Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har nordiccab til minsten. Har enda ikke prøvd den, men regner med det er litt som med pulk, at man har en forsinkelse på vogna. Nett som en bilhenger.

 

Men man må da få plass til mye mer i en vogn enn i vesker?

 

Tror det er innmari viktig med jevnt tråkk om man skal sykle i stigning med vogn.

Lenke til kommentar

Sykler alltid med musikk i øret jeg.. begge.. kan vanskelig tenke meg å sykle lengre avstander uten musikk, i hvert fall når man sykler alene.. Gjelder på landet og i Oslo sentrum..

 

 

Takk for tilbakemelding, Donnie Darko! :)

 

 

Jotun: Kanskje det.. jeg har prøvd den så vidt, med MASSE oppakning, men grunnet sykdom så måtte jeg avlyse den turen rett etter start.. :(

 

Ingen med erfaring her da? :)

Lenke til kommentar

Har tenkt å begynne å sykle til jobb og skole, men det slitter veldig på buksestoffet (jeans), har noen noen tips på hvordan man kan begrense slitasjen?

Da bør du finnet ut hva som er billigst å slite på. Sykkelbukser er jo ikke billige! Men må du ha jeans av "siste skrik", er vel heller ikke de billige. Så det er et valg.

 

Forøvrig så synes jeg det ser dustete ut, når folk i alle aldre har sykkeldrakter (som de proffe), enten de såkalt trener, eller de er på andre turer. Og så, er det bare så vidt de får sykklen, til å forflytte seg. Er litt morsomt, å sykle fra "proffene" og da med jeans og ellers vanlige klær.

Lenke til kommentar

Matsemann, glemte forresten å takke deg for posten din.. så, takk! :)

 

Jeg ser i hvert fall nå at det finnes en løsning for de som ikke har bagasjebrett..

 

 

Er fortsatt nysgjerrig på om noen har noen formeninger om vogn vs. vesker !? :)

 

 

En annen sak.. fikk tips om en bok av Dag Otto, "På tur med Dag Otto" - er det noen som har lest den? Verdt å spandere noen kroner på?

 

 

Takk :)

 

Hei, igjen Bone!

 

Det hadde jo vært fordel med en tursykkel da (med bagasjebrett) og ikke en offroad som du har, til turen du planlegger.

 

Det er lettere å sykle med sykkelvesker (om nødvendig, en kurv på styret), enn med en vogn. Men det kommer jo ann på hvor mye, du må ha med deg. Noe kan også bæres i en liten anatomisk ryggsekk. Lag en pakkeliste og prøv i en vilkorlig sekk (men du må selvfølgelig vite volumet på sekken) og prøv. Så ser du ca. volum, du trenger. Slik du har beskrevet turen, er volum viktigere, enn vekt.

 

Med sykklen du har, så har du ikke mange valg, uten vognenen. Tviler på om det er mulig med bagasjebrett på din sykkel (av div grunner), om du i det hele tatt får kjøpt et "løst" brett. Disse syklene er ikke beregnet for det. Men du kan undersøke. En kurv på styret er en bedre mulighet, men jeg tviler. Sjekk likevell. Kanskje du kan klare deg med en kurv på styret, en 10 kilos bak (festet under setet) og eventuellt en liten sekk.

 

Det er heller ikke vanskelig, å lage et stabilt bagarsebrett, av en sveiser. Men skal du betale fro det, så kan du heller kjøpe en ny sykkel.

 

Da sykklen du har er uten skjermer, vil du vil også oppleve at du blir unødig møkkete på klærne hver dag det er fukt/vann på veien (spessielt rompe, rygg, men også på beina). Kan være kjedelig, hvis du skal inn et sted for å spise. Uannsett, mye unødig vask.

 

Så det beste hadde vært en tursykkel, med skjermer og bagasjebrett, etter min mening.

Lenke til kommentar

Nå handler det ikke om å se proff ut, men sykle komfortabelt. Å sykle min landevei uten sykkelbukse går ikke. Og hva er feil med å så ha kjøpt en sykkelgenser? De sitter tett på kroppen, og har ofte en praktisk lomme på ryggen. Jeg ser ikke problemet.

Er helt sikker på, at jeg skal kunne sykle din landevei, med vanlige ledige(løstsittende)klær. Kanskje også raskere, enn mange med "tights!. Er du sikker på, at du ikke er avhengig av å måtte følge moten da? :) Men hva du bruker, det er selvfølgeig opp til deg.

Lenke til kommentar

Så klart sykler du raskere enn mange med "skikkelig kledsel". Jeg sykler ofte landeveissykkelen min til og fra skolen i vanlige klær, og henger greit med kondomsyklister.

