Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er ikke et siving stuide nei, men blir vel ikke sett på som rent realfag som matte, fysikk, kjemi og biologi.

 

Edit: Kan godt være jeg tar feil, men det som stemmer er at NTNU fokuserer mye mer på mastergrader enn bachelorgrader på gløshaugen.

Endret av oysteina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hvordan er jobbtilbudene til de som blir uteksaminert fra I&IKT med fordypning i produkt og prosess eller petroleumsfag nå for tiden?

Har mange jobbtilbud før de er ferdige, eller må de fleste lete etter jobb? Evt. hvor lett/vanskelig er det å få jobb hvis du må søke selv?

Kommer ann på. Det er ingen som får jobbtilbud før de er ferdige uten å prøve å få det. Tror du selskaper sender agenter inn for å infiltere NTNU, for så å spørre intetanende studenter om jobb? Noen kommer i kontakt med/søker på jobb før de er ferdige, andre gjør ikke. Jeg har faktisk aldri møtt noen fra I&IKT, men tror det er "det samme" som data (Dvs, hvis man spør en som går I&IKT om hva han går så vil jeg tippe vedkommende svarer "data", akkurat som de som går datateknikk). Dataingeniører fra nNTNU får lett jobb.

 

Edit: Parental Advisory, endel sensur

 

Vet at det er en del skoler hvor arbeidsgivere drar på jobbmesser eller lignende på skolene, og rekrutterer studenter. Vet flere får jobbTILBUD før endt utdanning. Trodde det var slik på NTNU også, men mulig jeg tar feil. Hvis det er tilfelle så beklager jeg, ingen vits i å snakke (eller skrive) nedlatende.

Tviler på det du sier om at de som går I&IKT sier at de går "data", da de ikke blir direkte dataingeniører, mer "vanlig" ingeniør med fordypning i et felt. Hadde vært interessant å vite hvor ettertraktet disse studentene er (med fordypning i produkt og prosess og petroleumsfag).

Lenke til kommentar
snip

 

Vet at det er en del skoler hvor arbeidsgivere drar på jobbmesser eller lignende på skolene, og rekrutterer studenter. Vet flere får jobbTILBUD før endt utdanning. Trodde det var slik på NTNU også, men mulig jeg tar feil. Hvis det er tilfelle så beklager jeg, ingen vits i å snakke (eller skrive) nedlatende.

Tviler på det du sier om at de som går I&IKT sier at de går "data", da de ikke blir direkte dataingeniører, mer "vanlig" ingeniør med fordypning i et felt. Hadde vært interessant å vite hvor ettertraktet disse studentene er (med fordypning i produkt og prosess og petroleumsfag).

Dette er ganske rett. Mange som har sommerjobb i en bedrft, får også tilbud om jobb etterpå. Samtidig har mange bedrifter rekrutteringsbonuser til ansatte som gir tips om potensielle kandidater som fører til ansettelse. Om man kjenner folk i trinn over, og de liker/har tro på deg, kan det hende de tipser bedriften de jobber i, og du blir innkalt til intervju.

 

I&IKT er ikke data. Det er ganske langt unna data, da er både komtek og informatikk nærmere beslektet. De holder riktig nok på en del med datamaskiner, men med et helt annet fokus. Av de jeg kjenner som går I&IKT, vil antakelig vis alle heller nevne spesialiseringen de går enn å si at de studerer data.

Lenke til kommentar
snip

 

Vet at det er en del skoler hvor arbeidsgivere drar på jobbmesser eller lignende på skolene, og rekrutterer studenter. Vet flere får jobbTILBUD før endt utdanning. Trodde det var slik på NTNU også, men mulig jeg tar feil. Hvis det er tilfelle så beklager jeg, ingen vits i å snakke (eller skrive) nedlatende.

Tviler på det du sier om at de som går I&IKT sier at de går "data", da de ikke blir direkte dataingeniører, mer "vanlig" ingeniør med fordypning i et felt. Hadde vært interessant å vite hvor ettertraktet disse studentene er (med fordypning i produkt og prosess og petroleumsfag).

