Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen dempere har en liten bryter på toppen hvor du slår de av og på, har din en slik?

Nei, ingen brytere her. De ville vel ha sittet på toppen, eller?

 

Sykkelen er en 1-2 år gammel DBS Pulse.

 

Om de er rustet fast, så smør de og bruk sykkelen.

En kompis gjorde det på sin sykkel, og selv om de kanskje ikke er som nye, så virker de ihvertfal.

Kan vel i første omgang bruke 5-56 til å løsne dem, men er det ikke en spesiell demperolje man bør bruke?

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

 

Om de er rustet fast, så smør de og bruk sykkelen.

En kompis gjorde det på sin sykkel, og selv om de kanskje ikke er som nye, så virker de ihvertfal.

Kan vel i første omgang bruke 5-56 til å løsne dem, men er det ikke en spesiell demperolje man bør bruke?

 

Rull innom en sportsforretning du :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

 

jeg skal nå vaske og gjøre sykkelen klar til sommeren. så da har jeg noen spørsmål angående det å smøre sykkel kjedet.

i dag tidlig så jeg at kjedet hadde begynt å ruste(ikke mye, men noen av kjededelene, vet ikke hva de heter, var det rust på) så jeg kjøpte et sett i sykkelbutikken jeg hadde kjøpt sykkelen hos, og de anbefalte en pakke som heter "bike care kit, bike maintenance essentials" i pakken følger det med "CD1 Cireus Degreaser 150ml Spray", "TF2 Lubricant spray with Teflon 150ml", "TF2 Extreme wet synthetic lubricant 75ml" og en klut og børste.

 

spørsmålet mitt er da. hva skal jeg bruke og i hvilken rekkefølge? noe jeg burde være forsiktig med? (leste at det ikke må sprayes på bremsene). noe annet jeg bør gjøre en å smøre kjedet?

dette er første gang jeg skal gjøre dette, så derfor vil jeg være sikker på at jeg gjør det riktig ;)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg diesel eller lampeolje til rens av kjede og kassett, helst lampeolje da den ikke stinker. Det beste er faktisk å plukke kjeden av og bade den i lampeolje i et lite kar. Men hvis ikke, så er mitt tips å bruke mange gamle filler(typ t-skjorter osv) og oppvaskkost, det er det jeg bruker på de regelmessige servicene.

 

Jeg er ikke så veldig glad i den extreme wet oljen du "linker" til, syns den blir alt for våt. Men ettersom du har kjøpt disse produktene uten at jeg er 100% sikker så skal de brukes i rekkefølgen du skrev de opp i. Den siste(TF2 Extreme wet synthetic lubricant 75ml) som er oljen, trenger du lite av, så ikke overdriv forbruket. Men anbefaler deg å kjøre den inn i kjeden etter påførsel, og så tørke av lett med en fille/klut til slutt. Ellers spruter det olje over hele sykkelen din hvis du begynner å sykle uten å gjøre det.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

takk for svar :) har et lite problem med at buksen blir skitten av olje på den ene siden fordi den subber borti tannhjulet på pedalen. finnes det noe som gjør at jeg slipper å få bukse nær tannhjulet? (uten at det ser dumt/stygt ut ) eller er kjedet/tannhjulet for klissete?

 

:)

Lenke til kommentar

takk for svar :) har et lite problem med at buksen blir skitten av olje på den ene siden fordi den subber borti tannhjulet på pedalen. finnes det noe som gjør at jeg slipper å få bukse nær tannhjulet? (uten at det ser dumt/stygt ut ) eller er kjedet/tannhjulet for klissete?

 

:)

 

Bruker du tettsittende sykkelbukse da? Finne jo sikkert an å få kjøpt sånn plastbeskyttelse som er med som standardutstyr på "kjerringsykler".

 

Kommer du borti så kommer du borti, da blir du svart uansett. Har en tendens selv å bli litt svart på racer'n min, spesielt hvis jeg står å sykler, da jeg "vugger" litt mer fra side til side. Dette problemet oppstår ikke på Mountainbike sykkelen, har vel noe med utformingen/designet på sykkelen.

Lenke til kommentar

Heisann! :)

 

Jeg skal på en sykkeltur nå på mandag, blir blir borte noen uker.. I den forbindelse har jeg et par spørsmål

 

1) Er det noe spesielt av verktøy jeg bør ha med meg? Jeg har et unbrakosett, men trenger jeg noe annet enn det? (Jeg har de "vanlige" unbrakonøklene, de som har rette kanter, men ikke de nøklene som har bøyde kanter innover, og med hull i midten -vet ikke en gang hva de heter). Noe annet jeg bør ha med?

 

2) Noen som vet hvordan jeg strammer bremsene litt? Jeg er ikke så veldig kyndig i sykkelreparasjon, så vil ikke gjøre noe galt.. Har en Gekko Flight (den jubileumsmodellen som blant annet ble solgt på Sykkedelisk i Bogstadveien). Legger ved et par bilder..

 

post-27942-0-26036700-1308325086_thumb.jpg

post-27942-0-23260100-1308325114_thumb.jpg

 

Beklager at jeg er litt sent ute med posten, men om noen kunne ha svart meg, i hvert fall det første spørsmålet, innen klokken 15:00 i morgen, så kan jeg få gått til innkjøp av det jeg eventuelt trenger.. det andre spørsmålet, det om bremsene, kan jeg gjerne vite i løpet av helgen..

 

Hjertelig tusen takk for hjelp!! :)

Lenke til kommentar

Kan vel nevne at man trenger et luftekit for å lufte bremsene. Om du ikke har dette kan vel Anton Sport gjøre det. Om det inngår i garantien eller ei er jeg usikker på mtp at du kjøpte den som en jubileumsmodell.

 

Verktøy jeg kommer på i farta man kan ha bruk for:

 

  • Kjedekutter
  • Dekkspaker
  • Pumpe
  • Kjedeskjøt (ikke veldig nødvendig)
  • Torx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...