Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Kan godt hende at den føles litt tung, sannsynligvis mye pga hjulene. Hjul er roterende masse og går du ned bare noen hundre gram vil den kjennes mye lettere med en gang.

 

Det er delvis riktig det Josh Homme sier, men det må presiseres at SPD og SPD-SL er Shimano sitt system. Kjøper du Look eller Speedplay, så ikke se etter SPD eller SPD-SL, for det vil du ikke finne.

 

Når det gjelder spørsmålet om å kjøpe på nett så vil jeg anbefale deg å dra til butikken deres. Den ligger i Oslo. Om du ikke har mulighet til det, så kjøper du selvfølgelig på nettet. Hvordan de sender den er jeg usikker på, men sannsynligvis slik du sier, Sno. Kan hende hjulene er på også, litt avhengig av hvor store esker de har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sykler "alle" dere syklister midt i veien og ikke på gangfeltet? Er det bedre å sykle på veien eller noe?

Mener ikke å klage, men kan ingenting om sport eller sykling og er bare nysgjerrig på hvorfor (og det kan være litt irriterende om man er bilist og blir veeldig forsinket)

Lenke til kommentar

Hvorfor sykler "alle" dere syklister midt i veien og ikke på gangfeltet? Er det bedre å sykle på veien eller noe?

Mener ikke å klage, men kan ingenting om sport eller sykling og er bare nysgjerrig på hvorfor (og det kan være litt irriterende om man er bilist og blir veeldig forsinket)

Nå finnes det jo stort sett bare fortau i byer og tettsteder, og dermed blir man nødt til å kjøre på veien for det meste. Fortauer blir også seint feid om våren, og de er ofte mer hullete og slikt (og oftere fulle av glasskår osv.). For de som sykler racersykkel sier det seg selv at de kjører mest i veibanen, da syklene ikke tåler all verden. Fortauer i byer igjen er jo også såpass tett befolka av fotgjengere at sykkel er uegnet. All den tid det ikke finnes skikkelige sykkelveier i Norge, er nok dessverre veien det beste. Har selv bestilt meg en cyclocross (hovedsakelig til bruk på veier, men mtp. norske forhold syns jeg det er greit med noe som tåler litt mer), og for å komme meg de stedene jeg planlegger å sykle er det ingen annen mulighet enn 5 mil uten fortau hver vei, da det herifra er for smale og kronglete fortau, og 99% av veien finnes det ikke.

Når det er sagt: Det finnes en veldig kurant gangvei langs hovedveien her i den ene retninga, så når jeg kjører bil er det en smule irriterende med 5 syklister i veibanen på rad midt i rushtrafikken. I rushen kunne man fint ha brukt fortauet (som jeg selv har sykla på i mange år).

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg ser veldig skjelden syklister som sykler midt i veien. Noe som jo kan ha sammenheng med den store faren for å bli truffet av motgående trafikk hvis en sykler på gulstripa.

 

Til det opprinnelige spørsmålet ditt MalaPlay982; jeg sykler i veien fordi det er der staten sier jeg skal sykle. Sjekk gjerne vegtrafikkloven hvis du er usikker. Det at du mener fortauet er en mer egnet plass å sykle har faktisk forsvinnende lite med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Det med sykling i veibanen har blitt diskutert veldig mange ganger i trafikkforumet, så for å sleppe å repetere meg selv lenker jeg deg dit:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236890

 

Kan noen fortelle meg hvor det står at fortauet er tildelt kun gående, og ikke gående og syklister?

Definisjonen på fortau fra her

h)Fortau: Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.

Også fra samme lov:

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Så det er ikke bare noe vi dikter opp.

 

 

Og jeg sykler aldri langs veikanten. Det er selvmord, da det fører til mange farlige forbikjøringer fra biler. Ligger jeg mer inn mot midten kan de ikke kjøre forbi før det er ledig andre kjørefeltet.

 

Personlig liker jeg ikke Campa. Det bråker mye og du kjenner skikkelig når du skifter gir. Men det er slik italienerne mener at det skal være. :p

Campa som i Campagnolo? Jeg har selv Record gruppesett, og synes det omtrent føles trinnløst når jeg girer.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Da var jomfruturen over! Første sykkel på over 6 år. Godt å komme seg på setet igjen.

Kjøpte meg en Velotech S4D til 7k. Fornøyd med alt bortsett fra en skrapelyd som oppstår når giret er på max.

Må en tur innom spinn i morgen for å sjekke. Utenom det så funket det utmerket. Herlig å kunne cruise i høy fart selv om jeg ikke tråkker.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg ikke Campa. Det bråker mye og du kjenner skikkelig når du skifter gir. Men det er slik italienerne mener at det skal være. :p

Campa som i Campagnolo? Jeg har selv Record gruppesett, og synes det omtrent føles trinnløst når jeg girer.

 

Har selv hatt Record på min gamle Dogma. Det var på langt nær like smooth giring som f.eks. Shimano DA. Kritiserer ikke Campagnolo på noen måte. Jeg likte Record-gruppesettet veldig godt. :)

Lenke til kommentar

venter bare på sykkel som er sent fra chainreactioncycles.com nå jeg .. bruke ca 7 k på den håper på og bli fårnøyd .. noen som vet hva leverings tiden er på sykler fra chain ?

ps DET er ikke i kina .. i england elns ..

 

 

Når man kjøper herfra, betaler man da bare moms (24%) av kjøpesum og ingen toll? Har siklet litt på bla en pinarello sykkel herfra, men kan fort bli veeeeeldig dyrt om jeg glemmer en evt tollavtgift. Men ønsker egentlig bare en bekreftelse på om man må betale annet enn moms (og frakt selvsagt) av sykler fra utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...