Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar :) Tenker også det med at siden det er høyt inntakskrav så blir det mer attraktivt, men håper markedet endrer seg litt til jeg bli ferdigutdannet om forhåpentligvis 5 år! Etter å ha fått eksamenskarakterene nå kan jeg vel si at jeg skal begynne på nano neste år (om grensa ikke øker voldsomt da selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Tenker også det med at siden det er høyt inntakskrav så blir det mer attraktivt, men håper markedet endrer seg litt til jeg bli ferdigutdannet om forhåpentligvis 5 år! Etter å ha fått eksamenskarakterene nå kan jeg vel si at jeg skal begynne på nano neste år (om grensa ikke øker voldsomt da selvfølgelig)

Lykke til med opptaket! Jeg begynner i 3. klasse til høsten og skal sannsynligvis være med på et par fadderaktiviteter med dere avhengig av når jeg skal tilbake til Trondheim. Du kommer til å stortrives!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erfaringsmessig - hvor lang tid tar en klage? Fikk en elendig karakter i matte 3 og om jeg klager håper jeg på å stryke sånn at jeg kan ta konten.

Om jeg klager - kommer jeg til å få svar før oppmeldingsfristen for konteeksamen?

Fristen for å klage er i morgen.

Erfaringsmessig varierer det veldig. Noen ganger tar det mange måneder, mens det andre ganger kan gå betydelig raskere. Husk på det nå skal avvikles sommerferie, så ting kan fort ta tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Erfaringsmessig - hvor lang tid tar en klage? Fikk en elendig karakter i matte 3 og om jeg klager håper jeg på å stryke sånn at jeg kan ta konten.

Om jeg klager - kommer jeg til å få svar før oppmeldingsfristen for konteeksamen?

Fristen for å klage er i morgen.

Erfaringsmessig varierer det veldig. Noen ganger tar det mange måneder, mens det andre ganger kan gå betydelig raskere. Husk på det nå skal avvikles sommerferie, så ting kan fort ta tid.

 

Skjønner, er veldig i stuss om jeg burde klage eller ikke. Må uansett ta den opp igjen, men det jeg lurer på er om jeg heller burde gjøre det nå i høstsemesteret enn å konte (gitt at jeg faktisk FÅR konte). 

Lenke til kommentar

Dersom du uansett skal ta emnet om igjen, har du ikke så mye å tape med mindre du trenger studiepoengene for å få støtte av Lånekassen eller for å rykke opp til neste årstrinn. Det du vinner er at du, dersom du stryker, kanskje får ta konten – og vil ha muligheten til å forbedre karakteren om det går dårlig på konten eller neste ordinære eksamen.

 

En annen mulighet er selvsagt å gå til veileder ved fakultetet og spørre pent om du kan få ta konten. Den skal jo sikkert holdes uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som står på stand for store selskaper sjelden har god oversikt over det selskapet faktisk driver med, så man er heldig om man treffer på noen som kan svare på det man lurer på. Jeg har truffet på folk i store virksomheter, som er viden kjent for arbeidet de gjør innen mitt fagområde, men de har ikke peiling på at selskapet deres faktisk driver med det. Hos de mer spesialiserte selskapene er det helt annerledes.

 

De som sto på stand for Norges Bank under KarriereDagene i fjor, er forresten de verste jeg noen gang har sett på stand for noe selskap. De var altfor opptatt med å stå der i de mørke dressene sine og snakke høylytt med hverandre om at studenter som ikke har toppkarakterer ikke er verdt å bruke tid på  – mens mange studenter prøvde å få blikkontakt med dem. Jeg tenkte at det var en tilfeldighet, så jeg tok turen innom litt senere på dagen – med akkurat samme resultat. Jeg fikk ikke akkurat lyst til å søke jobb hos dem.

 

Desverre min erfaring også, at de som blir sendt til å rekruttere generelt har skremmende lite kunnskaper og er ekstreeemt karakterfokuserte uten å faktisk sette de i kontekst (E i matematikk 2 men A i alle relevante fag? FYSJ!). Det samme gjelder de som ansetter ute med selskapene. Selv er jeg ansatt hos, og har oppdragsgivere fra selskap som jeg selv har erfart å ikke få svar på søknad, og som har skrytt av at de ikke ansetter folk under B i snitt osv. Nå betaler de altså meg for å gjøre ting de ikke har teknisk kompetanse til å utføre selv i selskapet.

 

Dette er gjerne folk som ser seg blinde på karakterer, og ikke skiller mellom en C på i et fag hvor snittet er A på BI og en C i et fag hvor snittet er D på NTNU.

 

Har hatt noen ganske ubehagelige opplevelser der man nesten blir ledd bort av folk som står på stand fra noen av norges største selskaper, gjerne pga studieretning ("å har du noen datafag, vi rekrutterer ikke til driftsavdelingen") eller tilsvarende over.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Student-e-post ved NTNU går over til Office 365. Bruker du NTNUs webmail må du i stedet bruke webmail i Office 365. Bruker du en annen klient, f.eks. Gmail, må du sette opp dette på nytt. Er du ansatt (inkludert studenter som også er ansatt) er det en egen løsning for dette. Det står mer informasjon på Innsida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Skal starte på ind.øk. til høsten og lurer på om noen kan forklare meg litt om fagene jeg skal ha.

TDT4110 Informasjonsteknologi, grunnkurs: Hva lærer man? Er det slik at man skal velge mellom Python og Matlab, eller har jeg misforstått? Hva bør jeg velge mtp. videre fag og vanskelighetsnivå? Hadde IT2 på VGS, så kan programmere i AS3.0. 

TMA4100 Matematikk 1: Overkommelig overgang fra VGS? Mye bevisføring?

TMA4140 Diskret matematikk: Hva går faget i hovedsak ut på? Svært forskjellig fra Matte 1?

EXPH0004 Ex. phil. for naturvitenskap og teknologi: Hørt mye om dette faget. Er det så gørr som mange skal ha det til?  :hmm:

Håper noen tar seg tid til å svare en nysgjerrig fremtidig student!  :w00t:

Lenke til kommentar

Hei! Skal starte på ind.øk. til høsten og lurer på om noen kan forklare meg litt om fagene jeg skal ha.

TDT4110 Informasjonsteknologi, grunnkurs: Hva lærer man? Er det slik at man skal velge mellom Python og Matlab, eller har jeg misforstått? Hva bør jeg velge mtp. videre fag og vanskelighetsnivå? Hadde IT2 på VGS, så kan programmere i AS3.0. 

 

Du kan ikke velge mellom Python og Matlab. TDT4110 er Python, TDT4105 er Matlab. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei! Skal starte på ind.øk. til høsten og lurer på om noen kan forklare meg litt om fagene jeg skal ha.

TDT4110 Informasjonsteknologi, grunnkurs: Hva lærer man? Er det slik at man skal velge mellom Python og Matlab, eller har jeg misforstått? Hva bør jeg velge mtp. videre fag og vanskelighetsnivå? Hadde IT2 på VGS, så kan programmere i AS3.0. 

 

Du kan ikke velge mellom Python og Matlab. TDT4110 er Python, TDT4105 er Matlab. 

 

Aha, takk for svar :) Har du hatt faget? I så fall, hvordan var det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...