Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Landsbyhøvdingen i EiT har fått det for seg at vi skal ha presentasjon 5. mai og innlevering 7. mai. Dette missliker jeg sterkt, og lurer på om han har lov til dette? Studiekalenderen sier

 

Undervisningsslutt 27. april

Selvstudieuker 28. april - 20. mai

Ifølge hjemmesidene til faget sier at innleveringen er 5. mai. Det er såvidt jeg vet felles for alle landsbyer.

 

Ellers går det strengt tatt ikke utover lesetiden til eksamen, men selvstudieukene (som i gode gamle dager pleide å være midt i semesteret, men som nå er flyttet sammen med eksamenstiden).

Lenke til kommentar

Ifølge hjemmesidene til faget sier at innleveringen er 5. mai. Det er såvidt jeg vet felles for alle landsbyer.

 

Ellers går det strengt tatt ikke utover lesetiden til eksamen, men selvstudieukene (som i gode gamle dager pleide å være midt i semesteret, men som nå er flyttet sammen med eksamenstiden).

Står også at siste landsbydag er 28. april, og antar denne presentasjonen går under denne fristen.

 

Selvsagt går det utover lesetiden til eksamen, om det kalles selvstudium eller leseuke endrer ikke på dette. Ifølge studiekalenderen eksisterer det heller ikke leseuke dette semesteret, alt er selvstudium.

Lenke til kommentar

Fulgt med på denne tråden en stund nå og ser at hybelspørsmålet for førstegangsstudenter går igjen. Blir kanskje litt mye av sånne spørsmål men jeg har dessverre noen på lager jeg og.

Søker siv.ing og regner med å komme inn til høsten. Det meste er vel da sentrert rundt Gløs så er vel derfor greit å bo rundt om i de trakter da.

Skal søke Nedre Singsaker ihvertfall og hadde opprinnelig tenkt til å søke Berg, men de gikk jo unna ganske fort...

Så da lurer jeg på om noen kan tipse meg i riktig retning? Trodde det var noe på Lerkendal, men fant ikke det på SiT ihvertfall.. Ser gjerne på hybelleiligheter (eller ihvertfall eget bad), ellers ikke flere enn 4 totalt. Er det store prisforskjeller egentlig, og er det lettere å "velge og vrake" hvis man går opp i pris? Kan jo godt betale 5000 hvis det betyr bedre standard etc.

 

 

Og noe helt annet.

Er det sånn at hvis man ikke kommer inn på primærkvoten så har man fortsatt mulighet i ordinærkvoten? Dvs at det blir enklere å komme inn på de linjene som har lavere ordinærsnitt enn primærsnitt?

Lenke til kommentar

Tror faktisk helt ærlig jeg heller ville tatt hybel. Da deler du fellesareal med noen stykker, og det er dermed lettere å være sosial. Men det er jo opp til deg. Du kan jo ende opp med kjipe folk i kollektivet.

Søk Nedre Singsakerslette i alle fall. Flott studentby! Berg spørs det om du får plass på, virker som det blir ekstremt populært og SIT satser også på å nå ut til studenter som allerede bor i Trondheim med Berg. Magnus den godes gate er bra, sentralt, ekstremt nært gløs (det er jo forsåvidt alle du nevner) og rimelig. Klostergata 56 er omtalt på forrige side.

 

 

Hybelleilighet vs vanlig hybel bør du velge alt etter hva du tror du vil foretrekke.

 

Er man et hypersosialt flokkdyr så vil man mistrives alene på en liten hybelleilighet. Er man litt sky og usosial så er ikke kollektiv nødvendigvis perfekt.

 

Om du har sære krav og vil være garantert å bo alene så bør du også vurdere å leie privat litt på forhånd. Det fins mange små hybelleiligheter med god standard i det private markedet, og er man heldig så kan man få til litt av hvert uten at det blir dyrt. F.eks luksus som gulvvarme, godt inneklima, utsikt, og rolig beliggenhet. (Små ting kan være fryktelig irriterende, f.eks en trafikert vei noen få meter fra huset.)

 

Er en nokså sosial person, så har i utgangspunktet ikke noe imot kollektivet. Får bare satse på å være heldig med folka. Satser på å slippe større utgifter enn nødvendig.

Har lest at det har vært stor pågang på Berg ja, så kan nok stemme at det blir vanskelig å få hybel der..

 

Tror nok jeg går for denne søknaden (alle vanlige hybler):

1. Nedre Singsakerslette

2. Magnus Den Godesgate 2

3. Klostergata 56

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Fulgt med på denne tråden en stund nå og ser at hybelspørsmålet for førstegangsstudenter går igjen. Blir kanskje litt mye av sånne spørsmål men jeg har dessverre noen på lager jeg og.