Dette er ganske rett. Mange som har sommerjobb i en bedrft, får også tilbud om jobb etterpå. Samtidig har mange bedrifter rekrutteringsbonuser til ansatte som gir tips om potensielle kandidater som fører til ansettelse. Om man kjenner folk i trinn over, og de liker/har tro på deg, kan det hende de tipser bedriften de jobber i, og du blir innkalt til intervju.

 

I&IKT er ikke data. Det er ganske langt unna data, da er både komtek og informatikk nærmere beslektet. De holder riktig nok på en del med datamaskiner, men med et helt annet fokus. Av de jeg kjenner som går I&IKT, vil antakelig vis alle heller nevne spesialiseringen de går enn å si at de studerer data.

 

Takk for oppklaringen, var omtrent slik min oppfatning var også.

Tilbake til spørsmålet: Er det ingen som vet om disse I&IKTstudentene med de nevnte fordypningene er ettertraktet på jobbmarkedet, eller om det er lettere å få jobb som en ren "dataingeniør" eller en petroleumsingeniør (eller hva de nå kaller seg)?

Lenke til kommentar
snip

 

Vet at det er en del skoler hvor arbeidsgivere drar på jobbmesser eller lignende på skolene, og rekrutterer studenter. Vet flere får jobbTILBUD før endt utdanning. Trodde det var slik på NTNU også, men mulig jeg tar feil. Hvis det er tilfelle så beklager jeg, ingen vits i å snakke (eller skrive) nedlatende.

Tviler på det du sier om at de som går I&IKT sier at de går "data", da de ikke blir direkte dataingeniører, mer "vanlig" ingeniør med fordypning i et felt. Hadde vært interessant å vite hvor ettertraktet disse studentene er (med fordypning i produkt og prosess og petroleumsfag).

Dette er ganske rett. Mange som har sommerjobb i en bedrft, får også tilbud om jobb etterpå. Samtidig har mange bedrifter rekrutteringsbonuser til ansatte som gir tips om potensielle kandidater som fører til ansettelse. Om man kjenner folk i trinn over, og de liker/har tro på deg, kan det hende de tipser bedriften de jobber i, og du blir innkalt til intervju.

 

I&IKT er ikke data. Det er ganske langt unna data, da er både komtek og informatikk nærmere beslektet. De holder riktig nok på en del med datamaskiner, men med et helt annet fokus. Av de jeg kjenner som går I&IKT, vil antakelig vis alle heller nevne spesialiseringen de går enn å si at de studerer data.

 

Takk for oppklaringen, var omtrent slik min oppfatning var også.

Tilbake til spørsmålet: Er det ingen som vet om disse I&IKTstudentene med de nevnte fordypningene er ettertraktet på jobbmarkedet, eller om det er lettere å få jobb som en ren "dataingeniør" eller en petroleumsingeniør (eller hva de nå kaller seg)?

 

Umulig å si. Kommer ann på arbeidsmarkedet når du går ut. Hvorfor lurer du på dette? Har du tenkt å gjøre et linjevalg på bakgrunn av forum-meninger om hvilken linje som gir marginalt bedre jobbmuligheter etter endt utdanning? :yes:

Kanskje noen andre kan uttale seg om I&IKT, for jeg vet ikke en dritt om den linjen. Har ikke hørt dem nevnt verken av venner, studiekamerater eller på karrieredager.

Lenke til kommentar

Generelt er det veldig gode jobbmuligheter for alle som studerer siv.ing. på NTNU, og det som er av små forskjeller vil garantert endre seg i løpet av studietiden din, så det å ta med dette i betraktingen når du velger linje, har ikke så mye for seg.

 

Jeg vet ikke nor særlig om hvordan det er på akkurat den retningen du spesifiserte, men generelt gir I&IKT en veldig bred kompetanse på grunnleggende ingeniørfag, så jeg vil tro mulighetene er mange uansett hvilken retning du velger videre. En sivilingeniørutdannelse gir uansett så bred kompetanse at det også er muligheter for jobb innenfor andre fagfelt enn det du velger å spesialisere deg på.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...