene han har, mtp bråk og slikt men synes min er meget stillegående.

 

Fikk min første SKIKKELIGE økt også idag sammen med nevnte kompis så skulle henge på programmet han hadde satt opp.

 

1t 45 min med knallharde drill, sprint og drag og veksling på å tråkke med kun en fot i pedalen for å trene skikkelig rundtråkk.

 

Noe av det verste eg har vært med på for å være helt ærlig, og tror aldri eg har svettet like mye som på den tiden på sykkelen idag.

 

Men skal sies at det var ganske digg.

Lenke til kommentar

For min del er det dritkjedelig. Selv om jeg har ting jeg skal gjøre. Tålmodigheten min er veldig lav da.

 

Men, halve moroa for meg er å sykle ute. Det er på en måte derfor jeg driver med det. Rulla er for meg bare for å holde formen og forbedre tråkk og lignende.

 

Men, det er nok innstillinga mi som er fucked...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...