Søker siv.ing og regner med å komme inn til høsten. Det meste er vel da sentrert rundt Gløs så er vel derfor greit å bo rundt om i de trakter da.

Skal søke Nedre Singsaker ihvertfall og hadde opprinnelig tenkt til å søke Berg, men de gikk jo unna ganske fort...

Så da lurer jeg på om noen kan tipse meg i riktig retning? Trodde det var noe på Lerkendal, men fant ikke det på SiT ihvertfall.. Ser gjerne på hybelleiligheter (eller ihvertfall eget bad), ellers ikke flere enn 4 totalt. Er det store prisforskjeller egentlig, og er det lettere å "velge og vrake" hvis man går opp i pris? Kan jo godt betale 5000 hvis det betyr bedre standard etc.

 

 

Og noe helt annet.

Er det sånn at hvis man ikke kommer inn på primærkvoten så har man fortsatt mulighet i ordinærkvoten? Dvs at det blir enklere å komme inn på de linjene som har lavere ordinærsnitt enn primærsnitt?

Til første del: Du får mye mer for 5000 kroner enn for 3000, for å si det sånn, men 5000 kroner er veldig mye i husleie. Spesielt på det private markedet får du veldig mye fint i den prisklassen. Lerkendal studentby finnes i aller høyeste grad, men ikke på sit sine sider. Aner ikke hvorfor sidene er fjerna, det er ikke lenge siden de fantes. Bare søk på google. Uansett, du kan søke på lerkendal på boligtorget: http://www.boligtorget.no/sit/display.aspx?menuid=18

Sjekka ut bloksberg? Der er det veldig, veldig fint.

Til andre del: ja det er riktig.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Tenker jeg starter med SiT-hybel ihvertfall siden jeg ikke har sjans til å gå på visninger og slikt. Bedre å bli kjent med byen og evt gå sammen med noen venner og finne "drømmeleiligheten" etter hvert tenker jeg ;)

Bloksberg ja. Den har jeg faktisk sett på tidligere og liker veldig godt at det er et nyere bygg. Men hvor ligger det egentlig? Var en for mangemange sider siden som la ut noen kart over div studentbyer etc, men finnes det et offesielt kart fra NTNU eller noe?

Hvis Bloksberg er i grei avstand så har jeg ihvertfall den og Nedre Singsaker hittil ;)

Lenke til kommentar

Det ligger rett ved Elgeseter bru, 50 meter inn til høyre etter broa (på Øya. Tvers over gata fra Samfundet). Det er definitivt gangavstand til gløs.

 

Burde kanskje spesifisert at jeg ikke er lokalkjent (bor i Drøbak) :p

Men tror jeg skjønner sånn ca hvor det er. Litt nordvest for Gløs, mot øya, men fortsatt på sørsiden av elva?

 

Hvordan er egentlig sannsynlighetene for å få en hybelleilighet? Antar at man ikke er garantert et av de tre valgene man setter opp hos SiT, så kanskje dumt å bare sette opp hyb.leiler i tilfelle jeg ikke får tilbud om noen av dem?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til slutt.

Jeg skal søke hybler på SIT nå, og lurer på hva jeg bør skrive på "Ønsker bolig til"?

I utgangspunktet skal jeg ta en bachelor, men kan hende jeg utvider til master. I tillegg vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bo på samme sted hele tiden..

Bør jeg "ønske bolig" for hele bachelorperioden på 3 år?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til slutt.

Jeg skal søke hybler på SIT nå, og lurer på hva jeg bør skrive på "Ønsker bolig til"?

I utgangspunktet skal jeg ta en bachelor, men kan hende jeg utvider til master. I tillegg vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bo på samme sted hele tiden..

Bør jeg "ønske bolig" for hele bachelorperioden på 3 år?

 

Bare sier det jeg har sett flere andre si om dette her. De gir bare ut kontrakt for ett år av gangen, så sett et år fra "ønsker bolig fra" ;)

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til slutt.

Jeg skal søke hybler på SIT nå, og lurer på hva jeg bør skrive på "Ønsker bolig til"?

I utgangspunktet skal jeg ta en bachelor, men kan hende jeg utvider til master. I tillegg vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bo på samme sted hele tiden..

Bør jeg "ønske bolig" for hele bachelorperioden på 3 år?

 

Bare sier det jeg har sett flere andre si om dette her. De gir bare ut kontrakt for ett år av gangen, så sett et år fra "ønsker bolig fra" ;)

Ok:)

Nå maser jeg fælt her, men satser på at dette er siste spørsmål.

 

I bekreftelsen på boligsøknaden står det: "Husk å send oss bekreftelse på at du er student. Du blir ikke satt inn på ventelisten før vi mottar bekreftelse på at du er student."

 

Hva slags bekreftelse dreier det seg om, og hvordan sender jeg det isåfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...