Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

1. 194857 REALFA NTNU Fysikk

2. 194937 ING4R2 NTNU Nanoteknologi

3. 194763 ING4R2 NTNU Fysikk og matematikk

4. 194760 ING4R2 NTNU Datateknikk

5. 194757 ING4R2 NTNU Petroleumsfag

6. 194755 ING4R2 NTNU Materialteknologi

7. 194766 ING4R2 NTNU Produktutvikling og produksjon

8. 194740 MEROD NTNU Medisin

9. 194862 REALFA NTNU Matematiske fag

10. 194764 ING4R2 NTNU Industriell kjemi og bioteknologi

 

Yesyes! Ser fram til NTNU nå :)

 

Med mindre du har lyst til å bytte linje etter et halvår anbefaler jeg at du putter noe annet enn BFY øverst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 194767 ING4R2 NTNU Industriell økonomi og teknologiledelse

2. 194757 ING4R2 NTNU Petroleumsfag

3. 194946 ING4R2 NTNU Tekniske geofag

4. 194763 ING4R2 NTNU Fysikk og matematikk

5. 194761 ING4R2 NTNU Elektronikk

6. 194798 ING4R2 NTNU Teknisk kybernetikk

7. 194765 ING4R2 NTNU Marin teknikk

8. 217800 SIVING UiS Industriell økonomi

9. 184740 MEROD UiB Medisin

10. 217801 SIVING UiS Petroleumsteknologi, master

 

Sisteplass var nødløsningen dersom jeg ble litt grønnsak natten før eksamen eller noe. :p

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å velge mellom sivilingeniør og medisin. Hvilke argumenter har dere FOR å velge sivilingeniør? :)

 

De argumentene vil hjelpe lite når vi ikke vet hva dine preferanser er... Har du for eks. ambisjoner om å tjene store penger bør du velge siv.ing, er du ute etter status og en sikker jobb er medisin bra, liker du matematikk, fysikk og hard tenking bør du velge siv.ing mens hvis du er flinkere på pugging bør du velge medisin etc. etc. etc.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Siving. er tre år kortere enn medisin.

 

edit: tror jeg. vent, nå ble jeg usikker.

 

Siving. er 5 år mens medisin er 6 år, så er bare 1 år kortere :)

 

De argumentene vil hjelpe lite når vi ikke vet hva dine preferanser er... Har du for eks. ambisjoner om å tjene store penger bør du velge siv.ing, er du ute etter status og en sikker jobb er medisin bra, liker du matematikk, fysikk og hard tenking bør du velge siv.ing mens hvis du er flinkere på pugging bør du velge medisin etc. etc. etc.

 

Er flink til både matematikk/fysikk og pugging :p Medisin har egentlig vært drømmen i flere år, men så visste jeg ikke hva sivilingeniør var før i vinter heller.. Jeg er veldig glad i både fysikk, matematikk, kjemi og biologi!

 

Tjener man virkelig mer på siving. enn medisin?

 

Man kan tjene veeldig mye som lege, men da jobber man ofte ganske mye mer også, og mye kvelds- og nattevakter, overtid osv. Så timelønnen som sivilingeniør er kanskje ofte større enn som lege? Jeg vet ikke, bare mine tanker..

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

Snittlønnen til sivinger er jo i underkant av 700k, noe som er sammenlignbart med snittlønnen til leger ansatt i statseide sykehus (altså 99% av legene)? Tror jeg. Ikke ta meg som en 100% pålitelig kilde.

 

Uansett, det jeg refererte til var at mange av topplederne i næringslivet er gamle ingeniører. Jobber man hardt så får man råd til salt i grøten.

 

acquice: blir vel egentlig opp til deg, da. Hvis du absolutt ikke klarer å bestemme deg så kan jo du bare lese i litt relevant faglitteratur og se hva du liker best. Eller du kan bare søke deg inn på medisinstudiet som starter i våren? Hvis du ikke liker det kan du jo bare bytte til siving som starter i høsten.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Med mindre du har lyst til å bytte linje etter et halvår anbefaler jeg at du putter noe annet enn BFY øverst.

Sivilingeniørstudiet knytter deg fem år til NTNU, mens man kan søke mastergrad et annet sted etter tre år på fysikk. Studiemiljøet er sikkert bedre på fysikk og matematikk enn på bachelor i fysikk, men det er høyst individuelt hvor godt man presterer. Bachelor i fysikk gjør at jeg kan velge matematikk- og fysikkfag fremfor teknologiledelse og eksperter i team. På doktorgradnivå har det svært lite å si om hvorvidt jeg tok bachelor i fysikk eller fysikk og matematikk. Hvorfor ikke velge UiO når jeg vil ha en teoretisk utdannelse? På grunn av logistikk, og jeg har en fantastisk sentral leilighet til en billig penge i Trondheim. Dessuten vet jeg om en student som skal gå bachelor i fysikk som jeg tror er omtrent like flink som meg i matematikk, og det er egentlig bra nok for meg.

 

Jeg er oppriktig interessert i å høre hvorfor du mener jeg ikke skal velge bachelor i fysikk :)

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

Alle sivilingeniører jobber uansett kvelds- og nattevakter, de og.

 

Bachelor i fysikk gjør at jeg kan velge matematikk- og fysikkfag fremfor teknologiledelse og eksperter i team.

 

Skal du ta en master etterpå må du uansett ta eksperter i team da. Landflyktighet er den eneste måten å slippe unna.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

acquice: blir vel egentlig opp til deg, da. Hvis du absolutt ikke klarer å bestemme deg så kan jo du bare lese i litt relevant faglitteratur og se hva du liker best. Eller du kan bare søke deg inn på medisinstudiet som starter i våren? Hvis du ikke liker det kan du jo bare bytte til siving som starter i høsten.

 

Var faktisk på biblioteket i dag og så etter relevant litteratur, men der var det dårlig med det gitt. Fant noe da, så jeg skal se litt på det :) Og forresten, på NTNU er det bare studiestart på høsten for medisin.

Lenke til kommentar

Alle sivilingeniører jobber uansett kvelds- og nattevakter, de og.

 

 

 

Skal du ta en master etterpå må du uansett ta eksperter i team da. Landflyktighet er den eneste måten å slippe unna.

Det var ikke den første tanken min å ta master i Norge, men har du kilder på det du sier?

 

EDIT: Glem det, jeg ser nå at jeg i såfall vil ha det i første året av mastergraden. Sannsynligvis blir det da utenlandsstudier på masternivå :)

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...