Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er "normalt" når det gjelder vekting av forskjellige oppgaver på eksamen, når antall deloppgaver varierer voldsomt, og det ikke er oppgitt noe om vekting?

 

Ta for eksempel fjorårets høsteksamen i ma1201: http://www.math.ntnu.no/emner/MA1201/2014h/bokm%C3%A5l.pdf- vil det være naturlig å anta at hver oppgave vektes ganske likt, og at oppgave 3 derfor veier tyngt selv om det ikke er mange deloppgaver?

 

Har litt panikk, og merker det kom veldig brått på at kjeglesnitt og komplekse tall er pensum. (Slapp jo helt unna, i øvingsopplegget...)

Lenke til kommentar

Har litt panikk, og merker det kom veldig brått på at kjeglesnitt og komplekse tall er pensum. (Slapp jo helt unna, i øvingsopplegget...)

Er i nøyaktig samme situasjon selv... Sett bort fra noen småting angående komplekse tall, begynte jeg så godt som fra scratch med både kjeglesnitt og komplekse tall i dag :hm:  Jaja, det er fortsatt to dager igjen til eksamen.

 

Ta for eksempel fjorårets høsteksamen i ma1201: http://www.math.ntnu.no/emner/MA1201/2014h/bokmål.pdf- vil det være naturlig å anta at hver oppgave vektes ganske likt, og at oppgave 3 derfor veier tyngt selv om det ikke er mange deloppgaver?

Oppgavene veies likt slik jeg har forstått det.

Endret av prim
Lenke til kommentar

Hei. 2 spørsmål til oraklene her:

 

1. Hva er forskjellen mellom siv.ing. matte og MAxxxx matte fagene? Jeg innbiller meg at siv.ing. matten er mer sånn å lære verktøyet matte for å bruke det, mens matte-matten er mer bevisføring og slikt. Kan noe bekrefte/avkrefte?

 

2. Den nye studieforskriften. Medfører den at man nå i praksis har ett ekstra forsøk for å forbedre karakter i allerede bestått fag, selv om man har meldt seg opp én gang tidligere for forbedring av karakter men ikke møtt?

 

mvh bobby

Lenke til kommentar

Jeg har riktignok ikke tatt intro-MA-fagene, men har vært i noen forelesninger og gjort en del øvinger i nevnte fag. Av det jeg har sett er det mer fokus på bevis, men ikke til en veldig avskrekkende/imponerende grad. Det er ganske mye bevis "etter oppskrift". Personlig synes jeg ikke forskjellen virker veldig drastisk. Det er mye større avstand til senere emner av typen Lineære metoder (som TMA-studentene klarer helt fint).

Lenke til kommentar

Vel, de tallene der viser vel ikke at TMA-studentene gjør det dårligere enn MA-studentene? ;) Men ja, jeg tenkte hovedsakelig på fysmat da jeg skrev at TMA-studentene klarer Lineære metoder helt fint. Grunnen til at andre studieprogram gjør det dårligere tror jeg har med andre ting å gjøre enn at de har tatt TMA-fagene og ikke MA-fagene.

Lenke til kommentar

Nå som vi er inne på diskusjonen angående TMA vs MA:

 

Jeg går siv. ing., og tar derfor TMA-fag. Jeg lurer på er om jeg for eksempel kan ta en bachelor i matematikk på siden med TMA-fagene?

Ja, det vil jeg tro. NTNU tilbyr allerede sivilingeniører å ta en bachelor i økonomi ved å gjøre gjenbruk av matteemner, så å gjøre det samme med en annen bachelor må være lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...