Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat no kunne eg vel tenkt meg kybernetikk og robotikk eller industriell kybernetikk. No tar eg bachelor til Mekanisk og Elektrisk Ingeniør i Skottland, så det blir vel kanskje ikkje heilt relevant med ønska mine ved NTNU...? Samtidig er der jo mange andre interessante alternativ på NTNU. 

Lenke til kommentar

Hvis du synes kybernetikk virker interessant er det bare å søke det, er flere som kun tar master i det. Hvordan søknadsprosessen er, krav osv vet jeg ikke noe om. Men regn med å kanskje bruke litt lenger tid enn 2 år, da du kanskje må ta noen ekstra fag du mangler osv, i tillegg til at mange synes overgangen til NTNU er hard.

Lenke til kommentar

Ok, takk! Det får ta den tida det tar. Har fortsatt to år igjen av bachelor, så ville det kanskje vert mulig å ta nokre av desse faga på eigahand?

Reknar med det blir ei solid utfordring å gå over til NTNU, ja, så hadde vert fint å høyre frå nokon som har prøvd å ta denne vegen før meg!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner som tok bachelor i England, for så å begynne på NTNU. Han kunne ikke begynne rett på masterprogrammet, men ble oppfordret til å søke integrert master, og så heller få godkjent de fagene han har hatt. Sånn som det ser ut nå vil han ende opp med å bruke totalt 6 år på masteren, men han tar mer enn fire emner i semesteret også.

Lenke til kommentar

Ok, takk! Det får ta den tida det tar. Har fortsatt to år igjen av bachelor, så ville det kanskje vert mulig å ta nokre av desse faga på eigahand?

Reknar med det blir ei solid utfordring å gå over til NTNU, ja, så hadde vert fint å høyre frå nokon som har prøvd å ta denne vegen før meg! :)

Finner nok svar på noe av det du lurer på her:

http://www.ntnu.no/studier/mitk/oppbygning

Lenke til kommentar

Heisann!
Jeg skal starte på realfag (kjemi) til høsten, og lurer på hvor mye man bruker PC på en normal dag? Blir PCen kun brukt til å skrive notater (dvs man trenger ikke å ta med PC om man skriver notater for hånd), eller brukes det ofte programmer/nettsider i forelesningene at man blir nødt til å ta med?

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg skal starte på realfag (kjemi) til høsten, og lurer på hvor mye man bruker PC på en normal dag? Blir PCen kun brukt til å skrive notater (dvs man trenger ikke å ta med PC om man skriver notater for hånd), eller brukes det ofte programmer/nettsider i forelesningene at man blir nødt til å ta med?

I forelesningene sitter de færreste med PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som Verdark sier er sant, det er til og med en del forelesere som rett og slett ikke tillater at studentene bruker laptop eller tablet i forelesning. Det betyr imidlertid ikke at man ikke får bruk for laptopen sin. Gruppearbeid, IT grunnkurs (og evt. andre programmeringsfag), osv. blir et skikkelig herk uten laptop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener NTNU vil kreve egen PC fra denne høsten eller neste, har sittet i en del møter hvor dette har vært diskutert.

 

I praksis betyr jo dette at ingen kommer til å inspisere om du har egen PC noensinne.. Det vil ikke være anonyme PC-patruljer som sjekker om du har, og kaster deg ut om du mangler. Men det betyr også at en ikke kan kreve at NTNU stiller opp med bærbar, dersom eksamen du tar foregår digitalt.

 

Men på kjemi er det irrelevant i forelesninger, dog må en skrive labrapporter og disse skal skrives digitalt.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener NTNU vil kreve egen PC fra denne høsten eller neste, har sittet i en del møter hvor dette har vært diskutert.

 

I praksis betyr jo dette at ingen kommer til å inspisere om du har egen PC noensinne.. Det vil ikke være anonyme PC-patruljer som sjekker om du har, og kaster deg ut om du mangler. Men det betyr også at en ikke kan kreve at NTNU stiller opp med bærbar, dersom eksamen du tar foregår digitalt.

 

Men på kjemi er det irrelevant i forelesninger, dog må en skrive labrapporter og disse skal skrives digitalt.

Dette er ikke noe NTNU kan kreve uten hjemmel i lov eller forskrift, noe de ikke har i dag. Et forslag som gjelder endringer av uhl. og egenbetalingsforskriften, som vil muliggjøre dette, er nå ute på høring med høringsfrist 20. august i år. NTNU vil ikke kunne kreve at studenter stiller med egen PC før endringene eventuelt trår i kraft – og først må de altså vedtas.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Generelt er det mykje reknefag dei fyrste åra. Då noterer ein det forelesaren skriv på tavla, og løyser oppgåver for hand. Unntak er som nemnt ITGK, labrapportar og gruppearbeid (typisk i linjefag i 1. klasse). No som dei har innført utskriftskvoter må ein jo òg velja om ein vil bruka mykje av kvota (+ ein del tid) på å printa øvingar kvar veka, eller om ein vil ha oppgåvene på skjerm i staden. Mange nyttar nettbrett til det. Kjem så klart an på linja og spesialisering, men ofte blir det meir bruk av PC i dei høgare årskursa.

 

Personleg kjøpte eg ei lita og lett maskin tidleg i studiet. Fungerer fint til å visa PDFar, skriva kortare øvingar (i fag der det stort sett er tekstsvar), enkel matlabprogrammering (for ITGK) etc. For andre ting fins det PCar på dataromma til instituttet. Rettleiing i ITGK går vel òg føre seg på datarom. Ein kan sånn sett klara seg fint utan eigen PC om ein printar alle øvingane og finn seg i å sitta på datasal eller heime når ein skal gjera ting som krev PC.

Lenke til kommentar

Å dra gruppen din med på en datasal hver gang dere skal jobbe blir nok lite populært.

 

For øvrig har det vært snakk i en god stund om å fjerne tynnklientene fra datasalene på P15, slik at man kan bli nødt til å ha med egen laptop for å få godkjent øvinger i ITGK, OOP og POOP.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...