Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Awesome! Har vel montert over 10 Trek 8000 sykler og noen madone 5.5 pro.

Kan jeg spørre om du har kjøpt på sykkelboden ?

 

Jeg har ikke kjøpt de på sykkelboden :)

Men jeg er veldig fornøyd med de! utrolig flotte sykler, men jeg er jeg ikke så veldig glad i gul fargen på Madonen, hehe. :ph34r:

Lenke til kommentar

Er nok delvis enig i at det er fordel å være kort når man klatrer.

 

På den andre siden så er f.eks Lance Armstrong 177 høy , Chris Froome er 186 mens Bradley Wiggins er 1.90 høy.

 

Høye ryttere produserer da lettere , mere watt enn korte ryttere.

På en tempo vil korte ryttere som regel ikke ha en sjans mot de som er lang.

Lenke til kommentar

Er en irriterende lyd når jeg sykler nå. Virker som at det kommer når jeg tråkker til eller drar til i pedalene. Tok av pedalene nå og smurte dem opp, men lyden er der fortsatt. Er det andre ting i kranken som kan lage lyder? Noe jeg kan prøve å smøre?

 

Har du sjekket for slark i kranken.

Lenke til kommentar

Er en irriterende lyd når jeg sykler nå. Virker som at det kommer når jeg tråkker til eller drar til i pedalene. Tok av pedalene nå og smurte dem opp, men lyden er der fortsatt. Er det andre ting i kranken som kan lage lyder? Noe jeg kan prøve å smøre?

 

Har du sjekket for slark i kranken.

 

Den skruen som går inn i selve kranken sitter som bare juling.. Kan det være selve lageret? Er litt under 1år gammel sykkel..

Lenke til kommentar

 

Har du sjekket for slark i kranken.

 

Den skruen som går inn i selve kranken sitter som bare juling.. Kan det være selve lageret? Er litt under 1år gammel sykkel..

 

Lageret burde ikke vært gåent så snart. Litt avhengig av hvilken krank det er så trenger ikke slark ha så mye med krankbolten å gjøre. Du kan teste ved å presse en krankarm mot rammen og så dra den til deg. Det skal da ikke være noen bevegelse.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ingen bevegelse der nei. Kan det være disse boltene som går inn i drevene foran? Klarte å stramme dem en kvart omgang-ish.

 

Drevboltene? Om de er slappe kan de av og til lage knirkelyder, men de trenger ikke dras til veldig hardt. Når du smurte pedalene smurte du også mekanismen for cleatsene? Hvis ingenting av dette gir resultat er det nok på tide å inspisere kranklageret. Hvilken type er i sykkelen din?

Lenke til kommentar

Var ute og syklet en tur i dag. I starten var det helt jævlig, klikk klikk klikk hver gang jeg tråkket. Men så mot slutten av turen, så ble det mindre og mindre.

 

Da jeg smurte pedalene, så tok jeg bare ut akslingen, tørket den og fylte på med nytt fett inne i pedalen. Burde kanskje tatt akslingen fra hverandre og smurt lagrene? Jeg smurte ikke mekanismen for cleatsene, hva skal man bruke der? Bare smøre fjærene og i området rundt?

Kan det være at pedalene skulle kjøres inn med det nye fettet?

 

Det må være et eller annet med drivverket eller pedalene, fordi lyden kommer uavhengig av om jeg står/sitter/uten hender på styret. Og hvis jeg står og pumper på sykkelen, så er det heller ingen lyd, bare når jeg tråkker.

 

Det er en '11 Specialized Enduro Comp.. Kranken er fortsatt original. Hvor mye koster et nytt kranklager a?

Lenke til kommentar

en 2011 enduro comp har i.f.l.

 

http://www.specializ...ndurocomp#specs

 

et SRAM GXP utenpåliggeende kranklager. Noe slikt:

55194.jpg

 

Jeg mistenker imidlertid fortsatt pedalene. Prøv å tråkke uten skoene festet eller med joggesko el.lign

 

Hvis det er kranken så vil det normalt knirke når det er trøkk i tråkket,mens knirkingen vil forsvinne hvis man bare triller og for eks. trår rundt uten kraft og uten at man tråkker fort nok til at man øker farten .

 

Tror også det kan være pedalene basert på erfaring,sleng på med fett.

Lenke til kommentar

Det stemmer det, tråkker jeg rolig kommer det lite eller ingen lyd. Det er først når jeg skal opp bakker, crux o.l, altså når det blir lagt litt krefter i tråkket, at lyden er der.

 

Jeg får ta en tur til i morgen og høre igjen.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har gjort mye ved sykkelen, med tanke på smøring og slikt. Når jeg er tilbake fra en tur, så får sykkelen en vask og kjedet får en omgang olje. Jeg har aldri smurt ledd eller bevegelige deler med noe.

Er det slik at kranklageret kan tørke ut hvis det ikke får litt smørelse fra tid til annen? Er det eventuelt noe man kan gjøre ved det nå, eller må den isåfall byttes?

Lenke til kommentar

Er det slik at kranklageret kan tørke ut hvis det ikke får litt smørelse fra tid til annen? Er det eventuelt noe man kan gjøre ved det nå, eller må den isåfall byttes?

 

Man kan pakke i ekstra fett i kranklageret som preventivt veddlikehold, men det er ikke normalt nødvendig. Maskinlagre er normalt vedlikeholdsfrie (Men vil alltid slites ut etter en del tid, men ikke så fort som dette) Når det er sagt så får nok en sykkel som en spec. enduro se mer møkk og gjørme på en typisk tur enn hva mange sykler ser i sin levetid. Kranklager er noe av det som kan gå oftere p.g.a. det. Et kranklager koster ikke mange hundrelappene. Gjengede utvendige lagre som ditt er enkle å bytte, men jeg tror ikke det er løsningen for deg.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg får ta turen innom Raske Sykler på Mandag, det var der jeg kjøpte den. Så får jeg se hva de sier, de kan jo ta service på gaffel og demper når de først har den inne.

 

Tenker litt på å kjøpe flatties til den, noen som har syklet med slike pedaler på en sånn type sykkel før?

 

Forresten, hva burde jeg bruke av olje på denne mekanismen som er på disse pedalene? Holder det å gi dem en dusj med TF2 teflonspray?

 

Edit: Kan slitte cleats være et problem? Jeg har ikke byttet cleats siden jeg kjøpte dem i 2008...

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...