Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen pro-tips angående hvordan jeg kan sjekke at PDF'en er trykkevennlig før jeg laster opp til DAIM? Jeg har (mot bedre vitende?) bla. brukt noe vektorgrafikk (figurer laget i tikz og noen matlab-plott lagret som .eps), er det noen måte jeg kan sjekke at disse vil oppføre seg som forventet når de skal trykkes?

Lenke til kommentar

Noen pro-tips angående hvordan jeg kan sjekke at PDF'en er trykkevennlig før jeg laster opp til DAIM? Jeg har (mot bedre vitende?) bla. brukt noe vektorgrafikk (figurer laget i tikz og noen matlab-plott lagret som .eps), er det noen måte jeg kan sjekke at disse vil oppføre seg som forventet når de skal trykkes?

 

 

Last opp på daim og ta en sjekk der. Du får en full rapport i pdf som sier noe om trykkevennligheten, inkluderte fonter og eventuelle issues.

Du kan fint avbryte innleveringen før dette.

 

(Jeg gjorde dette i forrige uke)

 

 

edit: og jeg har flere titalls sider med tikz-figurer

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noen minimumsgrense. FAQ'en anbefaler minimum 600 ppi (det står dpi men jeg antar det er ppi som menes, dpi gir ikke mye mening i denne sammenhengen).

 

 

Jeg er ikke særlig stø på slikt, men hvis 565 pixler blir 113 ppi, betyr det at man trenger ca 3000 px på en textwidth for å holde seg innenfor kravet på 600 ppi? 

 

 

Edit: Lastet opp på DAIM igjen for å dobbelsjekke. Jeg har et 550px bilde i en subfigure på 45% av textwidth, og det gav ingen errors eller anmerkninger i rapporten fra trykkeriet. (Puh)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Hvis du bruker 25mm sidemarger i B5-format blir 550 piksler over 45% textwidth ca 246 ppi. Mulig grensa for advarsel går på 180 ppi da :)

 

 

Jeg skriver i A4-formatet med 3 cm marger. Satser på at det går greit.

 

Bruker å uncommente nederste kommandoen for å gi en smakebit på endelig utseende i B5:

\documentclass[12pt,twoside,openright,a4paper]{report}
\linespread{1.3}
\usepackage[headheight=14.45pt,margin=3cm]{geometry}
\geometry{a4paper, layoutwidth=170.1mm,layoutheight=240.57mm, layouthoffset=19.95mm, heightrounded, showcrop} % debug, used for test printing
Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Godt mulig det er besvart tidligere, men hvordan er det fra høsten av med tanke på allerede beståtte emner og karakterforbedringer? Har man fortsatt bare ett forsøk på å forbedre en karakter i et fag man har bestått eksamen i? Hvis man har brukt forbedringforsøket sitt, blir dette nullstilt fra høsten av eller er man fortsatt fucked om man misbrukte forsøket (i.e. glemte å melde seg av eksamen før fristen)?

 

 

Edit: Fikk svar her:

 

 

 

 

Mener du man kan forbedre en ståkarakter i et emne to ganger, eller vrir jeg på det du sa nå?

 

 

Noen må rette meg om jeg har lest helt feil nå, men alle forsøk før 2016 blir satt til 0 med den nye forskriften. Det vil si at du har faktisk tre forsøk på å forbedre en ståkarakter (hvis du tok emnet før 2016). 

 

Fra høsten 2016 (kontene i sommer teller ikke) så vil det begynne å telles forsøk. Men, det er en del detaljer som er greie å få med seg. De som begynner på nytt studie i høst har kun tre forsøk på å stå, eller forbedre, og kan søke om et fjerde og femte. For de som allerede er studenter her så vil det også begynne å telles (og du kan ta en eksamen du har stått i nå, tre ganger etter august ja), men dersom man skulle gå over grensen så skal alltid den gamle studieforskriften komme deg til gode dersom du er gammel NTNU-student. Det betyr at den nye forskriften egentlig ikke teller for oss, for å sette det på spissen. For gamle HiST-studenter vil kun den nye gjelde, fordi den er bedre for dem enn den gamle var. Når det er sagt, så mister man retten til å bli behandlet med gammel studieforskrift i det man søker seg inn på nytt på NTNU. Enten det gjelder master, eller et årsstudium for å beholde hybelen sin på SiT. Det er greit å være klar over.

 

Endret av simen236
Lenke til kommentar

Ser mange fortsatt konter ulike eksamener, men er det egentlig noe poeng i gjøre dette mtp. de nye reglene? Sier ikke disse at du har 3 forsøk på eksamen fra neste semester uansett om du står eller ei?

1) Hvis man ikke har planlagt å stå kan man heller sitte hjemme og spille Dota2 i stedet for å sitte i eksamenslokalet.

2) Har man planlagt å konte (=ikke forberedt seg), men velger å ta eksamen likevel, risikerer man å få en E. Det kan da være bedre å levere blankt slik at man får tilgang til konteeksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...