Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel sånn at man må ha gått 3 måneder på skolen får å kunne søke fritak.

 

Dette er feil. Ang førstegangstjeneste så skal innkallelse være sendt senest 3 mnd før tjenestestart. Hvis du ikke har fått bekreftelse på skoleplass før innkallelsen kommer så skal det mye til å få utsettelse.

 

Men - det kan jo av og til være lett å bli sendt hjem i starten. Dra derfor i militæret og søk først utsettelse på skoleplass når du ser at dimming er vanskelig. Jeg ringte sent i september og fikk utsatt plassen min ved NTNU - møtte aldri på immatrikulering.

 

En kamerat i klassen hadde lenge hatt innkalling til garden midt i oktober, og hadde da gått på NTNU siden august men fikk ikke utsettelse...

Lenke til kommentar
Er vel sånn at man må ha gått 3 måneder på skolen får å kunne søke fritak.

 

Dette er feil. Ang førstegangstjeneste så skal innkallelse være sendt senest 3 mnd før tjenestestart. Hvis du ikke har fått bekreftelse på skoleplass før innkallelsen kommer så skal det mye til å få utsettelse.

 

Men - det kan jo av og til være lett å bli sendt hjem i starten. Dra derfor i militæret og søk først utsettelse på skoleplass når du ser at dimming er vanskelig. Jeg ringte sent i september og fikk utsatt plassen min ved NTNU - møtte aldri på immatrikulering.

 

En kamerat i klassen hadde lenge hatt innkalling til garden midt i oktober, og hadde da gått på NTNU siden august men fikk ikke utsettelse...

 

Hmm, skeptisk... Mener regelen er at man må ha gått 3 måneder på skole den dagen man er innkalt til. Hvis jeg husker rett så fikk jeg innkallelsen lenge før jeg fikk skoleplassen på NTNU, men skulle ikke inn før i Januar, og da fikk jeg utsettelse

 

Med de arbeidsvanene du har kommer du til å gå på en smell ganske fort.

 

Må si jeg hadde mye de samme arbeidsvanene som han har, men når jeg først begynte så falt jeg raskt over til mye bedre vaner. Har nok litt med at man faktisk har valgt noe som man interesserer seg for på universitet, og det er derfor lettere å ha bedre arbeidsvaner enn på videregående. Min erfaring i alle fall

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål, selvom det er en stund til jeg skal evt. studere. Jeg har nå gått et halvt år på VGS, første år og så og si gitt litt faen. Jeg har ikke jobbet så veldig mye med skole, stort sett ingen ting hjemme i hvertfall. Jeg jobber med de fagene som interesserer meg, da leser jeg av fri vilje. Men når det er andre ting som ikke er så interessant, så blir det lesing til prøver på bussen samme dag prøven er og er jeg heldig da får jeg en femmer.

 

Så jeg lurer på, regner med at jeg kommer til å ligge på en firer i snitt når jeg er ferdig med VGS. Kan jeg bare utelukke et evt. studie ved NTNU? På fritiden driver jeg stort sett med programmering, og tror jeg ikke skulle hatt noe problem med å følge med på det som undervises der, innen programmering så kan jeg sikkert mye fra før av. Men skal jeg bare skippe å søke plass når den tid kommer?

 

Spørs når du skjønner at du må jobbe litt på universitetet :) Mange har gått på en smell fordi de lett fikk gode karakterer på VGS med minimalt av arbeid, det kan det hende du gjør også. Men det betyr ikke nødvendigvis at du ikke bør gå, det er jo mange som har fått seg en smell, der alt endte godt til slutt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er vel sånn at man må ha gått 3 måneder på skolen får å kunne søke fritak.

Dette er feil. Ang førstegangstjeneste så skal innkallelse være sendt senest 3 mnd før tjenestestart. Hvis du ikke har fått bekreftelse på skoleplass før innkallelsen kommer så skal det mye til å få utsettelse.

Hmm, skeptisk... Mener regelen er at man må ha gått 3 måneder på skole den dagen man er innkalt til. Hvis jeg husker rett så fikk jeg innkallelsen lenge før jeg fikk skoleplassen på NTNU, men skulle ikke inn før i Januar, og da fikk jeg utsettelse

Sitter her med et varsel om planlagt innkalling, så:

Selve innkallingen, som bekrefter at du skal møte til førstegangstjeneste, får du tilsendt senest 2 måneder før du skal møte.

Og på svarslippen finner man følgende valg:

Jeg tar høyere utdanning som på innkallingstidspunktet har vart mer enn 3 mnd.

Så sånn er det :)

Lenke til kommentar

Som sagt - en i klassen måtte inn nå i oktober, da utdanningen hans hadde vart i 3 mnd. I min tid i forsvaret fikk vi inn mange rekrutter som måtte avbryte både påbegynt og planlagt utdanning. Jeg jobbet en del med personell og er rimelig sikker på dette her :)

 

Som dere skjønner er det litt forskjellige praksiser ute og går, så jeg ville ikke klingret meg til det som står på arket. Vernepliktsverket serverer deg gladelig mange forskjellige historier..

 

Et annet viktig poeng er at det i mindre og mindre grad er slik som før - at en utsettelse betyr at man slipper. Jeg har flere kompiser på 24-25 år som er midt i førstegangstjenesten nå. I tillegg hadde vi i kompaniene jeg jobbet flere rekrutter i den aldersgruppen.

 

Det er ikke noe gøy.

 

Hopp inn, og kjør på, du får en opplevelse du aldri vil glemme:-)

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål, selvom det er en stund til jeg skal evt. studere. Jeg har nå gått et halvt år på VGS, første år og så og si gitt litt faen. Jeg har ikke jobbet så veldig mye med skole, stort sett ingen ting hjemme i hvertfall. Jeg jobber med de fagene som interesserer meg, da leser jeg av fri vilje. Men når det er andre ting som ikke er så interessant, så blir det lesing til prøver på bussen samme dag prøven er og er jeg heldig da får jeg en femmer.

 

Så jeg lurer på, regner med at jeg kommer til å ligge på en firer i snitt når jeg er ferdig med VGS. Kan jeg bare utelukke et evt. studie ved NTNU? På fritiden driver jeg stort sett med programmering, og tror jeg ikke skulle hatt noe problem med å følge med på det som undervises der, innen programmering så kan jeg sikkert mye fra før av. Men skal jeg bare skippe å søke plass når den tid kommer?

Jobb litt mer, slik at du (nesten) har femmeren i snitt, så er det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...