Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til å tenkte på det her nå.

 

Elster ved IDI strøk alle i ene teorimodulen i fjor høst, da hun et par timer før innleveringsfrist på oppgaven bestemte seg for en ny oppgavebeskrivelse. Og stryker man i én teorimodul stryker man automatisk i begge, så nesten vi måtte ta den andre opp igjen og muligens ikke få lov til å skrive master. Hun gjorde dette til og med mot studentene hun selv var veileder for. :w00t:

Endte med vi fikk noen dager til å skrive en ny oppgave basert på nye oppgavebeskrivelsen, latterlig.

Lenke til kommentar

Det nærmer seg exphil eksamen nå, og under repetisjonsforelesningen nevnte foreleser at eksamensoppgavene, eller temaet, ofte var ganske likt øvingsoppgavene som ble gitt. Er dette noe en av dere kan bekrefte? Jeg greier ikke å finne tidligere øvingsoppgaver (EXPH0004), så jeg får ikke sammenlignet de med de tidligere eksamensoppgavene. 

Lenke til kommentar

Håper det går greit at jeg spør om dette her: Jeg har ikke kjøpt Tekled-boka, men jeg tenker at det kunne ha vært greit å bladd gjennom den før eksamen. Så vidt jeg har forstått så er den satt sammen av utdrag fra andre lærebøker. Er det noen her som vet hvilke bøker det er snakk om, eventuelt kan legge ut innholdsfortegnelsen, slik at jeg kan dra på pdf-jakt?

Lenke til kommentar

Det nærmer seg exphil eksamen nå, og under repetisjonsforelesningen nevnte foreleser at eksamensoppgavene, eller temaet, ofte var ganske likt øvingsoppgavene som ble gitt. Er dette noe en av dere kan bekrefte? Jeg greier ikke å finne tidligere øvingsoppgaver (EXPH0004), så jeg får ikke sammenlignet de med de tidligere eksamensoppgavene.

 

Da jeg hadde EXPH0004 høsten 2013 fikk vi disse øvingsoppgavene:

 

Øving 1:

Presenter først Platons og Aristoteles’ syn på natur og menneske. Sammenlign deretter dette med det mekanistiske synet som utvikles under den vitenskapelige revolusjonen med særlig vekt på Descartes.

 

 

Øving 2:

Forskere, sivilingeniører og andre fagfolk møter ofte etiske problemstillinger i sitt virke. Et interessant og viktig problem er hva eller hvem de primært har sine etiske forpliktelser overfor. På 1930-tallet hevdet antropologen Franz Boas at forskere først og fremst er etisk forpliktet til å si sannheten. Å fremme sannheten er derfor noe som går foran eventuelle avtaler med arbeidsgivere og oppdragsgivere. Boas forfektet dette synet som en reaksjon på at det ble kjent at flere antropologer ble rekruttert av det amerikanske forsvaret for å kartlegge forhold i Tyskland og Japan under den første verdenskrig (se Briggle & Mitcham, ss. 83-4). Under andre verdenskrig etablerte USA det såkalte Manhattan-prosjektet, et strengt hemmelig forskningsprosjekt som hadde som formål å utvikle en atombombe før Hitler-Tyskland rakk det. Mot slutten av krigen ønsket ledende forskere innen dette prosjektet å gi opplysninger om atombombens teknologi og sprengkraft til Sovjetunionen og Japan for å vise hvilket fryktelig våpen det var (se Briggle & Mitcham, ss. 1-4 og 26). Nylig har Edward Snowden, på bakgrunn av informasjon han fikk tilgang til gjennom sitt virke i den amerikanske, nasjonale sikkerhetsorganisasjonen NSA (www.nsa.gov), offentliggjort opplysninger som viser at NSA og andre lignende organisasjoner angivelig skal ha opptrådt i strid med gjeldende internasjonale konvensjoner om overvåkning av datatrafikk. Dette er alle ulike eksempler på fagfolk som mente den moralske forpliktelsen til å fortelle sannheten går foran eventuelle taushetsavtaler man har inngått med arbeidsgivere og oppdragsgivere, og mange ser på dem som meget viktige ”varslere”.

 

Kan det begrunnes at det noen ganger er moralsk forsvarlig å bryte avtaler inngått med oppdragsgiver/arbeidsgiver? Drøft denne problemstillingen i lys av tre grunnleggende posisjoner i normativ etikk: deontologisk etikk (pliktetikk), konsekvensialisme og dygdsetikk.

 

Lenke til kommentar

Det nærmer seg exphil eksamen nå, og under repetisjonsforelesningen nevnte foreleser at eksamensoppgavene, eller temaet, ofte var ganske likt øvingsoppgavene som ble gitt. Er dette noe en av dere kan bekrefte? Jeg greier ikke å finne tidligere øvingsoppgaver (EXPH0004), så jeg får ikke sammenlignet de med de tidligere eksamensoppgavene. 

Hadde exphil i fjor, og då var øvingane våre modifiserte versjonar av tidligare eksamenar. Hvis du går gjennom eksamenane ser ein eit mønster og kan med ganske stor nøyaktighet finne ut kva som kjem på eksamen i år (det som ikkje har blitt dekka av øvingar). 

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det med å ta eksamener etter man har levert masteren? Mangler noen studiepoeng for å få fullt stipend, men leverer masteroppgaven i mars. Er det uproblematisk å avlegge eksamen i fag som ikke er i studieplanen etter det?

Går helt fint. Gjorde det selv uten problemer. (Se forøvrig: http://www.ntnu.no/studier/opptak/fullfortgrad )

 

Takk!

 

For de som føler seg særlig fattige for tiden selger forresten Bunnpris 800 g grøtris til kr 1,90. Er visst ikke noen begrensning på hvor mange pakker man kan kjøpe heller.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...