Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt på Teknisk kybernetikk som det jeg kanskje skal søke meg inn på, men er allikevel litt usikker..

Noen som vet hvordan det er der?

 

Lurer på:

- Hvordan er studiet rent sosialt? (Har fått litt intrykk av at de som går der er litt spesielle) :whistle:

- Hvordan er jobbmulighetene senere? Lønnsnivå, etterspørsel og om jobben man får senere er interesant.

- Hvordan er studiet å gjennomføre faglig? Mange som stryker? Kjedelige fag? osv..

 

Hadde også vært kurrant om noen kunne svart på de samme spørsmålene for "PuP", "Energi og Miljø" og og Bygg =)

 

Finnes det forresten noe statistikk som viser lønna mellom de ulike siv.ing. utdannelsene?

 

Tusen takk for alle svar!

Bjørn

Endret av turbopanda
Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på Teknisk kybernetikk som det jeg kanskje skal søke meg inn på, men er allikevel litt usikker..

Noen som vet hvordan det er der?

 

Lurer på:

- Hvordan er studiet rent sosialt? (Har fått litt intrykk av at de som går der er litt spesielle) :whistle:

Jepp endel av oss er ganske spesielle ;) Men Omega Linjeforening er temmelig aktiv, og får i gang mye. Hvis man engasjerer seg i en komité, får man mye sosialt :)

- Hvordan er jobbmulighetene senere? Lønnsnivå, etterspørsel og om jobben man får senere er interesante.

Har inntrykk av at vi er temmelig ettertraktet, men det er vel de fleste for tiden.

- Hvordan er studiet å gjennomføre faglig? Mange som stryker? Kjedelige fag? osv..

Jeg synes det er i tyngste laget, med mye å gjøre og mange (matematisk) tunge fag.

Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på Teknisk kybernetikk som det jeg kanskje skal søke meg inn på, men er allikevel litt usikker..

Noen som vet hvordan det er der?

 

Lurer på:

- Hvordan er studiet rent sosialt? (Har fått litt intrykk av at de som går der er litt spesielle) :whistle:

Jepp endel av oss er ganske spesielle ;) Men Omega Linjeforening er temmelig aktiv, og får i gang mye. Hvis man engasjerer seg i en komité, får man mye sosialt :)

kyb er nok en av de mer nerdete linjene, men det er en type spesiell som jeg selv synes er bedre enn det spesielle ved f.eks. indøkere (der jeg ved spesiell mener sossete). kybbere er hyggelige folk, det hadde sikkert vært gøy om det gikk noen jenter der også, menmen.

- Hvordan er jobbmulighetene senere? Lønnsnivå, etterspørsel og om jobben man får senere er interesante.

Har inntrykk av at vi er temmelig ettertraktet, men det er vel de fleste for tiden.

det er veldig lett å få jobb, og det finnes alt i fra veldig lite interessante jobber til noen av de mest spennende jobbene du kan tenke deg om du er interessert i teknikk. har du lite skrupler tror jeg kongsberg d&a, nammo etc er veldig bra, jobbe med høyteknologi og mye penger. ellers finnes det f.eks. mange små interessante firma som lager spesialkonstruksjoner for oljebransjen, her er det en del kjekke petter smart-jobber ute og går, der en får jobbe med alt fra idé via prototypbygging til produksjon.

- Hvordan er studiet å gjennomføre faglig? Mange som stryker? Kjedelige fag? osv..

Jeg synes det er i tyngste laget, med mye å gjøre og mange (matematisk) tunge fag.

er nok et av de tyngste studiene du kan velge, mye fokus på å bygge opp en solid teoretisk bakgrunn for å kunne være i stand til å tenke nytt. er du motivert, og klarer å holde motivasjonen oppe ved å se lyset i enden av tunnelen går det nok fint:)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har prøvd å lese igjennom i hvertfall deler av tråden, selv om alle de 382 sidene ble litt mye for meg.

Jeg er russ i år og lurer ekstremt mye på hva jeg skal gjøre fremover.

 

Jeg er egentlig både interesert i samfunsfag og realfag, men da jeg ikke greier å la meg rive helt med av tanken på etatjobbing, har jeg endt opp med å i hvert fall tro at en siv.ing utdanning er tingen for meg, men dessverre er det så ekstremt mye å velge imellom.

