Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hum. To siv.ing.-studier som frister, datateknikk og fysikk og matematikk. Tror det blir sistnevnte, men programmering virker interessant det også. Damn.

Er du både glad i data, fysikk og matematikk, er nok kyb det rette for deg. Hardt, men inneholder "alt".

 

Fysikk? Hvor mye fysikkfag er det kyb har? Skulle jeg valgt noe, som inneholdt mest mulig av det som nevnes hadde jeg gått fysmat med spesialisering i matte/data. Men man bør kanskje tenke seg litt om, hva slags fysikk er det man liker feks? Jeg likte også fysikk og matematikk på VGS, men jeg hadde kanskje ikke gått fysmat om jeg begynte på universitet i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fysikk? Hvor mye fysikkfag er det kyb har?

Ikke så veldig mange, men man trenger en forståelse av det hvertfall. Vet ikke helt hva som faller innenfor fysikk, men hvertfall fysikk "1" og fluidmekanikk, samt endel elektrofag (kretsteknikk, kretsanalyse), datastyring (inneholder bl.a. instrumentering og måleteknikk, motorteori), modellering og simulering (matematiske modeller for motorer osv).

 

Kan godt være det er noen av disse fagene du ikke vil regne som fysikkfag, samt at vi har andre jeg har glemt =)

 

edit: + at kybere får jobb!

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Fysikk? Hvor mye fysikkfag er det kyb har?

Ikke så veldig mange, men man trenger en forståelse av det hvertfall. Vet ikke helt hva som faller innenfor fysikk, men hvertfall fysikk "1" og fluidmekanikk, samt endel elektrofag (kretsteknikk, kretsanalyse), datastyring (inneholder bl.a. instrumentering og måleteknikk, motorteori), modellering og simulering (matematiske modeller for motorer osv).

 

Kan godt være det er noen av disse fagene du ikke vil regne som fysikkfag, samt at vi har andre jeg har glemt =)

 

edit: + at kybere får jobb!

 

heh, mao 2 :)

 

Det får vel de fleste siving-linjer i dag. Fysmat er godt å ha når det er lavsesong om 5 år :)

Lenke til kommentar
Noe sier meg at du går på HiST, eller har hatt en dårlig NTNU-experience i tidlig barndom =P
Han går hverken på NTNU eller HiST.. han går på Dragvoll.

Hehe, likte den der ass! :D

 

Angående jobbmuligheter, er det vel fysmatere og andre linjer med mye "basisfag" som har best muligheter, men når man først prater om ingeniørligninger, kan man ikke ta hensyn til sånt, du har jobb nærmest uansett hvis du gjør en god jobb på skolen. Bestem etter interesser!

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at ind.øk. skiller seg ut fra de andre siving-retningene, både på fag og studiemiljø. Antar at fagkretsen er ganske annerledes og dermed også miljøet. Noen som har kommentarer til det?

 

Jeg skal studere på NTNU til høsten og prøver å finne ut hva jeg skal velge. Ser på ind.øk., materialteknologi og evt andre. Er glad i matte og kjemi, og vil også gjerne jobbe med strategi og utvikling.

Endret av Store_G
Lenke til kommentar
ind.øk. er i en klasse for seg selv etter det jeg hører. Både når det gjelder faglig kompetanse, miljø og lønn etter studiene.

 

Sant nok, iogmed at de har såvidt mange useriøse økonomifag, så blir de vel knapt som Sivinger å regne :). Paradoksalt nok er det jo mange folk som er flinke (dvs ihvertfall flittige) faglig på Indøk, selv om det er en lettvekter linje på fagfronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på at indøkere tjener så bra i forhold til andre på gløs. Indøkerene har ofte høy grunnlønn, men da er overtid inkludert. Og de er ofte forventet at du jobber mye, spesielt i konsulent bransjen. Jobber en siv.ing overtid får han som regel godt betalt for det og tar fort igjen en indøker.

Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad hadde en statistikk tidligere i år (evt. desember 2007) over hvor mye man tjente i de ulike bransjene etter utdanningen, men jeg finner ikke tilbake til den. Ikke overraskende lå de som hadde gått petrolium på topp.

 

Sånn info burde vært mye mer tilgjengelig enn i dag, ikke bare for høyere teknisk utdannelse men for alle yrker og studier. Lønnsnivå sier veldig mye om etterspørsel og dermed jobbmuligheter. Noen går i den fella å studere det de liker best til tross for at jobbmulighetene og lønnsmulighetene er elendige. Man rådes jo ofte til å velge det man liker best, men jeg mener man bør ta med flere ting i vurderingen. Sånn at særlig de åpne studuene ikke bare kaster bort arbeidskraft på ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...