 

Hvorfor tror du det dreier seg om mote? Jeg klarer fint å sykle noen kilometer i vanlige bukser eller annet treningstøy. Men hvorfor skal jeg GIDDE? Det er såpass mye diggere med sykkelbukse, uansett hva du måtte tro. Mindre øm i rumpa, samt ingen gnissing mellom lårene (eller andre kroppsdeler..). Og som sagt har og sykkelgensere sine fordeler. Jeg KUNNE syklet i en tilfeldig t-skjorte, men hvorfor når det er bedre i sykkelgenser? Allerede nevnt en stor fordel (for min del), men kan også si at materialet er digg, til forskjell fra rene bomullst-skjorter o.l.

 

Men lykke til med å sykle på min landevei uten mine sykkelsko, jeg utfordrer deg.. ;)

Kunne jo sikkert ha montert vanlige pedaler, men igjen: hvorfor? Hva er greia?

Lenke til kommentar

Så klart sykler du raskere enn mange med "skikkelig kledsel". Jeg sykler ofte landeveissykkelen min til og fra skolen i vanlige klær, og henger greit med kondomsyklister.

 

Hvorfor tror du det dreier seg om mote? Jeg klarer fint å sykle noen kilometer i vanlige bukser eller annet treningstøy. Men hvorfor skal jeg GIDDE? Det er såpass mye diggere med sykkelbukse, uansett hva du måtte tro. Mindre øm i rumpa, samt ingen gnissing mellom lårene (eller andre kroppsdeler..). Og som sagt har og sykkelgensere sine fordeler. Jeg KUNNE syklet i en tilfeldig t-skjorte, men hvorfor når det er bedre i sykkelgenser? Allerede nevnt en stor fordel (for min del), men kan også si at materialet er digg, til forskjell fra rene bomullst-skjorter o.l.

 

Men lykke til med å sykle på min landevei uten mine sykkelsko, jeg utfordrer deg.. ;)

Kunne jo sikkert ha montert vanlige pedaler, men igjen: hvorfor? Hva er greia?

Jeg sa ikke, at jeg var bedre enn deg på sykkel. Men det kunne vært interessant, å stillt til duell, på noen mil! Eller snakker vi om Trondheim - Oslo? Da ville nok jeg også benyttet andre klær.

 

Bor du på østlandet kan vi jo treffes og ta noen mil? Du i din kondom dress og jeg i vanlige klær. Jeg er ikke redd for å tape, men du skal være i bra form! :)

 

Mitt poeng er heller, at dette utstyrshysteriet, hindre mange fra å bevege seg. Fordi de ikke har råd til 20 - 80 tusen, til sykkel, sko og moteriktige klær. Og det virker på deg, som om det ikke er mulig å trene, eller sykle, uten kondomdress. Det er det jeg forsøker å formidle.

 

Men ta kontakt du, så skal vi se om det ikke blir en sykkeltur! :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Utstyrshysteri? Ja for noen sikkert, men kan ikke se for meg at det hindrer folk i å bevege seg? Du finner jo sykkelklær like billig som vanlige klær som selges på den "vanlige" butikk.

Sykkeltrøye koster jo fra svimlende 150,- og de billigste sykkelshortsene fra 150,-

Det at dette skal hindre folk i fra å bevege seg høres ut som tøv i mine øyne. Men værsågod, sykkel i dongeribuksa di eller hva det nå var. Jeg holder meg til en god pute på en viss plass og veldig kjekke lommer på trøya mi. Jeg gidder ikke å ødelegge mine vanlige klær på sykkelset, de kan jeg ødelegge ved vanlige bruk.

Lenke til kommentar

Når eg hører om folk som spanderer på seg en sykkel til over 50k for å trene et par dager i uka i forkant av nordsjørittet, fullt utstyr ellers som selvsagt også er top notch bare for å spare noen usle gram.

 

Ja da er det utstyrshysteri :) Men ikke i alle tilfeller selvsagt. Er forøvrig enig med vedkommede over her som mener at utstyret i mange tilfeller hindrer folk å starte å mosjonere. Prøv å gå inn på en sykkelbutikk og vær moderat. Pinadø ikke bare enkelt :p

 

Samme gjelder i mange andre sporter også, ta f.eks langrenn som eg er mest kjent med. Man skal ha 4 typer ski der for å mosjonere om man spør rette vedkommede.

 

Faktum er at skal man mosjonere så vil man jo komme bedre utav det om man har bitte litt tyngre utstyr. Man får jo faktisk mer trening. Men det er jo dessverre ikke så kult....

 

Utenom det er eg TOTALT uenig med samme vedkommede som mener at man ikke trenger skikkelige klær om man skal sykle til f.eks jobb hver dag. Det er utter bull.

 

Gjaldt kanskje i den tida man gikk på ungdomsskolen og syklet uansett vær, men nå er man litt eldre og skal man klare å sykle trenger man litt utstyr av kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...