Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Takk for gode svar alle sammen! :D

 

Jeg vil få lov til i å påpeke at studiene generelt ikke blir noe enklere etter første semester, så det kreves en del å lese fem fag samtidig.

 

Forhåpentligvis klarer jeg å kontrollere meg mer i forhold til jobben min på Samfundet.. Merker det er ganske lett at Samfundet tar over hele studentlivet hvis man lar det. 

 

Du må ikke ta et ekstra emne neste semester.

Du kan sannsynligvis ta konten «når som helst», men merk at du må stille til ordinær eksamen det studieåret (eller levere melding fra lege). Du bør passe på i forhold til opprykk om du går et profesjonsstudie, men ett førsteårsemne bak etter ett år har normalt ikke noe å si.

 

 

Trodde man måtte ha minst 30 stp hvert semester for å gjøre om lånet til stipend? Har jeg misforstått? Det er for øvrig snakk om siv.ing studie.

For hvert semester du får studielån, kan du få omgjort opp 40% av studielånet ditt til stipend, 10% for hver 7.5 stp du oppnår. Når du får disse studiepoengene driter lånekassa i, de sjekker omkring midten av hvert semester hvor mange nye studiepoeng du har fått, og omgjør tilsvarende.

Det du derimot må passe på er at du aldri faller mer enn 60stp bak studieløpet ditt. Hvis du faller mer enn 60 poeng bak sier lånekassa at du er en slacker og gir deg ikke mere lån. Hvor du får studiepoengene dine driter nok en gang lånekassa i, så lenge du får dem på et eller annet vis. (Fugletitting sier hei)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil få lov til i å påpeke at studiene generelt ikke blir noe enklere etter første semester, så det kreves en del å lese fem fag samtidig.

Enklere blir det jo ikke nødvendigvis nei, men det kan bli en hel del mindre stress når man etterhvert tar emner uten obligatoriske øvinger (evt med færre øvinger pr semester). For min egen del var det enklere å ha et ekstra emne senere i studiet, enn det var i begynnelsen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det dersom man konter på et høstfag, og faget også finnes på våren? Må jeg da også møte opp på eksamen på våren og levere blankt, eller kan jeg bare melde meg opp på sommeren som vanlig? Noen som vet?

Høstfag og vårfag er som oftest "forskjellige", altså har forskjellige fagkoder (I alle fall alle jeg har hatt). Hvis fagkoden er den samme er det ingenting som stopper deg fra å melde deg opp til eksamen (med mål om å stå), men du trenger ikke melde deg opp for å stryke bare for å ta konten til sommeren.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det dersom man konter på et høstfag, og faget også finnes på våren? Må jeg da også møte opp på eksamen på våren og levere blankt, eller kan jeg bare melde meg opp på sommeren som vanlig? Noen som vet?

Vanligvis holdes det ikke kont i emner med to ordinære eksamener pr. studieår.

 

Huh? Så vidt jeg vet er det kont i alle tekniske emner. Tekled, matte 3 og statistikk holdes alle både vår og høst, men har også kont.

Lenke til kommentar

Det er vel generelt svært få fag på Gløshaugen som har eksamen både høst og vår, utenom store fag som ex.phil. og tekled, som nesten er nødt til å ha konter for eksamensplanleggingens skyld.

 

På Dragvoll er det mange fag som har det, men konter er vel fortsatt noe som stort sett ikke finnes på Dragvoll.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Tiden er kommet!

 

NY studentweb på NTNU!

På den positive siden:

  • Man kan nå se kunngjøringsdato for alle sine karakterer (disse pleide å forsvinne fortløpende i gamle studentweb)
  • Man har en oversikt over alle e-poster som er sendt deg i kraft av studentweb
  • Man kan se om man har godkjent øvingsopplegg i emner man tar opp, og hvilket år dette er fra

 

På den negative siden:

  • Det er veldig mye luft overalt, som gjør at jeg må scrolle som en galning
  • Studieplanen er et salig rot
  • Man kan ikke lenger bestille karakterutskrift?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...