Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greit, så om eg vil finne meg ein egen hybelleilighet må eg rekne med rundt 4000 i månaden. Det første året blir då sirkus 48 000 kr. Eg vil nok ha noko å 120 000 kr på konto før eg byrjar å studere, kor mange andre utgifter må ein rekne med? Kor mykje brukar dykk på "heilt grei levestandard" i løpet av eit år, ca?

Med mindre du har en hinsides pengebruk, kommer du ikke til å trenge å tenke på pengeproblemer.

Lenke til kommentar
Greit, så om eg vil finne meg ein egen hybelleilighet må eg rekne med rundt 4000 i månaden. Det første året blir då sirkus 48 000 kr. Eg vil nok ha noko å 120 000 kr på konto før eg byrjar å studere, kor mange andre utgifter må ein rekne med? Kor mykje brukar dykk på "heilt grei levestandard" i løpet av eit år, ca?

Med mindre du har en hinsides pengebruk, kommer du ikke til å trenge å tenke på pengeproblemer.

 

Jeg har et helt hisides pengeforbruk (stort sett alt går med på øl), og kan glatt bruke hele stipendet pluss lønn på en måned (inklusive husleie og div regninger). Det vil for min del si mellom 9 og 10 tusen hver måned.

Lenke til kommentar

For meg går ca hele lånet (6-7k/mnd) til husleie og mat/drikke. Er jo byturene som gjør utslag. Om man holder seg litt i skinnet der, går det i grunnen greit å leve kun på lånet. Men det er jo selvfølgelig lettere sagt enn gjort.

I tillegg ønsker man jo å investere litt i elektronikk, evt andre ting man har sansen for ;)

Endret av TWA
Lenke til kommentar
Håper det er noen Materialteknologi-studenter her... bedriften vår er invitert til å delta på diplomseminar utpå vårparten. Kan noen si litt om hvor populær denne tilstelningen er blant studentene, evt erfaringer fra tidligere år, og er det noen som vet de kommer til å være med på dette?

Nå er det lenge siden sist jeg var på diplomseminar på materialteknologi men de gangene jeg har vært på det har så godt som alle sisteårstudenter vært med hele dagen. I tillegg er det en god del fra de andre årskullene som kommer og hører på når det ikke krasjer med obligatorisk undervisning og andre viktige forelesninger.

 

Etter forelesningene utveksles telefonnummer, eposter og det avtales ofte jobbintervjuer senere på dagen. Bedriftene som har presentasjoner har som regel planer om å gjøre jobbintervjuer eller bare knytte kontakter for senere jobbintervjuer og rekruttering av studenter til å gjøre diplomoppgaver for dem. Det er vanlig at man også får invitasjon til middag/diplomfest på kvelden. Ikke alle bedriftene stiller opp der men studentene setter i hvert fall pris på at de gjør det. Diplomfesten består som regel av 30-50 studenter, 10-15 professorer/forelesere og 10-15 representanter fra bedrifter.

Lenke til kommentar

Er det mange av dere som tok IB-linja? Jeg er veldig usikker på om det fortsatt er noe jeg burde satse på. Jeg føler at jeg er blitt veldig umotivert i det siste, men kommer nok til å få motivasjonen tilbake til slutt.

Om jeg kan komme like langt med realfag på vgs (kan jo inn på NTNU uansett så lenge jeg har gode nok karakterer), så kan jeg tenkte jeg å bli igjen her i stedet for å pendle til en annen vgs de to neste åra. Eller hva synes dere?

Lenke til kommentar

Simen1, takk for tilbakemelding. Det ser ut til å være en bra arena mhp rekruttering for oss og andre F&U- og teknologibedrifter, og ikke minst for studentene. Infosjefen vår har visstnok allerede meldt oss på, og det er meget mulig jeg blir en av dem som drar oppover for å "selge" bedriften vår :)

Lenke til kommentar
jon67: kjenner du til konseptet med bedriftspresentasjoner? Det er hvertfall veldig populært, både blant bedrifter og studenter.

Jepp, vi hadde en 7. februar med ca 60 påmeldte, responsen var god iflg det jeg har hørt. Vi har de siste år gått inn for å bli enda mer synlige i studentmiljøene, spesielt på NTNU som vi allerede rekrutterer mye fra, ved deltagelse på bl.a KarriereDagene m.m.

Lenke til kommentar
Hvilket firma jobber du i da?

Hmm, kanskje ikke så lurt å avsløre dette i et forum hvor jeg har endel mindre seriøse innlegg :whistle: (men jeg har vel allerede gjort det i en annen tråd). Det var heller ikke meningen å reklamere for firmaet jeg jobber for i denne tråden. Legger det i en spoiler, så får en moderator fjerne det hvis det strider mot retningslinjene.

 

 

www.ife.no

 

Lenke til kommentar
jon67: kjenner du til konseptet med bedriftspresentasjoner? Det er hvertfall veldig populært, både blant bedrifter og studenter.

 

Hvem sier nei takk til gratis øl og pizza?

 

En dag hadde Skanska bedpres for bygg. De serverte amerikansk buffét. Himmelsk.

Lenke til kommentar
Er det mange av dere som tok IB-linja? Jeg er veldig usikker på om det fortsatt er noe jeg burde satse på. Jeg føler at jeg er blitt veldig umotivert i det siste, men kommer nok til å få motivasjonen tilbake til slutt.

Om jeg kan komme like langt med realfag på vgs (kan jo inn på NTNU uansett så lenge jeg har gode nok karakterer), så kan jeg tenkte jeg å bli igjen her i stedet for å pendle til en annen vgs de to neste åra. Eller hva synes dere?

IB teller bare positivt, du får et bedre faggrunnlag, og de aller fleste bedrifter verdsetter gode engelskkunnskaper høyt.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål. La oss si at jeg søker bygg, kommer inn, men reserverer plassen min til neste år pga førstegangstjeneste (dette kommer nesten garantert til å skje). Jeg dimmer etter 1 dag i militæret, kommer hjem ca 10. august. Hva er da sjansen for at jeg likevel slipper inn bygg dette året?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål. La oss si at jeg søker bygg, kommer inn, men reserverer plassen min til neste år pga førstegangstjeneste (dette kommer nesten garantert til å skje). Jeg dimmer etter 1 dag i militæret, kommer hjem ca 10. august. Hva er da sjansen for at jeg likevel slipper inn bygg dette året?

 

Null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...