Jeg har tenkt litt og jeg har et ønske om hovedsakelig to ting, å skape noe og å ikke jobbe mer enn nødvendig forran datamaskinen. (Jeg vet det meste sikkert vil skje der, men ønsker ikke at det skal være 100% som i et IT-studie, da jeg allerede er for mye forran skjerm i dag.) Jeg har nå sett for meg fire studier på da NTNU som kan oppfylle disse kravene: Industriell design, materialteknologi, produktutvilking og produksjon og ind.øk med rettning produktutvikling og produksjon.

 

For meg virker PuP, ID og ind.øk mest spennende, men jeg er litt usikker på hvaslags jobber jeg kan få når jeg er ferdig. Jeg tviler ikke på at jeg kan få jobb, men om den typen produktutvikling som jeg ser for meg at det kunne være artig å ta del i eksisterer i liten grad i Norge. Ind.øk føles på en måte som et sikkert valg, men da kommer plutselig problemet med at jeg får mindre basisferdigheter enn studentene som tar PuP og andre siv.ing studier. Er det noen her som går på de forskjellige linjene og som kan si noe om hvaslags jobber de forventer og kunne få sammenlignet med studenter på linjer med mer basiskunnskap som f.eks fys-mat? Og er det mulig å ta f.eks matte 4 som ekstrafag når en går ind.øk om jeg ønsker den tyngden? Eller bør jeg om jeg ønsker litt utdanning innen ledelse og økonomi ta noen vekttall i det etter endt Master i et vanlig siv.ing studie?

 

En ting jeg har lurt på er dette med friår. Jeg har som nevnt tenkt litt på dette med instriell design, men lurer litt på om jeg rett og slett er for dårlig til å tegne. Kanskje jeg i et friår kan tilegne meg noen ferdigheter i teknisk tegning gjennom en folkehøyskole eller noe. Samtidig er jeg redd for at en folkehøyskole blir litt for synsete for meg og at jeg går lei. I løpet av året må jeg vel risikere å glemme litt av mitt tidligere pensum. Er det noen her som har noen formeninger om fordeler og ulemper med å gå rett fra videregående til siv.ing studier? Jeg heller personlig mer og mer for å reise rundt og jobbe minimalt i sommerferien for så å være ganske utvilt og klar for studier i stedenfor å jobbe et år først.

 

Leste et sted om muligheten til å ta permisjon (et friår) i løpet av en femårig master. Er det mulig og/eller anbefalt?

 

På forhånd takk for alle svar.

 

PS: Synes aerodynamikk virker spennende, nyttig og praktisk, er det noe en får jobbet med i disse rettningene?

Endret av dogcow
Lenke til kommentar
Jeg er egentlig både interesert i samfunsfag og realfag, men da jeg ikke greier å la meg rive helt med av tanken på etatjobbing, har jeg endt opp med å i hvert fall tro at en siv.ing utdanning er tingen for meg, men dessverre er det så ekstremt mye å velge imellom.

Jeg ser du har gjort grundig research ... :thumbdown:

 

Mitt tips er at du ikke velger studie etter hvilken jobb du vil ha, men etter dine interesser. En arbeidsgiver (i et trangere arbeidsmarked) ansetter deg aldri bare etter studiene dine, men ser mye mer på hvem du er, hva du har gjort og hva du interesserer deg for.

Lenke til kommentar
For meg virker PuP, ID og ind.øk mest spennende, men jeg er litt usikker på hvaslags jobber jeg kan få når jeg er ferdig. Jeg tviler ikke på at jeg kan få jobb, men om den typen produktutvikling som jeg ser for meg at det kunne være artig å ta del i eksisterer i liten grad i Norge. Ind.øk føles på en måte som et sikkert valg, men da kommer plutselig problemet med at jeg får mindre basisferdigheter enn studentene som tar PuP og andre siv.ing studier. Er det noen her som går på de forskjellige linjene og som kan si noe om hvaslags jobber de forventer og kunne få sammenlignet med studenter på linjer med mer basiskunnskap som f.eks fys-mat? Og er det mulig å ta f.eks matte 4 som ekstrafag når en går ind.øk om jeg ønsker den tyngden? Eller bør jeg om jeg ønsker litt utdanning innen ledelse og økonomi ta noen vekttall i det etter endt Master i et vanlig siv.ing studie?

Du kan få et greit overblikk over hva PuP kan lede til ved å lese studiespesialiseringsbrosjeren her.

 

En ting jeg har lurt på er dette med friår. Jeg har som nevnt tenkt litt på dette med instriell design, men lurer litt på om jeg rett og slett er for dårlig til å tegne. Kanskje jeg i et friår kan tilegne meg noen ferdigheter i teknisk tegning gjennom en folkehøyskole eller noe. Samtidig er jeg redd for at en folkehøyskole blir litt for synsete for meg og at jeg går lei. I løpet av året må jeg vel risikere å glemme litt av mitt tidligere pensum. Er det noen her som har noen formeninger om fordeler og ulemper med å gå rett fra videregående til siv.ing studier? Jeg heller personlig mer og mer for å reise rundt og jobbe minimalt i sommerferien for så å være ganske utvilt og klar for studier i stedenfor å jobbe et år først.

Det skal ikke være nødvendig med kunnskaper innen teknisk tegning før du begynner på studiet, så akkurat det skal gå bra. Jeg går selv PuP og vi hadde "produktmodellering" første semester, det er et fag der man lærer å tegne maskintegninger, lage raske skisser, og en kjapp gjennomgang av et CAE-program (Unigraphics NX). Hvordan det er på ID er jeg ikke sikker på.

 

Leste et sted om muligheten til å ta permisjon (et friår) i løpet av en femårig master. Er det mulig og/eller anbefalt?

Det er flere som tar ett friår fra studiene, og så vidt jeg har hørt går det helt fint.

På forhånd takk for alle svar.

 

PS: Synes aerodynamikk virker spennende, nyttig og praktisk, er det noe en får jobbet med i disse rettningene?

Som sagt studerer jeg ved PuP, og har etter to år valgt studiespesialiseringen "energi- prosess- og strømningsteknikk", her kan jeg velge fag som "strømningsmekanikk", "aerodynamikk" og "viskøse strømninger og turbulens". Disse fagene er også tilgjengelige som "vanlige fag" fra en del andre linjer, men ikke helt sikker på hvilke.

 

Er ikke inngangsdørene låst i helgene da?

Dørene er låst ja, så må ha med seg noen med adgangskort.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig både interesert i samfunsfag og realfag, men da jeg ikke greier å la meg rive helt med av tanken på etatjobbing, har jeg endt opp med å i hvert fall tro at en siv.ing utdanning er tingen for meg, men dessverre er det så ekstremt mye å velge imellom.

Jeg ser du har gjort grundig research ... :thumbdown:

 

Mitt tips er at du ikke velger studie etter hvilken jobb du vil ha, men etter dine interesser. En arbeidsgiver (i et trangere arbeidsmarked) ansetter deg aldri bare etter studiene dine, men ser mye mer på hvem du er, hva du har gjort og hva du interesserer deg for.

Men kjære deg, om han interesserer seg for begge delene, hva skal han da velge studie etter?

Lenke til kommentar
Men kjære deg, om han interesserer seg for begge delene, hva skal han da velge studie etter?

 

Men kjære deg, er det sånn at alle samfunnsvitere får jobb i en etat? For meg høres det mest ut som han burde bli lærer, men det er vel uaktuelt etter 12-13 år på barn- ungdoms- og videregående skole.

 

Det er fult mulig å kombinere realfag med samfunnsfag. Jeg har selv gjort det.

Lenke til kommentar

CAT0: Jeg har ikke påstått at alle samfunnsvitere får jobb i en etat. Stort sett er det lettere å få jobb som siv. ing. enn med samfunnsfag (selv om det nok finnes unntak), og om han er en "potet", og er akkurat like interessert i alle typer fag, hvorfor ikke velge studie etter det? Jeg vet at jeg godt kunne gjort det bra på et samfunnsvitenskapstudium eller et historiestudium, selv om jeg er MER interessert i realfag. Det finnes mange som interesserer seg for alt.

Lenke til kommentar

Når jeg ser stillingsannonser, sånn for å se litt hvilke utdanninger de søker etter i ulike stillinger, ser jeg sjelden at det spørres etter utdannelse i materialteknologi. Er det tilfeldig at jeg ikke har sett det, eller brukes det navnet lite i stillingsannonser? I såfall, hva skriver annonsene der en siving i materialteknologi har god grunn til å søke?

 

Jeg leser noen stillingsannonser for å se hva det går i etter endt utdanning. Er det egentlig så stor variasjon i hva en kan ende opp med etter f.eks. materialteknologi, at det ikke er så mye vits i å lese annonser før jeg skal velge siving retning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...